Sommarresa 2010

Det här är en minimalt bearbetad version av en reseberättelse som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Resan gjordes i juli 2010 och texten är från 2010 - 2011.

Denna reseberättelse Resor Bilder Hem


Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9 Del 10 Del 11 Del 12 Del 13 Del 14 Del 15 Del 16 Del 17 Del 18 Del 19 Del 20 Del 21 Del 22


Del 2, Milano

black
Fortsätter med reseberättelsen, denna gång mer från Milano.

black
Förutom spårvagnar, bussar och tunnelbana har Milano..

black
.. ett ganska stort trådbussnät med fyra linjer. Linje 90/91 är en stor ringlinje, som här passerar under stationen Milano Centrale, samt linje 92 och 93 som går på östra sidan av centrala staden. 93:an verkade dock (tillfälligt?) gå med dieselbuss.

Trådbusskarta från Wikipedia

black
Ringlinjen går långa sträckor på en egen bussgata i mitten av boulevarderna som en spårvagn.

black
Delvis går trådbussarna även i spårvagnsspåret mitt i gatan mellan trädraderna, bussen stannar dock...

black
..på andra sidan korsningen där det inte finns några spår i detta fall. 90/91 går med nya och halvgamla ledbussar medan..

black
..92:an går med äldre normalbussar.

black
Vi åker med ett par hållplatser..

black
..innan vi kliver av och byter..

black
..till en spårvagn in mot centrum. En 4900 "Jumbotram" kan man inte beskylla för att vara vacker.

black
Den asymmetriska fronten (strålkastaren sitter mitt i) kommer av att man vill ha en rak högersida för att få dörrarna nära plattformen och att vänstersidan måste vara avfasad för att kunna möta andra vagnar i kurvorna. Som en göteborgsk M21 fast extremare.

black
Insidan. 4900 vagnarna är byggda 1976 - 78 och är 29 meter långa.

black
Hälften av de 100 vagnarna har fått AC på senare år, men ingen av dem vi åkte i den 35 gradiga värmen.

black
Vid gathörnet där vi stannade för att äta lunch passerar många spårvagnar, såväl Peter Witt vagnar från slutet på 20-talet..

black
.. som Siriovagnar från 2000-talet. Orange eller grönt är numera fel, de vit-svart-gula färgerna från 20-talet är rätt igen.

black
Efter lunchen kliver vi på en 2:a söderut. 4600 vagnarna enkelledade..

black
..byggda 1955.

black
Mitt-i-gatan hållplats.

black
Vi går av vid stationen Milano Porta Genova.

black
På stationsplanen vänder spårvagnslinje 9 och linje 2 samt 29/30 passerar.

black
På andra sidan stationshuset vänder regionaltåg mot sydväst.

black
Gångbro? Det finns ju en väg över spåren utan trappor!

Regionaltågen är någon sorts "halvmotorvagnståg", i vardera änden ett lok med automatkoppel..

black
..utan så mycket till förarhytt men med cykelutrymme i ena änden..

black
..samt passvagnar med låggolv mellan boggierna.

black
Från järnvägsstationen går vi direkt ned i underjorden..

black
..för att åka med den gröna Metrolinje M2.

Tunnelbanekarta

black
Tunnelbanan har tre linjer, den röda M1 öppnades 1964 och strömförsörjs med tredje skena till skillnad från M2 och M3 som har kontaktledning.

Den gröna M2 öppnades 1969 och har en lång ovanjordssträcka i öster som konverterats från en interurbanspårväg, i övrigt ligger hela nätet i tunnel.

Första delen av den gula M3 öppnades 1990. En fjärde linje M5 är under byggnad liksom förlängningar av befintliga linjer.

black
En detalj på M3s Centrale FS station som har sidoplattformar med endast en utgång vardera; munstycken för vattendimma och kraftig belysning istället för branddörrar.

black
Vi gick av tunnelbanan redan vid station Cadorna FN och upp till Ferovienords station Milano Cadorna för att ta detta S-tåg..

black
..till Milano Bovista. Enkeldäckad motorvagn med dubbeldäckad mellan- och manövervagn. Från Bovista åkte vi med..

black
..FS dubbeldäckade motorvagnståg till Porta Venezia. S-tågen körs både av FS och FN.

Wikipedia om FN, Ferrovie Nord Milano

black
Milano Porta Venezia är en av stationerna längs Passante, Milanos "Citybana", vars första del öppnades hit 1997 och förlängdes i etapper till 2008.

Wikipedia om Passante

black
Ett manövervagnståg med konduktören på väg ut för att vinka av. Tunneln trafikeras av ett antal S-tågslinjer med ganska låg turtäthet, men tillsammans ger de en tunnelbaneliknande trafik.

black
Linjekarta för Passante.

black
Hallen ovanpå spåren är ganska pampig. Från de långa sidoplattformarna går ett antal trappor upp till detta plan och..

black
..i ändarna ligger spärrlinjerna.

black
Vi går upp och tar en glass i solen istället!

black
I solen var det riktigt hett, och även i skuggan var det lite väl varmt så när glassen var uppäten flydde vi in i en luftkonditionerad spårvagn för avkylning.

black
Den luftkonditionerade spårvagnsfärden tog slut framför Milano Centrale bredvid en 75 år äldre vagn...

Spårvägskarta på Wikipedia

Nästa del

Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9 Del 10 Del 11 Del 12 Del 13 Del 14 Del 15 Del 16 Del 17 Del 18 Del 19 Del 20 Del 21 Del 22


Denna reseberättelse Resor Bilder Hem Upp