Det här är en reseberättelse i något bearbetad version som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7
Del 8
Del 9
Del 10
Del 11
Del 12
Del 13
Del 14
Del 15
Del 16
Del 17
Del 18
Del 19
Del 20
Del 21
Del 22
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7
Del 8
Del 9
Del 10
Del 11
Del 12
Del 13
Del 14
Del 15
Del 16
Del 17
Del 18
Del 19
Del 20
Del 21
Del 22
Bilderna är från juli 2007 och texten från 2007 - 2008.
Del 5, genom Transsylvanien
Det var ett tag sedan det blev något skrivet, men sommarresan fortsätter.
Sist hade vi kommit till Sighisoara (32 000 inv.) i hjärtat av Transsylvanien med nattåget från Wien och Budapest.
Sighisoara är som sagt mest känt för att vara Vlad Tepes (Dracula) hemstad, men är också en av Europas mest välbevarade medeltidsstäder. Klocktornet från slutet på 1200 talet var huvudentré till den befästa staden och tidigare rådhus. I dag historiskt museum och tortyrmuseum(!).
Klocktornet har naturligtvis en klocka, från 1648, samt en mekanisk kalender med träfigurer vid klockan.
Utsikten från klocktornet...
Den täckta trappan är också ett av stadens landmärken, byggd på 1600 talet för att eleverna skyddade skulle kunna ta sig upp till skolan vid bergskyrkan.
Sighisoara (Schässburg) var liksom resten av (städerna i) Transsylvanien till stor del tyskspråkigt och befolkat av de transsylvaniska sachsarna från 1200 talet och framåt. Rumänien hade fram till 1970 talet en stor tysk minoritet (som Tyskland fick "köpa" av Ceausescu). Kvar sedan denna tid finns en tysk kyrkogård..
..som i sin vildvuxenhet påminner om en svunnen storhetstid.
Nåväl, vi knatade ned från kyrkogården och genom staden, som höll på att få nytt avloppsystem, och..
..tillbaks till stationen. I bagageförvaringen lyckades vi även köpa en "Mersul trenurilor de calatori", dvs. järnvägstidtabell för persontrafik, eller en rumänsk "Tågtider".
Någon minut efter att ha köpt fem plåtar till Brasov steg vi ombord på P 3508 Teius - Brasov.
Station och Tkl. Den dubbelspåriga elektrifierade linjen är den del av stråket Budapest - Arad - Bukarest - Constanta.
"-Jag hämtar dig vid tåget." Anslutande landsvägstransport vid någon hållplats på landet.
Persontåg, "Tren de Persoane", med tågnummer på P är de billigaste och sämsta tågen som stannar vid alla mjölkpallar.
21 uppehåll på 127 km och 2.22 timmar.
P 3508 bestod av två sexaxliga klass 40 lok i koppling (omloppsskäl antar jag), en vanlig passvagn och ett dubbeldäckat kortkopplat fyrvagnssett av östtysk tillverkning.
Entré på mellanplanet (över boggin) med breda tryckluftsmanövrerade dörrar (fast det var inte så noga att hålla stängt, eftersom det var varmt stod naturligtvis de tuffa grabbarna i en öppen dörr, och tanterna ett halvt steg innanför) och salonger en halvtrappa ned respektive upp. I ändarna på vagnsettet finns det även en liten kupé på mellanplanet.
Andraklassinredning på övervåningen. Förstaklass har ett plus två sittning, tygklädsel och saknar tiggande romer...
Statstjänstemannen studerar befästningstyper och okulärbesiktigar slipersbeståndet.
Vill man sitta bekvämt i väntan på tåget kan man enkelt ordna det...
Stupini är sista stationen före Brasov, fem kilometer ifrån. Naturligtvis bemannat.
Framme i Brasov. De sexaxliga klass 40 loken kan sägas vara halvsyskon med El 15/161 och är..
..byggda av Electroputere i Rumänien på licens av ASEA.
Vårat dubbeldäckarsett efter ankomsten till Brasov.
Vad grabben utan skor gjorde? Vet inte, men vi insåg att det här var ett ställe att hålla koll på prylarna...
Desirion har hittat ända till Transsylvanien... I Rumänien går de i RM-tåg, "Rapid Motor", vilket är lite finare tåg med högre taxa. Men istället för att åka Desirio..
..vandrade vi iväg genom den betongdjungel som ligger närmast stationen och letade rätt på vårt hotell.
Efter att ha checkat in vandrade vi vidare förbi stadshuset..
..och flydde ösregnet över torget..
..in på en lämplig restaurang. Schyst mat och utsökt lokalt vin för en spottstyver.
När efterrätten var uppäten hade det slutat regna, och på vägen hemåt kunde detta monument över kommunisttidens offer beskådas.
Mer om Brasov får det bli nästa gång...