Sommarresa på Balkan 2008

Det här är en minimalt bearbetad version av en reseberättelse som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Resan gjordes i juni/juli 2008 och texten är från samma år.

Hem Resor


Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9 Del 10 Del 11 Del 12 Del 13 Del 14 Del 15 Del 16 Del 17 Del 18


Del 7, Montenegro

black
Resan fortsätter.

black
Vid Bijelo Polje hade vi nyss passerat in i Montenegro från Serbien och fått ett 461 lok som detta framför vårat tåg. Det är för övrigt den enda ellokstyp som ZCG har.

black
Den montenegrinske konduktören viserar om biljetterna.

black
En liten station på vägen mot havet, många av dem verkar snarare ligga där det gått att bygga än där det bor någon... Nära gränsen är landskapet mer böljande..

black
..men det blir snart "taggigare".

black
Järnvägen Beograd - Bar är inte bara en av de absolut vackraste banor jag åkt, utan också lite av väg och vattenbyggnadsingenjörens våta dröm, 467 km lång med 254 tunnlar och 435 broar. Högsta punkten 1032 möh. och som mest 25 00/0 stigningar. Och sällskapet bestod av två V-ingenjörer och två järnvägsingenjörer...

Två korta filmer från stationen ovan, ankomst och avgång.

black
Europas högsta järnvägsbro, Mala Rijeka most, är 198 m hög och 499 m lång och ligger längs sträckan i Montenegro. Sozina- (Montenero) och Zlatibor- (Serbien) tunnlarna är båda drygt 6 km långa.

Film med utsikt från trakterna av Mala Rijeka most

black
Tretågsmöte i Boice(?). Eller snarare möte och förbigång.

Film från mötet.

black
Sen bär det utför mest hela vägen ned till..

black
..Podgorica, där det regnade en aning vid ankomsten. Här klev vi av.

black
I Podgorica sattes en pass samt bilvagnen (de står kvar längst bort på "ettan") och detta godståg förbigicks. Nästan två timmar försenat var "Tara" vid ankomst. När det värsta regnat över flydde vi..

black
..in i stationshuset. (Tror ni hon tycker om att vara med på bild? 😀)

black
I stationshuset fanns en biljettlucka och i den skulle naturligtvis lyckan med att köpa en biljett till tåget Bar - Skopje prövas. Konsulten och Den folkvalde förberedde sig med papper, penna och tidtabellsbok.

Tanten i luckan talade naturligtvis bara serbokroatiska men ville förstå blandspråk och papperslappar, var hjälpsam, knappade på datorn, talade med kollegan bredvid, knappade på datorn osv. Någon vagn till Skopje hittade hon inte, men en sovkupé Podgorica - Nis kunde hon boka. Det fick duga. Inte för att det var därifrån vi ville eller dit vi skulle, men resten fick lösas senare... Dessutom försåg hon oss med en stadskarta över Podgorica, järnvägens tidning och tidtabell mm. Belgrad i all ära, men det kändes som vi kommit till en vänligare huvudstad!

black
Hotel Europa. Medan vi köpt tågbiljett ordnade Järnvägsingenjören och Statstjänstemannen hotellrum på detta närbelägna hotell med järnvägsutsikt.

black
Millenniumbron. "Tyvärr, Montenegros huvudstad, Podgorica, är dess mest oattraktiva plats." skriver ensamma planeten. Pga. tågförseningen mm. han det bli mörkt innan vi kom ut på stan, men en lite tur tyckte vi det var värt att göra.

Podgorica (140 000 inv.) blev i princip helt utbombat under WW2 och återuppbyggdes, industrialiserades samt gjordes till huvudstad i den jugoslaviska delrepubliken Montenegro under namnet Titograd 1946. Namnet ändrades åter till Podgorica 1992. Montenegro var ett starkt partisanfäste under kriget vilket antas vara en förklaring till att Montenegro blev en delrepublik i Jugoslavien till skillnad från Kosovo och Vojvodina som blev autonoma provinser inom den serbiska delrepubliken.

black
Montenegros parlamentsbyggnad. Efter sightseeing, en bit mat och någon öl promenerade vi tillbaks till hotellet..

black
..via stationen där denna 644:a stod och brummade i den i övrigt tysta natten. 644 loken är byggda av Macosa i Spanien och har liksom T41 en löpaxel i de treaxliga boggierna, till skillnad från övriga GM lok i fd. Jugoslavien.

black
Morgonen efter stod en annan 644 och brummade med en resgodsvagn i kroken, och nu var det med liv å rörelse på stationen.

Förutom den genomgående linjen Beograd - Bar går en fd. smalspårsbana mot nordväst som breddats till Niksic, denna håller på att elektrifieras och har för tillfället ingen persontrafik. Linjen är viktig för malmtransporter från Bauxitgruvor i Niksic till det stora aluminiumsmältverket utanför Podgorica.

Från Podgorica utgår även en linje mot sydost till Skhoder i Albanien. Denna linje som är den enda järnvägsförbindelsen mellan Albanien och omvärlden byggdes 1989 och har aldrig haft persontrafik (förutom med godsvagnar till albanska gränsen...) och endast sporadisk godstrafik. Den geopolitiska kartan ändrades strax efter linjen var färdig...

Karta över Serbien och Montenegro från Trainspotting Bükkes

black
Men denna dag skulle det inte åkas tåg, så vi lämnade järnvägsstationen..

black
..och gick över gatan till busstationen. I biljettluckan till höger köptes en biljett (på engelska av den unga biljettförsäljerskan) som sedan visades upp i spärren till vänster vid utgång..

black
..till bussen. Busstrafiken drivs av olika privata bolag som kör till en fastställd taxa, biljetter säljs av bussterminalen till den avgång man vill åka med och pengarna skickas till rätt bolag, antar jag. vi fick åka med Papovic..

black
..över bergen och ned till havet..

black
..till Kotor. Busstationen ligger i utkanten av staden upp mot bergen.

black
Urlastning. Vidare färd med bagage fick ske med taxi i hettan.

black
Lunch i skuggan vid Kotorbukten i väntan på att vandrarhemmet skulle ha rummen klara.

black
Efter att ha käkat en utmärkt lunch gick vi tillbaks till vandrarhemmet, som är studentboende vintertid. Det visade sig vara under ombyggnad, och den på nätet utlovade ACn icke existerande. "-Is there a problem" blev senare ett väl använt citat, ganska talande för den balkanska problemlösarinställningen. Vi omgrupperade efter att ha fått pengarna tillbaka istället till ett fem gånger dyrare hotell i gamla stan med denna utsikt.

black
Men mer än så slipper ni se av Kotor den här gången eftersom Postvagnen har en gräns på 10000 tecken. Varför denna gräns?


Nästa del

Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9 Del 10 Del 11 Del 12 Del 13 Del 14 Del 15 Del 16 Del 17 Del 18


Resor Bilder Hem Upp