Det här är en minimalt bearbetad version av en reseberättelse som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Resan gjordes i juni/juli 2008 och texten är från samma år.
Sommarresan på Balkan börjar närma sig sitt slut, och vi är fortfarande i Aten.
På förmiddagen den elfte resdagen lämnade Statstjänstemannen oss för flygtur till Köpenhamn fvb. generalguvernementet.
Järnvägsingenjören och Den Folkvalde promenerade istället ut på stan och tittade på diverse fornlämningar. En fornlämning öppnad 1895..
..passerar rakt igenom utgrävningar av äldre fornlämningar!
Elektriska Järnvägen Aten - Pireus passerar i kanten på utgrävningsområdet kring Atens Agorá , dvs. det centrala torget i det antika Aten. Utgrävningarna av området påbörjades 1859 och byggandet av järnvägen 1890-91 ledde till många fynd...
På en kulle vid Agorá ligger Hefaisteion, ett av de best bevarade antika templen. Byggt på 400 talet f.kr. och använt som Grekisk-ortodox kyrka till 1834.
Efter ett par timmar i den tryckande hettan och obarmhärtiga solen var inte fel med en iskall Mythos. Mediokert öl annars.
Förutom den elektriska järnvägen finns det en modern tunnelbana i Aten, Attiko Metron, som körs av AMEL med två linjer; linje 2 (röd) och linje 3 (blå). Planer har funnits sedan 50-talet, och något påbörjades och avbröts på 70-talet. De ökade trafik- och smogproblemen på 80-talet ledde fram till beslutet att bygga två tunnelbanelinjer, 1991 påbörjades bygget av Attiko Metron. Karta över tunnelbanenätet.
År 2000 öppnades den första delen av linje 2 med sträckan Sepolia - Syntagma, och sedan har förlängningar öppnats i etapper till dagens 11 km och 18 stationer. En förlängning till Elliniko är under byggnad.
Linje 3 öppnades på sträckan Ethniki Amyna - Syntagma samtidigt med linje 2 år 2000, och har förlängts i etapper till 29 km och 25 stationer. Sedan OS 2004 går Metrolinje 3 via pendeltågsspåren till den nya flygplatsen. En förlängning till Haidari i väster och yttrtligare mellanstationer på flygplatslinjen är under byggnad. Planer finns på en vidare förlängning till Pireus.
Planer finns även på en fjärde Metrolinje i ett U öster om centrum. Tunnelbanan byggdes, och byggs, ut av ATTIKO METRO S.A.
Aten är som sagt fyllt med fornlämningar så fort man kommer under det översta smutslagret, vilket gör det dyrt och tidsödande att bygga tunnelbana. Vid byggandet av Attiko Metron har man gjort mängder av fynd och en del av dem är utställda på stationerna.
Vi tar en tur med Attiko Metron, in kommer man genom öppna spärrlinjer med stämpelautomater. Straffavgiften om man blir ertappad utan biljett vid kontroll är 60 gånger priset för enkelbiljett, vilket blir 30 - 72 €, och betalas kontant på plats eller på något av bolagens kontor... Jag såg dock aldrig någon kontrollant.
Lite innan vårt besök infördes ett gemensamt biljettsystem för all kollektivtrafik i Aten, innan dess hade de olika bolagen olika biljetter. De gemensamma priserna för stadstrafiken är numera; enkelbiljett (1,5h fria byten) 0,80 €, dagskort 3 € och veckokort 20 €. Till flygplatsen krävs en dyrare biljett för 6 €, men det finns specialpriser för grupper, dagretur, buss osv... Månadskort finns fortfarande för enstaka bolag eller hela nätet.
Väl skyltat på både grekiska och engelska i gångtunnlarna ned till tågen.
Närmast skyltning för byte (blå rand för blå linje), och lite längre bort skyltning av destination för tåg på denna plattform (röd rand eftersom det är röd linje). Elektronisk realtidsskyltning för de närmsta tre tågen, första tåget fast på översta raden och de två efterkommande växlande på undre raden.
Typisk station i Attiko Metron. Det som inte syns är att det är ordentligt varmt i den Atenska tunnelbanan, inte som i de flesta städer där det är svalt och skönt. Ännu varmare är det i tågen som saknar AC, antar att det skulle bli svårt att bli av med värmen om man inte kyler tunnlarna också...
Två typer av tåg finns det, 28 tåg av första generationen byggda av OLYMPIC METRO Consortium dvs. SIEMENS, ABB- DAIMLER-BENZ och GEC / Alsthom 1998-99.
Och 21 tåg av andra generationen från 2004 byggda i Korea av HANWHA-Rotem Consortium, dvs. MITSUBISHI, VAPOR och KNORR-BREMSE. Dessa tåg har AC.
Sedan 1993 är det statliga bolaget OASA ansvarigt för planeringen av kollektivtrafiken i Aten, trafiken utförs av dotterbolagen ETHEL (buss), ILPAP (trådbuss) och ISAP (Metrolinje 1) samt andra (statliga) bolag som AMEL (Metrolinje 2 och 3), TRAM (spårvagn) och PROASTIAKOS (pendeltåg).