Det här är en minimalt bearbetad version av en reseberättelse som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Resan gjordes i juli 2010 och texten är från 2010 - 2011.
Denna reseberättelse Resor Bilder Hem
Har ytterligare några spårvagnsbilder från Milano att visa innan det är dags att åka vidare.
Sist var vi långt ut och åkte spårvagn utanför staden och tog oss inåt stan med denna tvåa. Vi kliver av vid Piccolo Teatro för att byta vagn.
Här syns skillnaden mellan de båda varianterna av Sirio vagnar; kort och lång. 7100 vagnarna är åttaaxliga medan 7500 vagnarna är sexaxliga.
Men vi fortsätter med denna jumbovagn..
..in till centrum. Även en fredagskväll är spårvagnstrafiken tät..
..på olika ledder..
..och med olika generationer spårvagnar. Men det kommer ingen som går dit vi ska.
Medan vi väntar passerar ATMs restaurangvagn, eller egentligen restaurangvagnar efter som de var två strax efter varandra.
ATMosfera kör "reguljära" middagsturer torsdag till söndag, som dock måste förbokas via telefon, samt luncher för grupper. Hade nog blivit en tur om vi känt till det i förväg.
Information till spårvagnsförarna. Trafiken var omlagd under helgen pga. spårarbeten, men tillslut..
..kom denna 29/30:a som normalt inte alls borde gå här men åtminstone gick åt rätt håll.
Dessutom är den under en längre tid omlagd pga. tunnelbanearbeten i närheten av Stazione Porta Garibaldi. Normalt är det en ringlinje med nummer 29 åt ena hållet och 30 åt andra men nu är ringen tillfälligt klippt och linjen trafikeras med normala ändhållplatser och därför heter den 29/30 i båda riktningarna.
Byte till linje 1 som borde ta oss till Stazione Cadorna FN, där sällskapet skulle återsamlas för middagsätning.
Men inte denna kväll; pga. växelbyten denna helg vände vagnen redan efter att par kvarter. Bara att ge upp och fortsätta till fots.
Efter en god middag kan det vara på sin plats med en promenad. I ett hörn stannande denna museivagn och släppte av en bröllopsfest(?). Museivagnen är tvåaxlig men annars är den inte så olik..
..ordinarievagnen på linje 1 som passerar samma gathörn. De små Peter Witt vagnarna verkar sköta större delen av kvällstrafiken även på linjer som dagtid trafikeras med modernare men större vagnar.
Efter att ha tittat på domen i kvällsbelysning och klämt en kiosköl är det dags för en nattlig spårvagnstur hemåt. Ingående vagn, så det går undan mer än vanligt. Och i vanliga fall går det ganska fort på kvällen.
Fortsättning följer!