Det här är en minimalt bearbetad version av en reseberättelse som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Resan gjordes i juli 2010 och texten är från 2010 - 2011.
Denna reseberättelse Resor Bilder Hem
Efter någon månads avbrott fortsätter reseberättelsen från förra årets "sommarresa".
Kvällen innan hade vi kommit till Pristina, Kosovas huvudstad, och hittat två intilliggande hotell och en middag. En god natt och frukost senare vandrade vi på lördagsmorgonen iväg genom staden, bland annat förbi den under byggnad varande katolska Moder Teresa katedralen. Säkert ett av de viktigare byggena att skänka pengar till.
Efter en stund hittar vi fram till Pristinas busstation som ligger lite utanför centrum. Lite småödsligt såhär på lördagsmorgonen, men en biljettlucka var i alla fall öppen. Över respektive biljettlucka anges avgångstid, destination, bussbolag och hållplatsläge. Bussar mot Mitrovica verkade gå en gång i halvtimmen dagtid.
På "spårsidan" var det med rörelse och här gick det att sätta sig i skuggan vid något café i väntan på bussen, men..
..våran gick redan några minuter senare. Så fort bussen kommit ut från busstationen stannade den vid vägkanten och plockade upp lika många resande till, som köpte biljett direkt av föraren. Utan att behöva betala den extra avgiften på några kronor till busstationen.
En kvarts bussresa senare blev vi avsläppta vid vägkanten i ett vägbygge. Bakom bussen..
..ser man hur välståndet stiger från "Kosovo A". Tillsammans med intilliggande "Kosovo B" (byggt på 80-talet, Kosovo A byggdes 1962) produceras merparten av Kosovas ström här ur lokalt bruten brunkol. 2,5 ton partiklar i timmen (75 gånger gränsvärdet i EU) sprids enligt officiella siffror. Filteranläggningen används ibland.
Men det är inte Europas största punktkälla för luftföroreningar vi åkt hit för att titta på så vi går åt andra hållet mot Gazimestan, monumentet över slaget på Trastfältet.
Välbevakat: stängsel, kameror och två polisbilar på den öde platsen. "Turn of the engine. Show your ID card. Unload your weapon. Follow duty officers' directions" står det på den gula skylten.
Vid vakten får man visa pass, och numret noteras noggrant i en liggare. Vad är då detta för en plats?
Vid slaget på Trastfältet/slaget vid Kosovo Polje/slaget vid Fushë Kosovë 1389 vann turkarna över serberna (eller om det egentligen var en pyrrusseger för serberna) och i följderna blev Serbien turkiskt för 500 år. Slaget är mytologiserat i serbiska folkminnen och viktigt för den nationella självbilden som någon sorts födelse av den hjältemodiga men missförstådda nationen. "Newer forget 1389" eller bara "1389" kan man se på väggar här och var i Serbien som nationalistiskt klotter.
Gazimestan, tornet, byggdes 1953 som monument över slaget som ägde rum här.
Vid 600 års minnet av slaget 28 juni 1989 (egentligen inträffade slaget den 15 juni, men enligt myten var det 28 juni) höll Slobodan Milosevic (då president för Jugoslaviska delrepubliken Serbien) talet vid Trastfältet som anses vara gnistan som startade krigen i det forna Jugoslavien här inför en miljon åhörare.
Om man går in i tornet hittar man en trappa..
..upp i tornet. En polishöll ett öga på oss och följde några steg efter. I fjärran anar man Pristina.
Trastfältet är en långsträckt högplatå bestående av brunkol mellan ännu högra berg. Man kan försöka föreställa sig hur närmare 70 000 man slogs här den där junidagen 1389.
Vi lämnar Gazimestan och knatar några hundra meter norrut längs landsvägen och kommer till sultan Murat I:s mausoleum. Murat I dog vid slaget 1389, hur är olika i olika sidors myter.
Mausoleet renoveras med turkiska pengar, men var väldigt stängt. Intill finns ett gästhus där kvinnor tydligen inte är välkomna. Känns ju upplyst. Vi gick ut till vägen och väntade på en buss tillbaks mot Pristina.
Efter en lång stunds väntan utan någon buss synts till dök det upp en taxi som vi knölade in oss fem + förare i. Vi får en närmare titt på Kosovo A på vägen till..
..stationen i Fushë Kosovë/Kosovo Polje. Snart kommer IC 890 från Hani Elezit in bestående av "gammelnorsk" Di3 och två B1:or.
Målad "tillverkningsskylt".
Tillstånd för växling..
..loss från vagnarna..
..och runt.
Medan rundgången pågår kommer LT 4200 från Pejë till Pristina in. En norsk Nohab och..
..tre fd. österrikiska vagnar. Vi går ombord och..
..köper biljett till Pristina av konduktören.
Tio minuter senare är vi framme i Pristina.
Återigen dags..
..för rundgång.
Vi är inte de enda som tittar på rundgången. Det ska börjas i tid!
Växlingen avslutad.