Sommarresa 2007 på fyra spår i Europa

Det här är en reseberättelse i något bearbetad version som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Bilderna är från juli 2007 och texten från 2007 - 2008.

Hem Bilder Resor


Sommarresa 2007 på fyra spår i Europa

Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9 Del 10 Del 11 Del 12 Del 13 Del 14 Del 15 Del 16 Del 17 Del 18 Del 19 Del 20 Del 21 Del 22


Del 22, hemresa

black
Då återstår bara sista delen av denna reseberättelse.

black
Måttligt tidigt på morgonen intogs en rejäl söndagsfrukost på hotellet (buffé! Det händer saker även här...), sedan var det dags att utforska mer av Odessa.

På ukrainska skrivs det förresten Odesa men på ryska, som lokalbefolkningen talar, stavar man Odessa med två s.

black
Vi började med att ta oss till busstationen för att reka för den fortsatta färden. Ett par spårvagnslinjer passerar den smått kaotiska platsen framför busstationen och ett par linjer vänder bredvid.

black
En lite bit bort ligger depå nummer 1 med ett antal söndagslediga vagnar. Gissar att den enda skillnaden från en bild tagen 20 år tidigare är den blåa färgen på några av vagnarna...

Vagnhallen är ritad av den belgiska firman Nivelles som konstruerade och byggde den elektriska spårvägen 1907. Hästspårväg öppnades 1880 och Ryska imperiets första ångspårväg 1881, båda meterspåriga och i trafik till 1921 respektive 1922. Bredspårig spårväg började byggas 1934 och sista meterspåret ställdes om till 1524 mm spårvidd 1971.

black
Vi knatar vidare till..

black
..järnvägsstationen ett par kvarter bort.

black
Ett pampigt bygge..

black
..med kristallkronor i taket.

black
En våning upp finns väntsal mm. medan..

black
..biljettförsäljningen ligger i gatuplanet i en av flyglarna. Mycket folk i rörelse en sommarsöndag.

black
På spårsidan stationshuset hade ett tåg norrifrån nyss kommit in med en lite futtig vagn först...

black
Man ser ganska tydligt skillnaden i storlek mellan den första vagnen från Prag (tror jag det var) som har RIC profil och vagnen bakom från Warszawa(?) som har större profil, båda har bytt boggier vid polsk-ukrainska gränsen vid Przemysl. Längre bak i tåget går fullstora bredspårsvagnar.

black
Tvärs över gatan från stationen ligger denna kyrka med typiska ortodoxa lökkupoler.

black
Men Odessa har ett Ottomanskt förflutet så det finns även annat än kyrkor (vissa tror på spårvagnar, andra på trådbuss 🙂), och före WW2 fanns en relativt stor judisk befolkning.

black
Islamiska kulturcentret, upprustat med arabiska donationer om jag förstod det rätt.

black
Vi fortsätter längs Odessas trädkantade gator..

black
..tills vi hittar en trådbuss som man kan ta en tur ned mot centrum med. Trafiken är ganska gles såhär på söndagen.

black

black
Visst är kyrilliska bokstäver med jugendtypsnitt snygga?

black
Intressant arkitektur..

black
..av olika stilar finns det gott om. Skicket på husen är väll inte alltid det bästa, men det verkade som en uppryckning i alla fall påbörjats.

black
Stuckatur med tema "arbetare och bonde staten" på en fasad, är det inte sött?

black
Nu var det dags att bege sig mot flygplatsen. Bagaget hämtades på hotellet och vid busstationen hittade vi en marshrutka (minibuss) till flygplatsen.

Marshrutka var det enda kollektiva transportmedlet till flygplatsen enligt Lonely planet mm. men det visade sig även finnas en trådbusslinje som vände framför terminalens huvudentré. Oklart varifrån den gick dock.

black
Flygplatsens terminalbyggnad. Känslan var mer järnvägsstation än flygplats..

black
..med anslagna ankomst- och avgångstider och allt...

black
Med en god stund kvar till avgång slog vi oss ned på ett fik och begrundade den handskrivna biljetten.

black
Säkerhetskontroll och incheckning var föredömligt okomplicerat och sedan var det bara att gå ut till denna uråldriga 737:a.

Anm 2023: Inte så gammal ändå, UR-BVY var en 737-200 från 1982 som kom till Ukraina 1997 och flög till 2013.

black
Andra bolag flyger skojigare maskiner..

black
..men Aerosvit har numera bara tråkiga Boeing 737 och 767, även för inrikesflygningar som denna till..

black
..Kiev Boryspil. Uthämtning av bagage och en kort promenad från terminal A till den smått kaotiska terminal B som utrikesflyget går från.

black
Efter mycket köande till incheckning, säkerhetskontroll, passkontroll mm. får vi gå ombord på nästa 737:a som ska ta oss direkt till Arlanda.

black
Boryspil var Kievs andra flygplats med militär- och inrikesflyg som efter Sovjetunionens fall blev Ukrainas internationella flygplats och hub för Areosvit samt Ukraine International Airlines, en trafik som flygplatsen är för liten för. Utbyggnad pågår.

black
Där nere under molnslöjan ligger Tjernobyl...

Någon timme senare var denna minnesvärda resa tvärs genom Europa slut efter 13 dagar på resande fot.


Sommarresa 2007 på fyra spår i Europa

Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9 Del 10 Del 11 Del 12 Del 13 Del 14 Del 15 Del 16 Del 17 Del 18 Del 19 Del 20 Del 21 Del 22


Hem Bilder Resor Upp