Det här är en reseberättelse i något bearbetad version som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7
Del 8
Del 9
Del 10
Del 11
Del 12
Del 13
Del 14
Del 15
Del 16
Del 17
Del 18
Del 19
Del 20
Del 21
Del 22
Här låg fram till 1980 talet Bukarests historiska centrum, men efter att Ceausescu besökt Nordkorea och Pyongyang revs allt som låg i vägen för den 3,5 km långa Socialistiska Segerns Boulevard (numera Bulevardul Unirii, Enighetens Boulevard) som sträcker sig från Piata Alba Iulia i bakgrunden till..
Det finns även en tvådelad variant, V2A, drygt hundra Tatra T4 samt 10 avställda Rathberger vagnar från München. Ett antal V3A moderniseras med en låggolvsmellandel, ny front och tyristorpådrag, och lågentrévagnar nybyggs nu på egen verkstad.
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7
Del 8
Del 9
Del 10
Del 11
Del 12
Del 13
Del 14
Del 15
Del 16
Del 17
Del 18
Del 19
Del 20
Del 21
Del 22
Bilderna är från juli 2007 och texten från 2007 - 2008.
Del 9, Bukarest
Sist hade Konsulten och Den Folkvalde anlänt till Bukarest (1 950 000 inv.) med tåget från Brasov en glödhet söndagseftermiddag.
Efter att ha stillat hungern på ett substitut för den annonserade men icke existerande restaurangvagnen skaffade vi varsitt dagskort för RATB i biljettkiosken framför stationen och klev på första bästa trådbuss utanför Gara du Nord.
RATB
62:an som vi klivit på gick inte mot centrum så efter en stund klev vi av vid en lämplig tunnelbanestation. Bukarests tunnelbana drivs av ett separat bolag, Metrorex, med ett eget biljettsystem (ett gemensamt biljettsystem med kontaktlösa kort är under införande nu) så nya (Scanpoint)biljetter fick köpas i spärren. Stationerna är ganska dåligt upplysta och det är fotoförbud så det blev inte så många bilder därifrån.
Första delen av Bukarests tunnelbana öppnades 1979 och utbyggnad pågår fortfarande. Den är ser inte ut som andra östtunnelbanor utan är rumänskkonstruerad och rumänskbyggd utan dekorationer och krusiduller. Det finns två typer av tåg, rumänska ASTRA vagnar byggda i Arad 1977 - 1993 (på M1, M3 och M4) samt Bombardier-byggda vagnar med C20 släktskap (på M1 och M2). Vid Eroilor bytte vi från M3 till M1 och här stötte vi av en slump på Tysken från Stocksund som åkt tidigare från Brasov...
Wikipedia om Bukarests tunnelbana
Urbanrail.net om Bukarest tunnelbana
Vid Piata Unirii gick vi av och tog oss upp på ytan. Piata Unirii är torget mitt på Bulevardul Unirii i hjärtat av Centrul Civic. Dambovita, floden som flyter genom Bukarest, är kulverterad under torget. Den orangea Iveco bussen är en av 40 begagnade från Milano.
Wikipedia om Centrul Civic
Bulevardul Unirii är Bukarests paradgata, en halvmeter bredare och några meter längre än Champs-Élysées i Paris...
..Folkets Palats, numera Parlamentets Palats. Centrul Civic består av palatset och boulevarden med tillhörande "pampighetshus" med ministerier bostäder och kontor uppförda på 80-talet i marmorklädd betong.
En bit mitt på har aldrig blivit färdigbyggd utan är än i dag en lergrop. "Ceausima" (sammansättning av Ceausescu och Hiroshima) döpte folkhumorn den enorma rivningstomten som 20% av gamla Bukarest förvandlades till i början på 80-talet till.
Ceausima
En paradgata som Bulevardul Unirii kan naturligtvis inte störas av något så fult som korsande trådar eller spår, så de trådbuss- och spårvagnslinjer som tidigare passerade klipptes på varsin sida av boulevarden.
Tillexempel har spårvagnslinje 32 sin ändhållplats, tillsammans med linje 7 och 27, i ett hörn av Piata Unirii på södra sidan av Bulevardul Unirii och når därför inte riktigt in till centrum.
Men vi fortsatte till fots upp mot Folkets Palats i solgass och 40 gradig värme. Vattnet i fontänerna var förresten färgat i rumänska flaggas färger, rött, gult och blått.
Palatset är världens näst största byggnad nästefter Pentagon med ett "fotavtryck" på 330 000 kvadratmeter. 85 meter och 12 våningar högt med 3100 möblerade rum och huserar idag parlamentet, konstitutionsdomstolen, nationella museet för samtidskonst och ett konferenscenter.
Man kan gå guidade turer i palatset, vilket vi inte gjorde denna gång. Men 2003 såg det ut så här på insidan...
Utsikten över Bulevardul Unirii från palatsets balkong. Allt man ser är byggt på 80-talet. Det behövs en galen diktator för att få till pampiga gator...
Vi vandrade vidare norrut genom de kvarvarande delarna av gamla stan och centrum som visade sin allra bästa söndagsfolktomma, avloppsstinkande, uppgrävda sida... Hela avloppssystemet höll på att bytas ut.
Vid Piata St. Gheorghe en bit norr om Bulevardul Unirii vänder ett par av de spårvägslinjer som klippts vid byggandet av boulevarden.
Vi tar 55:an ett par kvarter och letar efter någon kiosk som vill sälja en spårvagnsbiljett. Systemet med förförsäljning av biljetter utan möjlighet att köpa ombord har vissa begränsningar, framför allt en söndagseftermiddag...
Det lyckades inget vidare så en av tre fick ofrivilligt planka när vi fortsatte med denna 14...
Vid en större gatukorsning med spårväg åt alla håll klev vi av.
Här gick även parallell trådbuss. Bukarest har 20 trådbusslinjer, 76 km tråd och drygt 300 trådbussar. Vagnparken består av 200 Ikarus/ASTRA 415 T som denna från 90-talet, några kvarvarande Rocar bussar från 80-talet samt 100 nya Irisbuss/ASTRA låggolvstrådbussar. I bakgrunden anas en av 1000(!) nya Mercedes Citaro dieselbussar.
Interiör i en äldre Rocar (eller möjligen DAC) trådbuss.
RATB har 26 spårvägslinjer, 134 km spår och över 500 spårvagnar. Den vanligaste vagntypen är dessa över 300 V3A som byggs på egen verkstad.
Interiör i en V3A.
En biljettmaskin till systemet med kontaktlösa kort som var under införande.
Vi tog en tur genom Bukarests ganska varierade bebyggelse. Stora delar av stan består av mastodontbetonghus, men ett kvarter åt sidan kan den gamla bebyggelsen finnas kvar och där är 1700, 1800 och 1900 tal blandat hus för hus, stort och smått sida vid sida. Österns Paris eller Balkans Moskva, det beror på...
Vid en trådbusskorsning gick vi av. Under gatan går Tunnelbanelinje M1s norra del, men eftersom stationsavstånden är lååånga går det parallell spårväg ovanpå med flera hållplatser mellan stationerna.
Sedan trådbuss via bakgator och pampiga boulevarder genom centrum och till..
..Gara du Nord.