Det här är en reseberättelse i något bearbetad version som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7
Del 8
Del 9
Del 10
Del 11
Del 12
Del 13
Del 14
Del 15
Del 16
Del 17
Del 18
Del 19
Del 20
Del 21
Del 22
Vid det föregående besöket i Brasov (2003) såg Järnvägsingenjören och Den Folkvalde spårvagnar i trafik, men någon åktur eller bild blev det inte den gången.
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7
Del 8
Del 9
Del 10
Del 11
Del 12
Del 13
Del 14
Del 15
Del 16
Del 17
Del 18
Del 19
Del 20
Del 21
Del 22
Bilderna är från juli 2007 och texten från 2007 - 2008.
Del 8, trådbussar och IC-tåg
Sist var vi i vid slottet i Bran och i Brasov.
Morgonen efter var det söndag och sällskapet delade på sig för olika aktiviteter. Statstjänstemannen tog ett snortidigt tåg till Bukarest för att hinna med ett flygplan till Köpenhamn, Tysken från Stocksund åkte med samma snortidiga tåg för att se mer av Bukarest, Järnvägsingenjören kräktes på hotellet och tog ett eftermiddagståg. Den gyllene medelvägen valdes istället av Konsulten och Den Folkvalde som spanade efter trådbussar på förmiddagen och tog ett tåg till Bukarest vid lunchtid.
Trådbusstrafiken i Brasov är under nedläggning och det var lite oklart vilka linjer som fortfarande trafikerades med trådbuss, så vi ställde oss vid en korsning där det passerade några linjer vi sett trådbussar på tidigare och spanade. Men en söndagsmorgon är trafiken gles och det passerade bara dieselbussar. Visst är det häftig betong-arkitektur förresten!
Istället gick vi några kvarter ned till B-dul Garii ( = Stationsboulevarden). Här kan man se rester av den nedlagda spårvägen, en linje (101) var i drift 1987 - 2006. Originalvagnarna (Timis 2 samt några V2A och V3A) från 1987 han ersättas med begagnade vagnar från Frankfurt a.M. (Düwag) och Leipzig (Tatra T3-B3) innan man la ned och rev upp spåren, som lär ska ha varit ordentligt nedkörda efter mindre än 20 års trafik.
Sommarresan 2003
Vi ställde oss i ett nytt hörn och spanade efter trådbussar. Ganska snart kom en trådbuss på linje 8, som ersatte spårvägen när den lades ned (samtidigt ersattes trådbussarna på några linjer med dieselbussar). Trådbusstråden fanns redan innan spårvägen byggdes, och (delvis) parallellgående trådbusstrafik har funnits hela tiden. Första delen av trådbussnätet öppnades 1959.
Vi klev ombord och tog en tur till ändhållplatsen Saturn..
..där man kan hitta några kvarvarande spårvägsspår. I närheten av stationen fanns dessutom en stump kring ett spårkors med industrispår kvar i gatan.
Vagn 61 är köpt begagnad från Bern, vilket man kan sluta sig till av texten i bakrutan. R.A.T Brasov har köpt begagnade trådbussar från Basel, Bern, Biel, Lugano, Neuchatel och Innsbruck av olika modeller och årgångar.
Men det började bli ont om tid så vi tog samma buss tillbaks..
..till B-dul Garii vid stationen. På hemsidan anger R.A.T. Brasov att linjerna 3, 5B, 7, 8, 10, 30 och 33 är trådbusslinjer (men bara 3, 8 och 10 går med trådbuss på söndagar om jag förstår rumänskan rätt). 8:an har 8 - 15 minuts trafik, övriga 30 eller 60 minuts trafik.
RATBVs hemsida
Linjekarta
Trådbusstrafiken var/är nedläggningshotad sedan man fått låna pengar av Europeiska Utvecklingsbanken till gatuupprustning och nya bussar. De nya bussarna man köper är låggolvsdieselbussar som den ovan. Större delen av trådbussnätet har redan lagts ned och idag finns det bara tråd i betongområdena, medan den är nedklippt i de äldre delarna av staden. Hur det går för Brasovs trådbussnät är fortfarande oklart.
Efter att ha fiskat upp väskorna på hotellet kastade vi oss ombord på IC 534 "Mihai Viteazu" Cluj Napoca - Bukarest som stannar i Brasov 10.49 - 10.59. IC-tåg är de finaste tågen i Rumänien med bästa vagnarna, högsta km-tariffen och tilläggsavgift (priserna är visserligen förutsägbara, men det är väldigt olika priser för samma sträcka). Enligt tidtabellen skulle detta tåg ha restaurangvagn, men någon sådan fanns inte i verkligheten 🙁.
Ganska direkt söder om Brasov börjar järnvägen klättra uppåt genom bergen, vackra vyer men det blev just inga bra bilder tagna. Sträckan fram till Predal var den först elektrifierade sträckan i Rumänien 1965 och provsträcka för elektrifieringen (25kV/50Hz).
Uppehåll i Busteni, 38 km och 49 minuter söder om Brasov.
Wikipedia om CFR (engelska)
Sedan bär det utför mot Valakiet. Hastighet och spårläge än aningen bättre än det ser ut... Väl nere på Valakiets plattland går det sedan undan mot Bukarest.
I ändarna har IC-vagnarna har ett par..
..kupéer med sex platser. Vagnarna i IC-tågen har AC, men i vår vagn fungerade den inte. I resten av tåget var det lite blandat, men i bergen var det inget större behov av den och när vi närmade oss Bukarest fanns det plats i en annan vagn...
I mitten av vagnen mellan kupéerna i ändarna finns en halvöppen salong. En ganska bra planlösning. Manen som verkar lite obekväm med att hamna på bild var en av alla försäljare som gick runt på tåget.
Det här med stängda och förreglade dörrar är inget för rumäner. En halvöppen dörr..
..blir lätt en helöppen dörr när det skramlar på över hundra. Lite läskigt att komma ut från muggen (dörren till höger) och upptäcka att verkligheten susar förbi ganska fort ett halvt steg åt sidan i en voblande vagn... Men helt normalt på rumänska tåg.
Helt tidtabellsenligt anlände vi till Bucuresti Nord 13.34. Hettan var som alltid i Bukarest slående. Vi passerade förbi gyllene måsen och flydde in på ett lokalare konkurrerande luftkonditionerat snabbmatshak som substitut för den uteblivna restaurangvagnen. Efter utfodring och inlämnande av bagaget i den manuella förvaringen kunde vi ge oss ut på stan.
Men mer om Bukarest nästa gång.