Det här är en reseberättelse i något bearbetad version som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7
Del 8
Del 9
Del 10
Del 11
Del 12
Del 13
Del 14
Del 15
Del 16
Del 17
Del 18
Del 19
Del 20
Del 21
Del 22
Fast denna gång var restaurangvagnen ersatt med en biovagn (en a två gratisföreställningar visade man på vägen till Malmö eftersom man nu råkat få med sig en bio på köpet) med lite få bordsplatser, medmänniskan i orange hår och salladsbrallor vid kassan blockerade ensam det sista lediga bordet och behagade inte dela det med oss.
Nu tycker jag att serveringen på SJs tåg har spottat upp sig ordentligt och att maten oftast är riktigt god, även om portionerna är något snåla (Varför har man skippat smör och bröd? Det är ett billigt och bra sätt att justera portionsstorlek efter hunger...) så jag ska egentligen inte klaga. Men "uppläggningen" i plastlåda och plastbestick lämnar ju en del övrigt att önska, jämför denna anrättning med den längre ned i inlägget...
Vi hade fått tag på de två sista Spar-Nigth biljetterna a 59 € till detta tåg och ytterligare biljetter hade blivit betydligt dyrare, så övriga sommarresenärer begagnade sig av ett konkurrerande färdmedel från Stockholm dagen efter.
Över och ut för den här gången. Avlägsnare fortsättning följer...
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7
Del 8
Del 9
Del 10
Del 11
Del 12
Del 13
Del 14
Del 15
Del 16
Del 17
Del 18
Del 19
Del 20
Del 21
Del 22
Bilderna är från juli 2007 och texten från 2007 - 2008.
Del 1, från Stockholm
Sommarresan 2007 gick genom åtta länder och på fyra spårvidder. Här följer en reseberättelse från denna spännande resa!
En tisdagsmorgon i juli 2007 träffades Tysken från Stocksund och Den Folkvalde på centralen för att påbörja resan söderut med..
..IC 201 mot Malmö 08.45. De någon dag innan införskaffade "Just Nu" biljetterna placerade oss baklänges vid en fönsterstolpe i en B10:a...
Nästan lite ledsen blev man ju när man satt där å stirrade in i sin fönsterstolpe och tänkte på hur fina min barndoms B2:or varit innan de byggdes om till dessa sardinburkar 🙁.
Efter Katrineholm hade det tunnat ur en aning i det välbesatta tåget, och på väg till restaurangvagnen hittade vi en tom kupé att omgruppera till.
Nåväl, det var restaurangvagnen vi var på väg till. Ytterst trivsamt med restaurangvagnarnas återkomst i de svenska IC tågen, och att moderna resenärer numera vill ha något annat än en pizzaslice...
Så vi tog med oss krubbet till den tomma kupén istället.
I brist på B2 får väll BF4 anses vara hyfsat trivsamma, men de börjar kännas ganska slitna. Och den lilla telefonkiosken är ju lite lustig med dagens mobila ögon... Någonstans längs Södra stambanan mötte vi ett X2000 tåg som Statstjänstemannen färdades mot Stockholm i.
Framme i Malmö en kvart sena, bara att..
..byta till ett Öresundståg över spången. Fast enligt biljetten skulle bytet skett i Hässleholm eftersom kortare bytestid krävs där...
Till Köpenhamn kom vi strax före tre, och här fanns det tid att titta på arkitektur (nya operahuset)..
..insupa gemyt (vid tillfälle ska jag leda i bevis att gemytligt och sunkigt är synonymer... 🙂) och konstatera att det måste finnas många bönder i Danmark med tanke på hur många som har leriga gummistövlar på sig i stan 😀..
..och åka tunnelbana genom sterila utbyggnadsområden..
..innan nattåget mot Dortmund, München och Basel..
..växlades fram. Visst är de söta de små Köf:arna...
Nattåg har ofta en speciell kosmopolitisk aura och uppbrottsstämning kring sig. Nattåget från Köpenhamn mot stora världen är inget undantag.
Det EA lok som tog oss ned genom Danmark till Padborg. EN 483 "Hans Christian Andersen" är ett ganska maffigt tåg som nästintill fyller den längsta av plattformar i Kongens by...
Vi klev ombord, vandrade genom en typisk tysk liggvagnskorridor..
..och fann vår kupé. Hos DB kan man boka liggplatser i kupé med upp till sex personer, eller samma kupé men med max fyra personer för ett aningen högre pris. Ett ganska bra och flexibelt sätt att ordna en "mellankomfort" med samma vagnar.
Efter en halvtimmes färd passerades de leriga stövlarnas hemvist (Roskildefestivalen började någon dag senare).
Dags för ett besök i restaurangvagnen. Eftersom tåget passerar tunnlarna i Storabältförbindelsen måste de ha nödbromsblockering och annat trams som nödutrymningsinstruktioner...
Nattåget till/från Köpenhamn är en av mina favorit förbindelser, avgång strax före sju och möjlighet att äta middag i restaurangvagn med sjöutsikt, tid att ta en öl i baren och ankomst i någorlunda sund tid så man hinner sova färdigt. Nattåg i all ära, men helt ostört sover man ju inte alltid...
Maten ombord är med all säkerhet lika mikrovärmd som SJs, men visst ser det betydligt aptitligare ut upplagt på en talrik och med riktiga bestick? Dessutom vita dukar och ett glas till ölen (med etsad DB logga) 🙂.
Stämningen på topp i baren!
Padborg i skymning och duggregn, en stunds uppehåll vid halv elvatiden och lokbyte till en tysk 101:a. Jag vet inte vad det är med Padborg, men det finns någon exotisk gränsstationscharm här som jag diggar...