Det här är en reseberättelse från en resa jag och två kompisar gjorde i mars 2023.
Det här var dagens enda tåg från Genčve till Frankrike!
På grund av strejk i Frankrike (Macrons pensionsreform) var tågtrafiken där mycket begränsad, och bland annat nästan all trafik över gränsen till Schweiz inställd. Från Bellegarde och Annemasse gick det dock tåg, och några enstaka ersättningsbussar gick dit tidigt och sent. Alla nattåg inställda. I övrigt många inställda tåg, men vilka annonserades först kvällen innan.
Vår plan var, och som vi hade bokat, att ta lokaltåget över gränsen till Bellegarde, därifrån detta TGV till Paris och senan nattåget till Latour De Carol vid spanska gränsen. Nu fick vi ta oss fram på något annat sätt, ska man landvägen till Spanien måste man ta sig genom Frankrike...
Med Interrail-kort är tillägget för att åka över landsgränsen med TGV Lyria är löjligt högt, vill minnas 54 € i 1:a klass (nu är det ändrat till 29/39 € för 2:a/1:a klass). På fransk inrikessträcka är det dock samma 10 € som för andra TGV tåg, och i Schweiz inget reservationstvång.
På stationen hittade vi en bemannad biljettlucka med en vänlig dam som på engelska (något stort har hänt i Frankrike!) hjälpte oss fixa till bokningar för morgondagen.
SNCF B 81500 är en duo-motorvagn för diesel och 1,5 kV elektrifiering. Det finns också varianter för diesel, 1,5 kV & 25 kV elektrifiering, bara elektrisk (1,5 kV & 25 kV) eller bara diesel.
En lite ovanlig lösning. Till största delen följer den spårvägslinje T3, som är mer av snabbspårväg än övriga spårvagnslinjer i Lyon, men fortsätter förbi T3s ändhållplats till Lyon-Saint-Exupéry Airport med slutstation bredvid TGV stationen där (på förbifartslinjen som används av en del TGV tåg till södra Frankrike). T3 stannar på fler hållplatser än Rhônexpress, och då har man fyrspårsstationer med genomfartsspår för flygplatsexpressen i mitten och sidospår med plattformar för T3 på sidorna. Som en höghastighetsjärnväg fast en spårväg...
Rhônexpress är inte en den av den "vanliga" kollektivtrafiken utan körs kommersiellt av ett separat bolag (PPP på 30 år) med egen taxa (och konduktör ombord). Linjen trafikeras med Stadler spårvagnar med sth 100 km/h. Resan tar 29 minuter och det är kvartstrafik dagtid, halvtimmestrafik morgon och kväll.
Två kopplade åttavagnars TGV-duplex är ett ganska stort tåg! Men idag blev det bara en ensam enhet med drygt 500 sittplatser.
Desto längre söderut vi kommer desto längre har våren kommit. Mars är en rolig tid på året för en lång resa genom Europa när man kan se hur årstiden förändras.
Vårt tåg svänger av från höghastighetsbanan och går via gamla banan in till Nimes för det enda uppehållet på vägen.
TER står för Transport express régional och är regionaltåg som SNCF kör på uppdrag av regionerna. Regionerna bestämmer utbud och står för finansieringen, subventionsgraden är i snitt över 70% !
Z 27500 är den helelektriska (1,5 kV/DC & 25 kV/50 Hz) versionen av AGC, Autorail ā grande capacité (typ högkapacitetsmotorvagn), som är mycket vanliga i regionaltåg i Frankrike.
Del 5, till tågstrejkens Frankrike
Ett TGV Lyria tåg står inne när vi kommer upp på den franska plattformen i Genčve (som har gränskontroll och fransk 25 kV elektrifiering). TGV Lyria är det samägda bolag (74% SNCF och 26% SBB) som kör fjärrtrafiken mellan Frankrike och Schweiz, numera med dessa dubbeldäckade TGV tåg.
På plattformen hittade Den Folkvalde tågets konduktörer. Dags för en förhandling om vad som var rimligt med reservationer, interraildagar och inställda tåg. Vi strax kom överens om vad som var vettigt.
Barvagnen. Gott kaffe, men annars klart sämre än SJs Bistro.
Vi klev av redan i Bourg-en-Bresse, 20 minuter försenade pga. omledning via Culoz istället för via den direktare Ligne du Haut-Bugey som TGV tågen mot Paris normalt ska gå.
Från Bourg-en-Bresse gick det även denna dag någorlunda trafik ned till Lyon med ungefär ett regionaltåg i timmen den raka men oelektrifierade vägen via Villars-Les-Dombes.
Från Bourg-en-Bresse var det i stort sett fullsatt, men vart efter droppade det av.
Efter ungefär en timme var vi framme i Lyon som fick bli dagens resmål, någon lämplig förbindelse vidare i vår riktning fanns inte denna strejkdag. På gångavstånd från Lyon Part Dieu hittade vi ett lägenhetshotell med en studio med två rum för ett bra pris.
Vi går ut på "baksidan" av Part Dieu stationen, och numera går det spårvagnar även på den sidan. Linje T4 passerar medan T3 och Rhônexpress vänder här. Designen på Lyons spårvagnar kräver lite tillvänjning...
Rhônexpress är expresspårvagnen till flygplatsen!
