Det här är en reseberättelse i något bearbetad version som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7
Del 8
Del 9
Del 10
Del 11
Del 12
Del 13
Del 14
Del 15
Del 16
Del 17
Del 18
Del 19
Del 20
Del 21
Del 22
På ukrainska skrivs det förresten Odesa men på ryska, som lokalbefolkningen talar, stavar man Odessa med två s.
Vagnhallen är ritad av den belgiska firman Nivelles som konstruerade och byggde den elektriska spårvägen 1907. Hästspårväg öppnades 1880 och Ryska imperiets första ångspårväg 1881, båda meterspåriga och i trafik till 1921 respektive 1922. Bredspårig spårväg började byggas 1934 och sista meterspåret ställdes om till 1524 mm spårvidd 1971.
Marshrutka var det enda kollektiva transportmedlet till flygplatsen enligt Lonely planet mm. men det visade sig även finnas en trådbusslinje som vände framför terminalens huvudentré. Oklart varifrån den gick dock.
Någon timme senare var denna minnesvärda resa tvärs genom Europa slut efter 13 dagar på resande fot.
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7
Del 8
Del 9
Del 10
Del 11
Del 12
Del 13
Del 14
Del 15
Del 16
Del 17
Del 18
Del 19
Del 20
Del 21
Del 22
Bilderna är från juli 2007 och texten från 2007 - 2008.
Del 22, hemresa
Då återstår bara sista delen av denna reseberättelse.
Måttligt tidigt på morgonen intogs en rejäl söndagsfrukost på hotellet (buffé! Det händer saker även här...), sedan var det dags att utforska mer av Odessa.
Vi började med att ta oss till busstationen för att reka för den fortsatta färden. Ett par spårvagnslinjer passerar den smått kaotiska platsen framför busstationen och ett par linjer vänder bredvid.
En lite bit bort ligger depå nummer 1 med ett antal söndagslediga vagnar. Gissar att den enda skillnaden från en bild tagen 20 år tidigare är den blåa färgen på några av vagnarna...
Vi knatar vidare till..
..järnvägsstationen ett par kvarter bort.
Ett pampigt bygge..
..med kristallkronor i taket.
En våning upp finns väntsal mm. medan..
..biljettförsäljningen ligger i gatuplanet i en av flyglarna. Mycket folk i rörelse en sommarsöndag.
På spårsidan stationshuset hade ett tåg norrifrån nyss kommit in med en lite futtig vagn först...
Man ser ganska tydligt skillnaden i storlek mellan den första vagnen från Prag (tror jag det var) som har RIC profil och vagnen bakom från Warszawa(?) som har större profil, båda har bytt boggier vid polsk-ukrainska gränsen vid Przemysl. Längre bak i tåget går fullstora bredspårsvagnar.
Tvärs över gatan från stationen ligger denna kyrka med typiska ortodoxa lökkupoler.
Men Odessa har ett Ottomanskt förflutet så det finns även annat än kyrkor (vissa tror på spårvagnar, andra på trådbuss 🙂), och före WW2 fanns en relativt stor judisk befolkning.
Islamiska kulturcentret, upprustat med arabiska donationer om jag förstod det rätt.
Vi fortsätter längs Odessas trädkantade gator..
..tills vi hittar en trådbuss som man kan ta en tur ned mot centrum med. Trafiken är ganska gles såhär på söndagen.
Visst är kyrilliska bokstäver med jugendtypsnitt snygga?
Intressant arkitektur..
..av olika stilar finns det gott om. Skicket på husen är väll inte alltid det bästa, men det verkade som en uppryckning i alla fall påbörjats.
Stuckatur med tema "arbetare och bonde staten" på en fasad, är det inte sött?
Nu var det dags att bege sig mot flygplatsen. Bagaget hämtades på hotellet och vid busstationen hittade vi en marshrutka (minibuss) till flygplatsen.
Flygplatsens terminalbyggnad. Känslan var mer järnvägsstation än flygplats..
..med anslagna ankomst- och avgångstider och allt...
Med en god stund kvar till avgång slog vi oss ned på ett fik och begrundade den handskrivna biljetten.
Säkerhetskontroll och incheckning var föredömligt okomplicerat och sedan var det bara att gå ut till denna uråldriga 737:a.
Andra bolag flyger skojigare maskiner..
..men Aerosvit har numera bara tråkiga Boeing 737 och 767, även för inrikesflygningar som denna till..
..Kiev Boryspil. Uthämtning av bagage och en kort promenad från terminal A till den smått kaotiska terminal B som utrikesflyget går från.
Efter mycket köande till incheckning, säkerhetskontroll, passkontroll mm. får vi gå ombord på nästa 737:a som ska ta oss direkt till Arlanda.
Boryspil var Kievs andra flygplats med militär- och inrikesflyg som efter Sovjetunionens fall blev Ukrainas internationella flygplats och hub för Areosvit samt Ukraine International Airlines, en trafik som flygplatsen är för liten för. Utbyggnad pågår.
Där nere under molnslöjan ligger Tjernobyl...