Det här är en reseberättelse i något bearbetad version som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7
Del 8
Del 9
Del 10
Del 11
Del 12
Del 13
Del 14
Del 15
Del 16
Del 17
Del 18
Del 19
Del 20
Del 21
Del 22
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7
Del 8
Del 9
Del 10
Del 11
Del 12
Del 13
Del 14
Del 15
Del 16
Del 17
Del 18
Del 19
Del 20
Del 21
Del 22
Bilderna är från juli 2007 och texten från 2007 - 2008.
Del 2, med EC 63 mot Budapest
Resan fortsätter.
Till München hade vi tagit oss..
..från Köpenhamn med EN 483 "Hans Christian Andersen" under natten.
Ankomst München vid niotiden på morgonen. Någon gång under natten hade denna österrikiska Taurus hängts framför vår tyska 101:a som det var nedtaget på vid ankomsten.
Efter att ha inhandlat frukostmatsäck, och konstaterat att München är avsevärt dyrare än Berlin med omnejd, styrdes stegen mot EC 63 till Budapest. Avgång 09.28, en halvtimmes bytestid.
Tysk 101:a som dragare..
..österrikiska sittvagnar..
..och en Ungersk restaurangvagn. För denna sju och en halv timme långa resa hade två Europa-Spezial biljetter för 39 € (om jag kommer ihåg rätt) bokats.
Ungerska restaurangvagnar håller jag för bland de bästa i Europa. Till lunch testades naturligtvis dess förmågor.
Ungersk gulaschsoppa tyckte jag verkade passande. En enkel anrättning, men naturligtvis i porslinstalrik, riktiga bestick och ett glas med rätt påskrift för den serverade ölen (Obs. att den heter Budweiser Budvar här utan att amerikanerna lyckas stämma humlen av dem. Budweiser är f.ö. det enda kvarvarande statliga bryggeriet i Tjeckien.).
Budweiser
Tio minuters uppehåll och riktningsbyte på Wien Westbahnhof. Här fick vi ett österrikiskt Tauruslok i den nya framänden.
Ordergivning i Wien. Sedan bar det utan vidare formaliteter iväg över till Ungern via Hegyeshalom.
Ungersk avgång... Hela vägen mellan gränsen och Budapest pågick upprustningsarbeten.
Strax före fem var vi framme på Keleti Palyaudvar i Budapest.
Numera görs inget lokbyte vid gränsen utan tvåströmslok körs genomgående. Det var bättre förr. Eller också inte...
En station med Metron samt en kort promenad från Keleti Pu hittade vi vårt vandrarhem samt Statstjänstemannen, Järnvägsingenjören och Konsulten som ankommit hit med flyg från Stockholm något före oss. Ett dygn snabbare och någon hundralapp billigare, men mycket tråkigare...
Sen var det dags att ge sig ut och ta en titt på stan i regnet, samt till stationen för att köpa biljetter för morgondagens resor.
På torsdagsmorgonen var det betydligt bättre väder när vi tog en promenad längs Teréz Körút, en av de pampiga ringgatorna där de tunga (250 000 resande/dygn!) spårvagnslinjerna 4 och 6 går.
På dessa två linjer kör man de nya, och ordentligt långa (54 meter), Combino vagnarna. Här är vi vid det oktagonformade torget Oktagon. Om man går..
..ned en våning hittar man Millennium metron öppnad så tidigt som 1896. Banan har en mycket låg lastprofil och vagnar därefter... Men vi åkte inte med den utan tog spårvagnen bortåt Keleti Pu istället.
Dagen ägnades sedan år en tågutflykt, men mer om det nästa gång.