Väl incheckade på hotellet blev det en tur genom centrum och till Vieux Lyon, gamla stan, där det finns gott om restauranger. Lyon anses vara Frankrikes gastronomihuvudstad, men också charkuteriernas huvudstad, vilket blir intressant när en i sällskapet är vegan... Men vi hittade en lämplig restaurang med röd-vitrutiga dukar, och medan vi åt började det regna ordentligt.
Lyon ligger där floderna Saône och Rhône flyter ihop. Gamla stan ligger på västra sidan Saône, centrum på en långsmal landtunga mellan floderna och det mesta av staden på östra sidan Rhône, så det finns några broar. En trevlig stad väl värd ett längre besök än det blev denna gång.
Del 6, genom de rosa fåglarnas land
Tågstrejk betyder i Frankrike inte att det är totalstopp på allt utan att en del, mer än hälften i det här fallet, av tågen ställs in. Andelen tåg som ställs in är olika i olika regioner och olika mellan olika tågslag. Vissa sträckor ställs in helt och där verkar internationell trafik vara mest drabbad. Bland fjärrtågen ställdes alla nattåg in liksom de flesta Intercités tåg medan en större del av TGV tågen fortfarande gick.
Med många, lite slumpvis, inställda tåg blir förstås många av de tåg som går fullbokade. Men 11.06 utgick detta tåg från Lyon Part Dieu mot Montpellier, och där fanns det plats. Tåget skulle ha gått Strasbourg - Lyon - Montpellier men var inställt första delsträckan. Tror att det här tågsättet egentligen skulle varit en förstärkning som multats på i Lyon (och därför har vagnsnummer 11-18) och som då får ett eget tågnummer för det franska bokningssystemet.
Vi rullar ut från Lyon lite långsamt, men snart når vi höghastighetsbanan söderut och får upp farten. Från övervåningen på en TGV-duplex har man bra utsikt!
Bröd, ost och vin: en fransk picknick! Karta, platta och guidebok framme. Vi har det rätt bra på färden i en fyrgrupp på övervåningen.
Vi närmar oss Montpellier, och här i södra Frankrike har vårsådden redan påbörjats. Tittar man noga ser man också höghastighetsbanan som går förbi Montpellier med en station i utkanten på staden, Montpellier Sud de France dit vissa tåg går. Denna bana, som till skillnad från andra franska höghastighetslinjer också trafikeras av godståg, är den sydligaste utposten på höghastighetsnätet sedan är det en lucka till Perpignan där det "spanska" nätet tar vid.
Vår TGV har dock sin slutstation inne i staden vid Montpellier Saint-Roch. Vi hinner lagom byta plattform innan Intercités tåget Marseilles - Montpellier - Bordeaux rullar in. Ett klassiskt IC tåg med en BB 7200 och Corail vagnar.
Förstaklassvagn renoverad för Téoz, som var produktnamnet för de "finare" konventionella fjärrtågen ett tag. Nu kallas alla fjärrtåg utom TGV för Intercités, men de har lite olika standard på vagnar, biljettregler, reservationer mm. Detta tåg har reservationstvång, vilket kostar 10 € med Interrailkort.
Snart stannar tåget till i Sčte, och sedan går banan en bit på den smala landtungan mellan lagunen Étang de Thau och Medelhavet. Det blåser ordentligt!
Efter en knapp timmes färd går vi av i Narbonne och..
..byter till TER tåget som borde gå till Portbou precis över gränsen till Spanien. Förutom konduktör får vi också sällskap ombord av lite gränspolis.
Strax efter att vi lämnat Narbonne går banan längs Étang de Bages-Sigean solglittrande vatten.
På andra sidan spåret Étang de Campignol och sedan Étang de l'Ayrolle. Banan går på ett smalt näs mellan en serie grunda laguner, saliner, saltträsk och saltängar.
Järnvägen går nara 1600-tals kanalen Canal de la Robine genom våtmarkerna medan landsvägen går på sidan öster om dem. Så med tåg kommer man mycket närmare naturen.
Bland våtmarkens invånare finns Flamingo! Dessa rosa fåglar var jag mycket imponerad av som barn. Rosa fåglar, vilken grej!
Den rosa färgen får fåglarna av födan, olika små kräftdjur och plankton som de silar fram med näbben, så beroende på vad de hittar att äta varierar färgen. I de grunda lagunerna här trivs de, men Flamingo kan överleva i väldigt ogästvänliga miljöer som saltsjöar och sodasjöar, och på väldigt kalla eller väldigt varma platser.
Söder om Port-la-Nouvelle, där TER tåget stannar, passeras Étang de la Palme delvis på bank och fortsätter sedan längs Étang de Leucates strand. En vacker och lite speciell järnvägssträcka.
Efter 40 minuters färd når så vårt TER tåg Perpignan, och här är det slut! På grund av strejken är tåget inställt söder om Perpignan.
Söderut går det inga tåg över huvud taget, men det ska gå en ersättningsbuss till Cerbčre om en dryg timme. Det är fortfarande inte Spanien, dit vi ska, men åt rätt håll. I övrigt avgår ett tåg tillbaks mot Narbonne och några ersättningsbussar under de närmsta timmarna.
Så vi tar en promenad ned på stan och..
..hittar ett café med uteservering där vi slår oss ned med en kaffe så länge. Riktigt varmt i solen! Hemma var det snökaos...