Det här är en reseberättelse från en resa jag och två kompisar gjorde i mars 2023.
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7
Del 8
Del 9
Del 10
Del 11
Del 12
Del 13
Del 14
Del 15
Del 16
Del 17
Del 18
Del 19
Del 20
Del 21
Del 22
Bortanför den konventionella banan kan man också ana resterna av banvallen från den gamla slingrande infarten till Tanger som rätats ut i samband med bygget av höghastighetsbanan.
Kenitra - Casablanca kör man på den gamla banan som rustats upp för 160 km/h. I nästa steg ska höghastighetsbanan byggas ut Kenitra - Casablanca för att frigöra kapacitet för lokal- och godståg på gamla banan och korta restiden Tanger - Casablanca till 1:30. En stor del av nyttan kommer från ökad kapacitet för godstrafiken. Ungefär samma motiv som för höghastighetståg i Sverige alltså.
Allt väster om Fes är elektrifierat, konventionella banor med 3 kV/DC och höghastighetsbanan med 25 kV/50 Hz. Allt öster om Fes är än så länge oelektrifierat men elektrifieringsarbete pågår österut. Banan Ojuda - Bou Arfa/Jerada längst i öster är en ren godsbana, i övrigt har alla banor persontrafik. Huvudstråken är Casablanca - Tanger (Al Boraq snabbtåg), Marrakech - Kenitra - Fes och Kenitra - Tanger (Al Atlas intercitytåg) med tät trafik.
Höghastighetsbanan ska förlängas till Marrakech (oklart om det avser pågående upprustning av befintlig bana eller en nybyggd bana parallellt) och vidare till Agadir vid atlantkusten i söder. Efter det finns planer på en öst - västlig höghastighetsbana Rabat - Meknes - Ojuda och i förlängningen vidare till Alger i Algeriet. Det finns också planer på större nybyggnad av konventionell järnväg, dubbelspårsutbyggnader och elektrifiering pågår. Mycket är på gång på järnvägen i Marocko!
Arabiska och berber (tamazight) är officiella språk i Marocko men de flesta skyltar är på arabiska och franska, ibland arabiska, berber och franska.
Del 13, mot Casablanca i 320 km/h
Ett klassiskt tåg från Kenitra har anlänt till Tanger Ville. De flesta tåg dras numera av moderna E 1400 lok (Alstom Prima II).
Men vi ska åka med ONCFs stolthet Al Boraq, dvs ett TGV-tåg på Afrikas första höghastighetslinje.
Boraq, eller Burak, är en bevingad varelse i islamsk mytologi.
Två multade åttavagns tvåvåningstågsätt ger över 1000 sittplatser. ONCF har köpt 12 Euroduplex tågsätt från Alstom. I denna konfiguration har de 533 platser i fem andraklassvagnar, två förstaklassvagnar och..
..däremellan en barvagn. De är ganska lika motsvarande franskt TGV tåg men har två istället för tre förstaklassvagnar, förstärkt AC för upp till 50 grader samt sandfilter och går på 25 kV/50 Hz eller 3 kV DC elektrifiering.
Vi har plats lååångt fram.
Vi rullar ut från Tanger, passerar depån för höghastighetstågen och avgreningen för banan till hamnen i Tanger Med. Några kilometer från Tanger Ville börjar höghastighetsbanan, som lämnar den konventionella banan med en fly-over. Från des viadukt får man bra utsikt över Tangers södra förorter.
Snart susar vi på i 320 km/h. Höghastighetsbanan Tanger - Kenitra (186 km) invigdes 2018 och kortade restiden Tanger - Casablanca (323 km) från 4:45 till 2:10.
Vi hade fått utspridda baklängesplatser på undervåningen, som var i stort set fullsatt, men på övervåningen i samma vagn var det nästan tomt så jag gick upp. Här sitter man riktigt bra!
Snyggt mönstrade säten förresten! En skillnad från motsvarande franskt TGV tåg...
Ombord finns en karta över Marocko och Västsahara (i söder, ockuperat av Marocko) med ONCFs linjenät. Rött är järnväg och grönt anslutande Supratours bussar som kompletterar i områden där det inte finns järnväg. Supratours är ett dotterbolag till ONCF och det säljs genomgående tåg-buss biljetter.
Om man tittar närmare på norra delen av landet, där det finns järnväg, ser man också höghastighetstågen Tanger - Kenitra - Casablanca markerade i grått.
Första uppehållet på vägen blir i Kenitra, och jag tar ett kort steg ut på plattformen. På andra spåret ett dubbeldäckat TNR, Trains Navettes Rapides, regionaltåg från Casablanca som vänder här.
Övervåningen i en förstaklassvagn.
Och övervåningen i en andraklassvagn.
Bardisken i cafeteria vagnen. Bakom ryggen ståbord längs väggarna och några höga barstolar, mycket likt ett franskt TGV tåg.
Menyn i cafeterian. Klart rimliga priser, men jag provade bara en kaffe. Alkohol säljs inte på tågen i Marocko.
Information om stationer, tider, hastighet mm. anges förstås på monitorer. Tåget gör inte många uppehåll på vägen, Kenitra är en järnvägsknut och Rabat Marockos huvudstad. Rabat Agdal är däremot inte centralstationen utan en förortsstation, i en "fin" förort, söder om centrum som man byggt ut för höghastighetstågen. Rabat Ville i centrum passeras utan uppehåll.
Så här känns det mer exotiskt... Information ges omväxlande på franska och arabiska, och eftersom arabiska läses från höger till vänster byter informationen plats. Franska är det "utländska" språk som de flesta marockaner talar.
Efter 2:10 resa kommer vi fram till tågets slutstation Casa Voyageurs, den ena av Casablancas två stora stationer, och kliver av.
Vi går bakåt längs tåget för att hitta utgången från stationen, förbi det gamla numera stängda stationshuset och uppför en rulltrappa.
Till det nya stationshuset som ligger tvärs över spåren, byggt inför öppnandet av höghastighetsbanan. Nu är det rusningstid och mycket folk i rörelse.
Lite coolt keramikmönster förresten!