Det här är en reseberättelse i något bearbetad version som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7
Del 8
Del 9
Del 10
Del 11
Del 12
Del 13
Del 14
Del 15
Del 16
Del 17
Del 18
Del 19
Del 20
Del 21
Del 22
Efter tio minuter var vi i Ungheni på den Moldaviska sidan och gängse gränskontrollsprocedur påbörjades. Samla in tulldeklarationen, lyfta och kolla under sängarna samt öppna i luckan i kupétaket. Kolla linneförrådet under golvet i korridoren och batterilådorna under vagnen. Rota igenom suspekta väskor. Som vanligt inget större intresse för vårt bagage. Sedan en stunds väntan. Därefter kontroll av visum och ett litet förhör. Vi hade inget visum eftersom visumkravet för EU medborgare upphört några veckor tidigare. De unga gränspoliserna hade uppenbarligen vissa problem med hur de skulle hantera dessa konstiga utlänningar utan ordentliga papper. Under varsin med rejäl helikopterplatta försedd skärmmössa diskuterades på moldaviska hur fallet skulle lösas, och ordet "turist" upprepades några gånger. Och sådana skulle man visst vara snäll mot enligt de senaste direktiven... Sedan ytterligare väntan. Därefter passkontroll. Tåget började röra på sig och våra pass samlades in i en stor hög som försvann med en pistolförsedd madam...
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7
Del 8
Del 9
Del 10
Del 11
Del 12
Del 13
Del 14
Del 15
Del 16
Del 17
Del 18
Del 19
Del 20
Del 21
Del 22
Bilderna är från juli 2007 och texten från 2007 - 2008.
Del 11, nattligt boggibyte
Resan fortsätter så långsamt österut.
Sist hade vi tagit oss iväg från Bukarest med R 402/106 Prietenia/Pritenie mot Chişinău, huvudstaden i Moldavien. Och Moldavien har bredspår... Avsaknaden av fungerande AC och/eller öppningsbara fönster gjorde det omöjligt att sova i den bastuliknande kupén förrän ganska sent...
Rumänienkarta på Trainspotting Bükkes
Före gryningen, 4.35 enligt tidtabell, blev vi väckta av sovvagnskonduktören i Cristesi Jijila Frontiera, den Rumänska gränsstationen mot Moldavien. Passkontroll med Schengennoggrannhet naturligtvis, men fyra EU medborgare passerade utan några större komplikationer. Någon timme tidigare hade El 15-klonen byts mot ett diesellok i Iasi, så till dieselmuller ackompanjerat av skarvslag rullade vi snart ut i ingenmansland och mot bron över Prut (Gränsfloden heter så, men det finns även en gränsstad med samma namn som man borde besöka någon gång bara för att få Prut stämplat i passet...). Jag vet inte riktigt varför, men på något sätt tycker jag alltid det känns lite spännande att passera de här sträckorna genom ingenmansland, helst i låg fart över en skramlig bro i mörkret. Luften är alltid laddad med någon sorts osäker, förväntansfull spänning...
Under tiden växlades tåget in på omspårningsbangården. Vågar man ta ett par kort? vi befann oss trots allt vid en välbevakad gränsstation mellan två länder där det är förbjudet att fota tåg utan tillstånd... Nåja ett par försiktiga kort kan väl inte vara så farligt?
Under idogt visslande växlades tågsättet isär och placerades över stationära vagnslyftar på två spår. Med ratten vevas lyftbalken ut under vagnen för hand.
Den här gången hade vi inte plats i "dasskupén" i bortändan av vagnen, där blir man väckt av en smutsig gubbe iförd tumvantar av svinläder som öppnar luckan i golvet och tar ur boggins centrumtapp...
Centrumtappen består av två halvrunda delar som sätts i först och däremellan en kil som sätts i sist/tas ur först.
Efter att bromsrörelsen byggts isär, generatorns kardanaxel och diverse anslutningar lossats kan vagnen lyftas.
Sedan rullas normalspårsboggierna undan och bredspårsboggier fram med ett vajerspel under de upplyfta vagnarna. På den bortre boggin syns vinkelväxeln för axelgeneratorn (för vagnens strömförsörjning, inklusive AC). Ingen verkade bekymra sig över att vi fotograferade, så vi blev djärvare...
Bredspårsänden av omspårningsbangården. Boggierna dras ut på stickspåren rakt fram från respektive lyftspår, medan mittspåret är bredspårigt och går mot linjen.
Bredspårsboggierna släpps av från vajerspelet och baxas rätt för hand och med spett.
Det var -ganska- tydligt vem som var chef här, hela boggibytarlaget var klädda i skitiga blåställ och tog i utom ingenjörn i struken skjorta och bruna byxor som gick runt och inspekterade...
Och eftersom ingenjören verkade tycka det var kul att några exotiska utlänningar var intresserade av arbetet vid hans omspårningsstation vågade vi klättra ned och kolla runt lite.
Finjustering av boggin under sänkning av vagnen..
..och montage av generatorkardanen.
Det är inte bara boggierna som måste bytas utan även kopplen, på normalspår används vanliga skruvkoppel mellan alla vagnar. Omspårningsarbetarna är inga taniga pojkar utan en koppelkrok är något man tar på axeln och går iväg till koppelkroksstället med...
SA3 kopplen som används på bredspåret är däremot väl tunga att bära för hand så de ligger på en vagga som svängs fram till vagnsänden. Med ratten under justeras höjden vid demontering/montering.
Tom koppelvagga för SA3 koppel.
Vagnarna nere och allt klart. Ingenjören i struken skjorta gör en sista inspektion. Faktiskt ganska mycket som kan gå åt helvete om någon gjort fel...
Och så är det dags att växla ihop tåget igen under idogt visslande. Loken har både tyfon och luftvissla som används vid växling, ett blås före växlingssättet sätts i rörelse och två när det bromsats fast så växlaren kan gå emellan. Mycket oljud blir det när tåget flyttas två meter i taget...
För att få SA3 kopplen att gå i ingrepp behövs lite "svung", och med en tio vagnar lång obromsad släpa blir det ganska mycket gung och ryck. Med "sovande" resenärer i vagnarna...
Ena spåret tomt och dags att samla ihop andra tåghalvan på andra spåret. Innerrälerna är urspårningsräler medan ytterrälerna är farräler med "lagom" spårvidd. Endast vagnarna befinner sig på spåret med blandspårvidd, växelloken håller sig på "sin" sida. Vajrarna som syns är för boggitransporter under de upplyfta vagnarna. Den här gången var det en vacker sommarnatt, men vilken arbetsmiljö i regn och blåst...
Medan allt detta pågår passerar första morgontåget från Iasi. Boggibyte tar tid... (Två timmar närmare bestämt...)
Framväxling till plattform..
..och tillkoppling till tågloket som ska ta oss vidare på bredspåret, en "halv" 3TE10M. Maffiga lok som vi kommer se mer av senare.
Men vi är fortfarande på en välbevakad gränsstation, och lämpligheten av att ta bilder kan diskuteras... Nåväl tröttheten gjorde sig påmind och bredspåriga boggier kom vagnen snart i sitt rätta tung-gung och vi sov gott de resterande två timmarna till..
..Chişinău.