Sommarresa 2007 på fyra spår i Europa

Det här är en reseberättelse i något bearbetad version som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Bilderna är från juli 2007 och texten från 2007 - 2008.

Hem Bilder Resor


Sommarresa 2007 på fyra spår i Europa

Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9 Del 10 Del 11 Del 12 Del 13 Del 14 Del 15 Del 16 Del 17 Del 18 Del 19 Del 20 Del 21 Del 22


Del 19, en resa med tidsmaskinen

black
Sist var vi i Haivoron och tog..

black
..smalspårståget från Haivoron mot Rudnitsa.

black
Men det kändes mer som en tidsmaskin, eller ett museitåg med museiresenärer i en museivärld...

black
Bönder på väg hem från marknaden med pengar i fickan, andra på väg hem från marknaden med plankor eller en korg små kycklingar, några på väg till ett bröllop, ett par fylltrattar som inte vill betala biljetten. Kort sagt alla sorts människor från den ukrainska landsbygden vaggande fram över slätten i knappt 30 km/h.

black
Efter en dryg timmes resa nådde vi Bershad 25 km från Haivoron där tåget gör en kvarts uppehåll. En idyllisk station med ett litet stationshus, godsmagasin, lummiga träd, krattad grus "plattform", Tkl som säljer biljetter osv. Hade kort sagt passat på vilken svensk museijärnväg som helst... På återvägen sker det enda tågmötet på smalspåret här.

black
Ytterligare 25 km vidare längs banan ligger den fd. grenstationen Dokhno, till mitten på -90 talet utgick en sidolinje till Cecelnik härifrån. "Plattformstaket" vid stationshuset verkar välväxt...

black
Från resgodsvagnens öppna dörrar får man en bättre bild på tåget, så Den Folkvalde och Tysken från Stocksund åkte där ett par stationer. Varför skulle någon ha synpunkter på en sån sak?

Landskapet som banan går genom växlar mellan flackt och böljande, på sina håll finns det stigningar där TU2:an fick kämpa på och ryka med det korta tåget. TU2:orna har en Bernaul 1D12 diesel, dvs samma förkrigskonstruktion som sitter i en T-34 stridsvagn, en V12:a på 300 hk. Utveckling av motorn har ökat livslängden från 10 000 h till 20 000 h, vilket gör att de numera behöver bara behöver bytas vart 10:e år istället för vart 5:e...
Kladdet på tak och så säger något om smörjoljeförbrukningen (3,6 kg/h enligt spec)...

black
Hämtning vid tåget. Plank och en rulle golvmatta som förvarats på hatthyllan under färden (de var nog för långa för att få in i finkan) krånglas ut genom ett sidofönster...

black
Allt av och sen fortsätter vi. Anslutande häst och vagn till vänster.

black
Efter att ha tillryggalagt 77 km på drygt fyra timmar(!) nådde vi så infarten till Rudnitsa.

black
I dag är detta banans slutstation men till 1996 fortsatte banan västerut till Kamenka i nuvarande Moldavien.

black
På andra sidan stationshuset hittar man de stora tågen. Det är stambanan Odessa - Schmerynka - Kiev/Lvov som passerar genom Rudnitsa.

black
Sydgående godståg på väg genom Rudnitsa.

black
Efter 40 minuters uppehåll och rundgång lämnade vår tåg Rudnitsa för återfärden mot Haivoron. TU2 loken med 32 ton tjänstevikt, 300 hk och sth 50 km/h är varken de starkaste, snabbaste, nyaste eller mest sofistikerade(!) smalspårsloken i fd. Sovjet men de enda som fortfarande används i linjetjänst. Inklusive multipelkopplade i uranmalmtåg i Kazakstan...

black
Tågsammansättningen är den vanliga på sträckan: TU2 lok, två Pafwag passvagnarvagnar och en finka. Öster om Haivoron är den normala sammansättningen lok och en pass. Till 2001 fanns det liggvagnar ( = platskart) på det centralukrainska smalspåret, Pafwagvagnar liknande dessa men med annan inredning.

black
Fortsättning följer...

Nästa del


Sommarresa 2007 på fyra spår i Europa

Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9 Del 10 Del 11 Del 12 Del 13 Del 14 Del 15 Del 16 Del 17 Del 18 Del 19 Del 20 Del 21 Del 22


Hem Bilder Resor Upp