Sommarresa på Balkan 2008

Det här är en minimalt bearbetad version av en reseberättelse som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Resan gjordes i juni/juli 2008 och texten är från samma år.

Hem Resor


Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9 Del 10 Del 11 Del 12 Del 13 Del 14 Del 15 Del 16 Del 17 Del 18


Del 18, hem från Aten

black
På eftermiddagen den elfte dagen var det dags även för Järnvägsingenjören och Den Folkvalde att bege sig mot flygplatsen.

black
Gott om resenärer i rusningstid. Vartannat tåg vänder vid Ethniki Amyna dagtid och sträckan vidare till Doukissis Plakentias, där mellanstationerna inte är färdiga än, har 8 - 10 minuterstrafik. Vidare från Doukissis Plakentias till.. .

black
..flygplatsen går det ett tåg i halvtimmen. Denna sträcka är en nybyggd järnvägssträcka och..

black
..sju av andra generationens tunnelbanetåg är tvåsystemsfordon för 750V DC från strömskena eller 25kV AC från kontaktledning, omkoppling sker strax norr om Doukissis Plakentias. Dessa har sth 120 istället för 80 km/h, men det går ganska trögt i hög fart. De har även ett bagageställ istället för sittplatser vid de yttersta dörrparen.

black
Sträckan Doukissis Plakentias - Flygplatsen har tre mellanstationer där tunnelbana och pendeltåg delar plattform, som synes blir det en viss glipa mellan plattform och tåg i sidled (tunneltågen är 2,80 breda), men även i höjdled. Ursprungligen stannade tunnelbanetågen inte på mellanstationerna av denna anledning, men sedan 2006 gör man det.

black
Uppenbarligen är ETRMS införd på denna sträcka. Tåget gick faktiskt framåt trots allt...

black
Banan hit ut är som sagt en del av PROASTIAKOS dvs. pendeltågsnätet. Sträckan till flygplatsen går i mitten på en motorväg och öppnades till OS 2004. Mellan flygplatsen och Neratziotissa, där metrolinje 1 korsar, är banan elektrifierad och här körs kvartstrafik med elektriska Desirio motorvagnar, OSE typ 460.

Detta är den enda elektrifierade sträckan i Atenområdet, men sträckan vidare till SKA och det nybyggda normalspåret till Katio, som har öppnats utan eldrift pga. förseningar, samt Pireus - Aten - SKA och vidare mot Thessaloniki ska elektrifieras. Neratziotissa - Ano Liosia körs anslutande dieseltåg i halvtimmestrafik, men vid vårt besök var denna trafik inställd pga. byggnadsarbeten vid den blivande knutpunkten SKA. För att åka tåg mellan flygplatsen och Aten, Pireus eller Peloponnesos krävs alltså två byten...

black
Dieseldrivna Proastiakos tåg körs normalt i timmestrafik på sträckan Pireus - Aten - Ano Liosa - Katio, men denna trafik var inskränkt pga. byggnadsarbetena.

Motorvagnar av OSE typ 621, som den på Aten Larissa ovan, går främst i regionaltrafik medan Proastiakos tågen går med Stadlerbyggda "dieselspårvagnar" typ 560. Inhyrda dieseleldrivna Desiromotorvagnar, OSE typ 660, har tidigare gått i både regional och lokal trafik, men om jag fattat det rätt är de återlämnade nu.

black
Men nu var vi vid Atens nya internationella flygplats, och..

black
..därifrån återstod endast en tråkig flygresa hem till Stockholm av 2008 års sommarresa i en spännande del av Europa.

black
Det innebär även slutet på denna reseberättelse, hoppas den varit till glädje.


Intro

Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9 Del 10 Del 11 Del 12 Del 13 Del 14 Del 15 Del 16 Del 17 Del 18


Resor Bilder Hem Upp