Det här är en minimalt bearbetad version av en reseberättelse som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Resan gjordes i juli 2010 och texten är från 2010 - 2011.
Denna reseberättelse Resor Bilder Hem
Fortsätter med reseberättelsen, denna gång mer från Milano.
Förutom spårvagnar, bussar och tunnelbana har Milano..
.. ett ganska stort trådbussnät med fyra linjer. Linje 90/91 är en stor ringlinje, som här passerar under stationen Milano Centrale, samt linje 92 och 93 som går på östra sidan av centrala staden. 93:an verkade dock (tillfälligt?) gå med dieselbuss.
Ringlinjen går långa sträckor på en egen bussgata i mitten av boulevarderna som en spårvagn.
Delvis går trådbussarna även i spårvagnsspåret mitt i gatan mellan trädraderna, bussen stannar dock...
..på andra sidan korsningen där det inte finns några spår i detta fall. 90/91 går med nya och halvgamla ledbussar medan..
..92:an går med äldre normalbussar.
Vi åker med ett par hållplatser..
..innan vi kliver av och byter..
..till en spårvagn in mot centrum. En 4900 "Jumbotram" kan man inte beskylla för att vara vacker.
Den asymmetriska fronten (strålkastaren sitter mitt i) kommer av att man vill ha en rak högersida för att få dörrarna nära plattformen och att vänstersidan måste vara avfasad för att kunna möta andra vagnar i kurvorna. Som en göteborgsk M21 fast extremare.
Insidan. 4900 vagnarna är byggda 1976 - 78 och är 29 meter långa.
Hälften av de 100 vagnarna har fått AC på senare år, men ingen av dem vi åkte i den 35 gradiga värmen.
Vid gathörnet där vi stannade för att äta lunch passerar många spårvagnar, såväl Peter Witt vagnar från slutet på 20-talet..
.. som Siriovagnar från 2000-talet. Orange eller grönt är numera fel, de vit-svart-gula färgerna från 20-talet är rätt igen.
Efter lunchen kliver vi på en 2:a söderut. 4600 vagnarna enkelledade..
..byggda 1955.
Mitt-i-gatan hållplats.
Vi går av vid stationen Milano Porta Genova.
På stationsplanen vänder spårvagnslinje 9 och linje 2 samt 29/30 passerar.
På andra sidan stationshuset vänder regionaltåg mot sydväst.
Gångbro? Det finns ju en väg över spåren utan trappor!
Regionaltågen är någon sorts "halvmotorvagnståg", i vardera änden ett lok med automatkoppel..
..utan så mycket till förarhytt men med cykelutrymme i ena änden..
..samt passvagnar med låggolv mellan boggierna.
Från järnvägsstationen går vi direkt ned i underjorden..
..för att åka med den gröna Metrolinje M2.
Tunnelbanan har tre linjer, den röda M1 öppnades 1964 och strömförsörjs med tredje skena till skillnad från M2 och M3 som har kontaktledning.
Den gröna M2 öppnades 1969 och har en lång ovanjordssträcka i öster som konverterats från en interurbanspårväg, i övrigt ligger hela nätet i tunnel.
Första delen av den gula M3 öppnades 1990. En fjärde linje M5 är under byggnad liksom förlängningar av befintliga linjer.
En detalj på M3s Centrale FS station som har sidoplattformar med endast en utgång vardera; munstycken för vattendimma och kraftig belysning istället för branddörrar.
Vi gick av tunnelbanan redan vid station Cadorna FN och upp till Ferovienords station Milano Cadorna för att ta detta S-tåg..
..till Milano Bovista. Enkeldäckad motorvagn med dubbeldäckad mellan- och manövervagn. Från Bovista åkte vi med..
..FS dubbeldäckade motorvagnståg till Porta Venezia. S-tågen körs både av FS och FN.
Milano Porta Venezia är en av stationerna längs Passante, Milanos "Citybana", vars första del öppnades hit 1997 och förlängdes i etapper till 2008.
Ett manövervagnståg med konduktören på väg ut för att vinka av. Tunneln trafikeras av ett antal S-tågslinjer med ganska låg turtäthet, men tillsammans ger de en tunnelbaneliknande trafik.
Linjekarta för Passante.
Hallen ovanpå spåren är ganska pampig. Från de långa sidoplattformarna går ett antal trappor upp till detta plan och..
..i ändarna ligger spärrlinjerna.
Vi går upp och tar en glass i solen istället!
I solen var det riktigt hett, och även i skuggan var det lite väl varmt så när glassen var uppäten flydde vi in i en luftkonditionerad spårvagn för avkylning.
Den luftkonditionerade spårvagnsfärden tog slut framför Milano Centrale bredvid en 75 år äldre vagn...