Det här är en reseberättelse i något bearbetad version som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7
Del 8
Del 9
Del 10
Del 11
Del 12
Del 13
Del 14
Del 15
Del 16
Del 17
Del 18
Del 19
Del 20
Del 21
Del 22
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7
Del 8
Del 9
Del 10
Del 11
Del 12
Del 13
Del 14
Del 15
Del 16
Del 17
Del 18
Del 19
Del 20
Del 21
Del 22
Bilderna är från juli 2007 och texten från 2007 - 2008.
Del 21, Odessa
Så sent att det var tidigt på morgonen hade vi ankommit till Odessa, och efter lite stödsömn var det dags att bege sig ut och upptäcka den kosmopolitiska staden vid Svarta havet.
Det första som slog en var den behagliga skuggan på de trädplanterade gatorna och den svalkande svaga brisen från havet. Trådbussar var det också gott om.
Stegen styrdes i riktning mot kryssningsterminalen och..
..Potemkintrappan (som barnvagnen rullar nedför i Eisensteins odödliga propagandafilm "Pansarkryssaren Potemkin") som leder ned mot hamnen.
Väl nedanför trappan får man korsa en vältrafikerad gata, med trådbuss, och..
..och sedan klättra upp igen för att komma över hamnbangården. Från bron över bangården har man får man en bra utblick över trappan, som smalnar av uppåt för att ge intryck av att vara längre än den är...
Väl över bangården kommer man till sjöstationen (Morskij Voksal). Härifrån går reguljär båttrafik till Turkiet och Bulgarien, och framför allt anlöper lyxiga kryssningsbåtar.
Spegelglas...
Odessa är en framför allt en hamnstad. En riktig hamnstad har hamnkranar...
"Gloria". Vackra linjer, men i måttligt skick...
Vi går tillbaks upp mot stan.
Valrörelse pågår i trappan, med diverse partier... Odessa tillhör den ryskspråkiga delen av Ukraina trots att det ligger långt västerut.
Odessa operan.
Odessa (drygt 1 milj. inv.) grundades på uppdrag av Katarina den stora 1794 efter att området vunnits från ottomanska imperiet i rysk-turkiska kriget. De äldre delarna av staden är lite kolonialt pampiga.
Wikipedia om Odessa
Ett Tjernobyl monument. Tjernobyl är lite av en nationalkatastrof för Ukraina som påverkat en stor del av befolkningen direkt eller indirekt.
Varierande bebyggelse. Nu börjar det bli kvällning och dags att bege sig mot hotellet.
Efter ett tekniskt uppehåll på rummet börjar vi leta efter spårvagnslinje 5 på gatan framför hotellet.
Kan det verkligen gå spårvagnstrafik här?
Jodå! Femman går visst här, då gäller det bara att hitta hållplatsen.
Vid nästa gathörn finns det till och med hållplatser i alla riktningar.
Linjekarta för spårvägen från -90 talet
Bättre geografisk karta (på ryska)
Odessa har ett hyfsat stort spårvägsnät, men som vanligt i fd. Sovjet håller det sig främst utanför centrum. I centrum är det istället trådbuss som gäller. Spårvägens vagnpark består till största delen av Tatra T3, och det var den enda vagntyp vi såg.
Ryskspråkig sida om Odessas spårväg
Så kom tillslut vår femma.
Lite trångt, men konduktrisen har järnkoll på vem som inte betalt!
Odessa är en av de tretton Hjältestäderna i Sovjetunionen. Obelisken och tillhörande pampighetstorg passeras med femman.
Engelska wikipedia om Hjältestäderna
En halvtimmes trång spårvagnsresa senare var vi framme vid ändhållplatsen Arkadia denna lördagskväll..
..då Den Folkvalde passade på att fylla år. Så här dags byter Arkadia publik, på dagen är det en badstrand (dit man snarare åker för att visa upp sig än för att bada i det skitiga hamnstadsvattnet) och på natten ett nöjesfält/disco/partyställe av stora mått. Schüsst ställe...