Sommarresa på Balkan 2008

Det här är en minimalt bearbetad version av en reseberättelse som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Resan gjordes i juni/juli 2008 och texten är från samma år.

Hem Resor


Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9 Del 10 Del 11 Del 12 Del 13 Del 14 Del 15 Del 16 Del 17 Del 18


Del 2, Sinobusspaning

black
Enligt uppgift skulle det gå "sinobus", dvs tvåaxliga 50-talsrälsbussar littera 812, på sidolinjen Ruma - Sabac (KBS 12) sju mil väster om Belgrad. Det rådde delade meningar om en sinobusutflykts digabilitet så det beslutades att Konsulten och Den folkvalde skulle spana efter rälsbussar medan Järnvägsingenjören och Statstjänstemannen skulle spana efter annat i Belgrad med återsamling på eftermiddagen.

black
Lite bläddrande i den införskaffade tidtabellen gav vid handen att den enda "vettiga" förbindelsen var att 10.45 åka med B 414 (Beograd - Jesenice, med kursvagn till Zürch) till Ruma med anslutning till Sabac där. Att B 414 medför restaurangvagn gjorde inte saken sämre... Det sämre var dock en anmärkning på serbokroatiska i tidtabellen för det anslutande tåget som delegationen inte lyckades tyda mer än att den innehöll en negation... Som B-plan indikerade tidtabellen ett lokaltåg tillbaks till Beograd efter 45 minuter i Ruma.

En biljett till Sabac gick inte riktigt att köpa i biljettluckan på stationen i Belgrad, men väl en till Ruma. Ytterligare ett indicium på ett det var något lurt med tåget vi skulle åka, men var vi nu på plats lagom innan B 414s avgångstid bestämde vi oss för att en utflykt till Ruma fick duga i värsta fall.

black
Ganska snart efter avgång omgrupperades från Zürichvagnen (den enda vagnen med AC..) till bar- och restaurangvagnen. Tillgången på bord befanns mycket tillfredställande.

black
Kyparen kunde rekommendera ordentlig mat, men vi nöjde oss med öl och en macka som förmiddagsfika. Inga plastmackor har inte! 🙂

black
Den mässiga men tomma baren i R-vagnen, snorbillig med västerländska mått, men troligen ganska dyr med lokala.

black
Efter 74 järnvägskilometer och en å en halv timmes resa var vi framme i Ruma. Närmast lok den serbiska kursvagnen till Zürich därefter en betydligt sunkigare slovensk "inrikesvagn" såsom resten av tåget.

black
Fanns det någon Sinobus då? NÄ! Nästa tåg till Sabac skulle enligt stationstidtabellen inte gå förrän 15.00. På andra sidan stationshuset stod däremot detta 062 lok plintat.

black
Samt ett en vändslinga för lokal och regionalbussar. Tidtabellen verkar inte ändras alltför ofta...

black
Intill fanns också en underbart 70-talig fjärbusstation, något bedagad(!) men i funktion. Kontrasten mellan solljuset ute och dunklet inne gjorde det aningen svårfotat...

black
Mycket mer är så verkade inte finnas att se i Ruma, så istället för att vänta några timmar på eventuell Sinobus till Sabac besöktes järnvägens biljettlucka (renovering av stationshuset pågick) och..

black
..återfärd företogs med lokaltåget till Beograd.

black
Den Rigabyggda 412 motorvagnen från insidan. Dessa används i Beovoz trafiken (pendeltågen kring Belgrad) och i lokaltåg på de elektrifierade linjerna. Något slitet, men tåglängder bekvämare än de träbänkar motsvarande bredspårig vagn är utrustad med i sitt ursprungsland...
OBS fönsterkonstruktionen som öppnas UPPÅT och på så sätt undviker att vatten rinner ned i korgen vid fönstrets nederdel.

Wikipedia om Beovoz

black
Ett förarhyttsbesök var inga problem trots att tågpersonalen och Den folkvalde inte talade många gemensamma ord. Kontrollerratten verkar förresten vara en "reservdel" tillvaratagen från en Yugo bil...

black
Stara Pazova, en av småstationerna mellan Ruma och Belgrad. OBS att stationsnamnen skyltas både med kyrilliska- och latinska bokstäver. Stambanan västerut från Belgrad mot Zagreb och Västeuropa är bitvis avdubbelspårifierad med ordergivning och enkelspårstrafik i 40 km/h på det kvarvarande spåret. Det såg ut som ett spårbyte kommit av sig för typ ett halvstort träd sedan...

black
Vad betydde då anmärkningen på serbokroatiska i tidtabellen? "Temporärt ingen trafik" ungefär enligt EUdict . Den serbiska tidtabellsboken innehåller för övrigt hela linjer med "temporärt inställd" trafik, tomma tabeller utan trafik och tåg som i praktiken inte går (Kosovo)...

black
Eftermiddagen ägnades åt vidare äventyr i Belgrad, mer om det nästa gång.


Nästa del

Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9 Del 10 Del 11 Del 12 Del 13 Del 14 Del 15 Del 16 Del 17 Del 18


Resor Bilder Hem Upp