Det här är en reseberättelse i något bearbetad version som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7
Del 8
Del 9
Del 10
Del 11
Del 12
Del 13
Del 14
Del 15
Del 16
Del 17
Del 18
Del 19
Del 20
Del 21
Del 22
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7
Del 8
Del 9
Del 10
Del 11
Del 12
Del 13
Del 14
Del 15
Del 16
Del 17
Del 18
Del 19
Del 20
Del 21
Del 22
Bilderna är från juli 2007 och texten från 2007 - 2008.
Del 7, Brasov
Resan fortsätter.
Så var vi tillbaks till Brasov (300 000 inv.) efter en (förmid)dagsutflykt till Bran. Vid fyratiden på eftermiddagen är det gott om tåg av olika slag och skick här. Vi drällde runt en stund, diggade stationslivet och tog några bilder på det som passerade. I princip är det förbjudet att fotografera tåg i Rumänien, men ingen hade några synpunkter.
Efter en stund kom detta motorvagnståg inrullande. CFR har köpt sex tredelade elektriska motorvagnståg av SNCF (Frankrike) och två av CFL (Luxemburg), som i sin tur köpt dem av SNCF på 80-talet, samt fem liknande tvådelade motorvagnståg byggda för CFL 1975.
Ett "Rapid" tåg på väg iväg. Dessa har lite bättre rödmålade vagnar eller renoverade dubbeldäckarvagnar.
Framför stationshuset står detta ånglok plintat.
När vi tröttnat knatade vi över den nedlagda (2006) spårvägen och..
..iväg upp mot de äldre delarna av stan.
Brasov har en "Hollywood skylt" på ett berg, och från den har man bra utsikt över stan. Så dit ska vi...
Till hjälp finns som tur är en linbana...
2/5 av sällskapet är höjdrädda och har lite blandade känslor för linbanor, men av någon anledning lyckas vi alltid leta rätt på sådana i olika skumma länder. Värst/häftigast hittills var den vid Jalta med en kilometers fallhöjd och dörrar låsta med en simpel hasp, eller möjligen instruktionen om hur man skulle klättra ned i händelse av driftsstörning bakom en plomberad lucka på den i Zagreb, eller...
Men linbanan i Brasov är snäll och håller sig ganska nära marken. Den går upp på Tampa berget med TV-torn, restaurang och rekreationsområde.
Linbanan är uppenbarligen italienskbyggd.
Glasmålning i den mässiga restaurangen som är inrymd i linbanans toppstation.
På stigar längs bergskanten, garanterat utan räcke, kan man ta sig till "Hollywood skylten" och en utsiktsplattform vid den. Härifrån får man en bra överblick över staden, närmast mellan kullarna de historiska delarna innanför stadsmuren, till vänster utanför bilden ligger Schei, den Bulgariska och Rumänska stadsdelen utanför stadsmurarna. Mitt fram nere i staden ligger Svarta kyrkan, Piata Sfatului och bortanför på berget Vita tornet. Snett uppåt till höger breder efterkrigsstadsdelarna ut sig med betongområden dit bönderna från den omgivande landsbygden tvångsflyttades under industrialiseringen.
Färdiga med utsikten tog vi linbanan ned igen.
Stora delar av den medeltida stadsmuren finns kvar. Brasov (Kronstadt) var från 1200 talet den sydöstligaste av de sju befästa tyska/saxiska städerna i Transsylvanien (Siebenbürgen), och dess kulturella, andliga och religiösa centrum. Innanför stadsmurarna bodde katolska/protestantiska tyskar som levde av handel och hantverk, medan de ortodoxa bulgarerna och rumänerna fick hålla sig utanför i stadsdelen Schei.
Wikipedia om Brasov
Till mitten på 1800 talet var en majoritet av stadsbefolkningen tysk. 1918 övergick Transsylvanien från (Österrike-)Ungern till Rumänien. Efter andra världskriget deporterades många tyskar till Sovjet och ytterligare andra emigrerade till Västtyskland under -70 och -80 talen. Idag är en halv procent av befolkningen tysk. Före andra världskriget fanns även en förhållandevis stor judisk befolkning.
Schei porten. Bakom ryggen Schei och framför oss staden innanför murarna. Härigenom gick det föresten trådbuss till för inte så länge sedan...
Mellan 1951 och 1961 hete staden Orasul Stalin (Stalins stad), men sedan blev förbindelserna mellan Bukarest och Moskva frostigare och namnet ändrades åter till Brasov.
Skicket på husen är ganska varierande, turismen verkar vara på väg att komma igång och med den kommer pengar att renovera för. Trist bara ifall allt blir för slätstruket och EU-anpassat...
Det var inte bara jag som fotograferade denna dag...
Ständigt denna Hollywood skylt... Till vänster den största gotiska kyrkan mellan Wien och Istanbul, Biserica Neagra (Svarta kyrkan) byggd mellan ungefär 1380 och 1480. Namnet fick den efter en brand i staden 1689.
Svarta kyrkan i ett annat perspektiv.
Vi tar en promenad ned genom staden, rundar stadsmuren..
..och knatar tillbaks på utsidan muren.
På denna sida staden en bit upp på Warthe berget ligger Vita tornet (svarta tornet ligger längre bort), ett utkikstorn med schüsst utsikt över gamla stan. Betydligt bättre än så här om man hade gått längre upp längs trappan mot tornet.
Så går vi tillbaks runt stadsmuren och till stan igen...
Brott och straff. Trafikskyltar ska vara tydliga...
När det började skymma letade vi rätt på en dyrare, sämre och tyskare restaurang än kvällen innan...
Till vänster Casa Sfatului, (gamla) rådhuset, på det sprudlande Piata Sfatului.
10 000 tecken tar slut fort... Nästa gång ska vi leta trådbussar.