Sommarresa 2007 på fyra spår i Europa

Det här är en reseberättelse i något bearbetad version som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Bilderna är från juli 2007 och texten från 2007 - 2008.

Hem Bilder Resor


Sommarresa 2007 på fyra spår i Europa

Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9 Del 10 Del 11 Del 12 Del 13 Del 14 Del 15 Del 16 Del 17 Del 18 Del 19 Del 20 Del 21 Del 22


Del 10, med R 402 mot Moldavien

black
Fortsätter reseberättelsen från förrförra sommarresan, efter ett kortare sommaruppehåll...

black
Tysken från Stocksund hade tillbringat större delen av dagen i Bukarest, Konsulten samt Den Folkvalde eftermiddagen. Och nu på kvällskvisten anlände även Järnvägsingenjören, som ägnat dagen åt at kräkas på ett hotellrum i Brasov. Efter en stunds väntan lyckades vi även få ut bagaget från bagageförvaringen.

black
På spår 11 hittade vi ett tåg som såg annorlunda ut än alla andra..

black
..nämligen tågsättet till R 402 "Prietenia" Bucuresti Nord - Chisinau. Något försenade av bagageuthämtningen hittade vi vår vagn längst fram i tåget, en "finvagn" med AC konstaterades innan vi klättrade ombord.

black
Förbudsskyltar (använd ej klosetten då tåget gör uppehåll vid station, typ..) på ryska, genast känns allt mer exotiskt...

black
Ett minimalistiskt sovvagnståg passeras vid utfarten från Bukarest.

black
Vår kupé var från början till förvillning lik en bastu. Men så fort vi kommit iväg borde AC:n komma igång. Trodde vi.

"Sovjetiska" vagnar med AC har en kardankopplad "axelgenerator" stor som en mindre banmotor hängande under vagnen vilken laddar vagnens batterier som driver bland annat AC:n. Allt manövreras manuellt på en stor fördelningstavla i "vagnvärdens" kupé. Uppvärmning sker med kolpanna som även eldas på sommaren för varmvattnet, genomgående elektrisk tågvärme finns inte.

När vi försökte uppmärksamma "vagnvärden" på att AC:n inte var igång lät han förstå att den var kaputt, att man istället borde ta av sig på överkroppen samt dricka vodka. Enligt dessa instruktioner handlade han, några andra "vagnvärdar" och tågmästaren i en tom kupé i vår vagn...

black
Romantisk solnedgång över den petrokemiska industrin i Ploiesti...

black
Gniiiiisl-hÖ, tåget stannar med en kontinental inbromsning, entoniga högtalarutrop på ett obegripligt språk.
Fönsterhäng i korridoren.
Några går av och uppslukas av mörkret, några går på.
Och så tystnad.
Hälften av ortens insekter surrar under plattformsbelysningen.
Ett loks luftpump startar någonstans.
Väntan.
Blam, bla-blam, BLAM, dörrar stängs.
Avgång.
Iväg över spårskarvar och växlar.
Håret fladdrar i den ljumma sommarnattsvinden medan farten ökar. Det här är att resa!

black
Några minuters uppehåll och tågmöte i Buzau. Sedan började det bli dags att försöka sova en stund, inte helt lätt i våran bastuvagn utan öppningsbara fönster. Men med öppen kupédörr och öppna fönster i korridoren blev det någorlunda drägligt. Nu hade vi första kupén i första vagnen, men sova med öppen dörr känns aldrig helt bra...

Nästa del


Sommarresa 2007 på fyra spår i Europa

Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9 Del 10 Del 11 Del 12 Del 13 Del 14 Del 15 Del 16 Del 17 Del 18 Del 19 Del 20 Del 21 Del 22


Hem Bilder Resor Upp