Det här är en reseberättelse i något bearbetad version som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7
Del 8
Del 9
Del 10
Del 11
Del 12
Del 13
Del 14
Del 15
Del 16
Del 17
Del 18
Del 19
Del 20
Del 21
Del 22
"Sovjetiska" vagnar med AC har en kardankopplad "axelgenerator" stor som en mindre banmotor hängande under vagnen vilken laddar vagnens batterier som driver bland annat AC:n. Allt manövreras manuellt på en stor fördelningstavla i "vagnvärdens" kupé. Uppvärmning sker med kolpanna som även eldas på sommaren för varmvattnet, genomgående elektrisk tågvärme finns inte.
När vi försökte uppmärksamma "vagnvärden" på att AC:n inte var igång lät han förstå att den var kaputt, att man istället borde ta av sig på överkroppen samt dricka vodka. Enligt dessa instruktioner handlade han, några andra "vagnvärdar" och tågmästaren i en tom kupé i vår vagn...
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7
Del 8
Del 9
Del 10
Del 11
Del 12
Del 13
Del 14
Del 15
Del 16
Del 17
Del 18
Del 19
Del 20
Del 21
Del 22
Bilderna är från juli 2007 och texten från 2007 - 2008.
Del 10, med R 402 mot Moldavien
Fortsätter reseberättelsen från förrförra sommarresan, efter ett kortare sommaruppehåll...
Tysken från Stocksund hade tillbringat större delen av dagen i Bukarest, Konsulten samt Den Folkvalde eftermiddagen. Och nu på kvällskvisten anlände även Järnvägsingenjören, som ägnat dagen åt at kräkas på ett hotellrum i Brasov. Efter en stunds väntan lyckades vi även få ut bagaget från bagageförvaringen.
På spår 11 hittade vi ett tåg som såg annorlunda ut än alla andra..
..nämligen tågsättet till R 402 "Prietenia" Bucuresti Nord - Chisinau. Något försenade av bagageuthämtningen hittade vi vår vagn längst fram i tåget, en "finvagn" med AC konstaterades innan vi klättrade ombord.
Förbudsskyltar (använd ej klosetten då tåget gör uppehåll vid station, typ..) på ryska, genast känns allt mer exotiskt...
Ett minimalistiskt sovvagnståg passeras vid utfarten från Bukarest.
Vår kupé var från början till förvillning lik en bastu. Men så fort vi kommit iväg borde AC:n komma igång. Trodde vi.
Romantisk solnedgång över den petrokemiska industrin i Ploiesti...
Gniiiiisl-hÖ, tåget stannar med en kontinental inbromsning, entoniga högtalarutrop på ett obegripligt språk.
Fönsterhäng i korridoren.
Några går av och uppslukas av mörkret, några går på.
Och så tystnad.
Hälften av ortens insekter surrar under plattformsbelysningen.
Ett loks luftpump startar någonstans.
Väntan.
Blam, bla-blam, BLAM, dörrar stängs.
Avgång.
Iväg över spårskarvar och växlar.
Håret fladdrar i den ljumma sommarnattsvinden medan farten ökar. Det här är att resa!
Några minuters uppehåll och tågmöte i Buzau. Sedan började det bli dags att försöka sova en stund, inte helt lätt i våran bastuvagn utan öppningsbara fönster. Men med öppen kupédörr och öppna fönster i korridoren blev det någorlunda drägligt. Nu hade vi första kupén i första vagnen, men sova med öppen dörr känns aldrig helt bra...