Det här är en reseberättelse i något bearbetad version som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7
Del 8
Del 9
Del 10
Del 11
Del 12
Del 13
Del 14
Del 15
Del 16
Del 17
Del 18
Del 19
Del 20
Del 21
Del 22
En ordentlig tilläggsavgift och ny biljett krävdes, mot kontant betalning. Vår förklaring att vi bett om biljetter Budapest - Kecskemét och Kiskunmajsa - Budapest accepterades inte. En ganska lång diskussion följde där Den Folkvalde försökte förklara det goda uppsåtet, och att vi inte hade så mycket kontanter som avkrävdes oss (vilket nog var alldeles sant). Tillslut accepterades förklaringen att vi åkt på en utflykt Budapest - Kecskemét - Kiskunmajsa - Budapest när vi kunde visa biljett Kecskemét - Kiskunmajsa från smalspåret. Och när den sista smalspårsbiljetten uppvisades väl inklistrad i Konsultens svarta bok byttes tjänsteminen till och med till ett leende...
Här ser vi några Tatra T5C5 vagnar köpta i början på 1980 talet, kontaktorpådrag (inte PCC-snurra alltså...), dörrar på båda sidorna och inredning med motsittning men endast en förarhytt, en ganska vettig kompromiss mellan en- och tvåriktningsvagn. På de flesta linjer körs de i tvåvagnståg kopplade akter mot akter, men på någon linje körs trevagnståg (I Budapest finns ytterst få vändslingor så tvåriktningståg behövs). Dessa är de enda Tatravagnarna i Budapest, annars kör man mest ungerskbyggt (förutom de nya Combinovagnarna då).
Efter en middag tog vi oss till vandrarhemmet för att hämta väskorna, och på bakgator med en genomrostad men snabb ryskbyggd trådbuss vidare till..
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7
Del 8
Del 9
Del 10
Del 11
Del 12
Del 13
Del 14
Del 15
Del 16
Del 17
Del 18
Del 19
Del 20
Del 21
Del 22
Bilderna är från juli 2007 och texten från 2007 - 2008.
Del 4, fler ungerska äventyr
Resan genom Europa fortsätter.
Sist hade vi åkt med smalspåret från Kecskemét till Kiskunmajsa, och bytt till ett normalspårigt tåg mot Kiskunfélegyháza där.
Väl ombord på lokaltåget till Kiskunfélegyháza frågade vi konduktören om våran lokalbiljett gällde på det anslutande IC-tåget till Budapest eller om tillägg behövdes. Något egentligt svar fick vi inte men strax dök två biljettkontrollanter upp, varav den yngre manliga talade lite engelska, och frågan upprepades. Nej biljetten gällde inte alls, den gällde angivet antal kilometer FRÅN Budapest inte TILL...
I Kiskunfélegyháza byte vi till detta IC-tåg mot Budapest. Biljettkontrollanterna talade med konduktören om att de fem utlänningarna inte hade giltiga biljetter, men en tillräckligt bra bortförklaring...
Ungersk IC-vagn, inte vet jag om de är så skojiga vagnar men de har i alla fall AC. Tåget bestod av ett par vagnar av denna typ med platsbokning (och IC-tillägg?) samt ett par simplare kupévagnar utan platsreservering för lokalresenärer. Att lokaltågsvagnar i många länder är salongsvagnar och fjärrtågsvagnar (snälltågsvagnar) ofta kupévagnar förstår jag, men varför är "finvagnar" i IC-tåg i samma länder salongsvagnar?
Tillbaks i Budapest tog vi spårvagnen till Moszkva Tér, här vänder spårvagnar från alla håll (några genomgående linjer finns också) kring ett torg med en tunnelbaneentré i mitten (huset med det "vågiga" taket).
En trevlig hemsida om Budapests spårvagnar
Från Moszkva Tér kan man knata uppför backen till Slottskullen och hit till den utsvävade Fiskarbastionen, byggd till det ungerska rikets tusenårsjubileum i slutet på 1800 talet.
Man kan inte klaga på utsikten över Donau och Pest från Slottskullen, huset med tinnar och torn är parlamentsbyggnaden.
Kafé med utsikt.
Vi fortsätter vidare mot kungliga palatset, utbombat under kriget och idag nationalgalleri.
Pampigt ska det vara. Schüsst fågel på pelaren...
När det började skymma tog vi oss ned från kullen och gick över Kedjebron till Pest sidan för en bit mat.
Linje 2 går längs Donaus strand på Pest sidan och är en bra sightseeinglinje, här vid Roosevelt Tér med en Ganz CSMG2 vagn. Åttaaxlig tvåriktnings dubbelledvagn med kontaktorpådrag, 152 vagnar byggda mellan 1967 och 1978. Ett antal vagnar har moderniserats till KCSV7 med tyristorpådrag och ny inredning.
..Keleti Pályaudvar. Budapest är verkligen en vacker stad med många civiliserade inslag som Wienercaféer med små söta kakor och pampiga boulevarder kantade med gräddbakelser, men staden blev nedprioriterad på denna resa.
I kontrast till de folktomma gatorna var här liv och rörelse, den sena timmen till trots.
Och väntan på det försenade tåget... MAV har ett antal Taurus lok, littera 1047 (man har nyss ändrat till typbeteckningar med enbart siffror), för trafiken till Wien där sth 160 km/h och tvåsystemsdrift krävs.
En stund försenat kom så tåget från Wien in, sittvagnar hängdes av och ett nytt lok hängdes på lååångt ut. Och den lite stressade förvirringen kring ett långt tåg som ska byta resenärer infann sig...
Vi packade in oss i en egen kupé i en halvsunkig ÖBB liggvagn.
En trivsam detalj...
Tåget var D 347 "Dacia" Wien - Budapest - Bukarest. Efter en händelselös natt vaknade vi i ett landskap bestående av gröna, höga berg. Strax stannade tåget till i Copsa Mica, mest känd för att vara en av Europas mest förorenade städer...
Vid halv tio tiden var vi framme i Sighisoara i hjärtat av Transsylvanien. Stationshuset var under renovering och stängt, men i en provisorisk station inrymd i en container kunde man lämna in sin väska.
Hoppas det var något annat i vagnarna än vad som står på...
Stationen ligger, som vanligt, en liten bit ifrån gamla stan och på vägen passerades denna nyrenoverade Rumänskortodoxa kyrka. Just kyrkorenoveringar verkar det av någon anledning alltid finnas pengar till...
Men vi knatade vidare..
..upp till gamla stan och letade reda på ett café som ordnade frukost för en spottstyver.
De gamla delarna av Sighisoara har klarat sig undan krig och Ceausescutidens rivningar och är sedan 1999 en dela av UNESCOs världsarv.
Annars är staden mest känd för att vara hemstad för Vlad Tepes (1431-1476), mer känd som Vlad III Dracula, som hade för vana att levande spetsa sina fiender på pålar...
Wikipedia om Vlad III Dracula
EU medlemskapet verkar ha gett ett ordentligt uppsving, överallt i stan renoveras det och turismen verkar ha tagit fart.
Men med om Sighisoara nästa gång, 10000 tecken tar fort slut...