Det här är en reseberättelse från en resa jag och två kompisar gjorde i mars 2023.
Från tidtabellsskiftet nu i december ska detta tåg dock gå med nya SBB RABe 501 "Giruno" tågsätt.
Något som slår mig är att man föredrar salongsvagnar med motsittning i fyrgrupper i Schweiz, liksom i Danmark, Nederländerna och Belgien.
Tre minuters bytestid är för kort för Rail Planner appens (InterRail appen) standardinställningar, men i Schweiz är det helt normalt. När jag frågade konduktören på BLS tåget var han lite oförstående, det är ju anslutning!
Om man tittar närmare ser man att båda närmsta spåren är fyrspåriga med både 1435 och 1000 mm spårvidd.
Sedan december 2022 går det enstaka genomgående tåg Montreux - Interlaken som växlar spårvidd. Men när vi passerade i mars 2023 var spårviddsväxlingen inställd efter skador på hjärtstycken i växlar. Senare på sommaren återupptogs den efter att problemen åtgärdats.
Del 2, till Schweiz
Efter att ha käkat frukost och checkat ut från hotellet i Karlsruhe gick vi de få stegen över till stationen för att fortsätta söderut.
Anledningen att vi hamnade i Karlsruhe var mest att det fanns prisvärda boenden, och ankomst lagom när det blivit mörkt kvällen innan. Hotel Löwe am Tiergarten ligger precis tvärs över stationsplatsen från Karlsruhe Hauptbahnhof och för en tusenlapp fick vi tre en studio i etage och med kök.
Strax efter vi kommit upp på plattformen rullar en italiensk pil in. EC 151 Frankfurt - Milano (via Gotthard) går med italienska ETR 610 tågsätt. Detta är ett "Cisalpino due" tåg som även finns hos SBB som RABe 501, med dessa samseglar SBB och Trenitalia på linjerna mellan Schweiz och Italien och ett tågpar fortsätter till Tyskland.
Egentligen ett fint tåg. Men naturligtvis inte ordentligt städat och furnerat i utlandet. Endast nödservering i restaurangen, ostädade toaletter utan tvål och så.
I Basel bytte vi till ett "riktigt" tåg istället.
Med schweizisk kvalitet på både städning och restaurang...
Men vi hade laddat upp med virke till mack-lunch i Karlsruhe så det blev inget restaurangvagnsbesök den här gången.
Typisk schweizisk förstaklassvagn, kanske lite tråkiga men bekväma.
I Tyskland och Frankrike liksom i Sverige är man mer för eftersittning i salongsvagnar. Har det något med ländernas storlek och därmed resornas längd att göra? Eller är det bara tradition?
Schweiz är vackert! Efter riktningsbyte i Bern fortsätter IC tåget söderut längs Thunsjön.
I Spiez går vi av och byter..
..till RE tåget som gått några minuter efter oss från Bern. Tåget delas här i Spiez och vi åker inte med halvan mot Brig utan mot Zweizimmen.
Mot bergen!
Förstaklassavdelningen. Det här är ett av BLS nya RABe 528 "MIKA" tågsätt, ett Flirt-4 tåg från Stadler. Fina tåg!
Andraklassavdelning. Det här är ett av de 30 RegioExpress tågsätten som levererats 2021-2023, ytterligare 28 tågsätt i S-bahn version med fler dörrar ska levereras till 2026.
RegioExpress varianten har också en liten bistroavdelning med galonsäten, bord och..
..varuautomater. Kylda drycker och snacks i skåpet till höger samt varma drycker i automaten till vänster. Uppenbarligen fungerar det att ta muggar, tepåsar osv. obevakat och sedan betala för varmvattnet i automaten. Jag provade kaffeautomaten, gott kaffe men schweiziskt pris...
Framme i Zweisimmen med anslutning över plattform till MOBs smalspårståg mot Montreux.
På spåret bredvid står ett "GoldenPassLine" målat tåg. Sträckan Montreux - Zweisimmen - Interlaken - Luzern marknadsförs sedan 20 år som GoldenPassLine. Det är bara det att den fem mil långa sträckan Zweisimmen - Interlaken är normalspårig medan resten är meterspår så det fick bli en bytesförbindelse, men med specialmålade tåg.
Lite längre bort längs spåren ligger en omspårningsanläggning mellan normal- och meterspår!
Längre ut på bangården passerade vi några uppställda vagnar för "Golden-Pass-Express". Tåget består av ett vagnsätt med manövervagn i vardera änden som spåras om med smalspårs(automat)koppel draget av smalspårs- respektive normalspårslok som inte spåras om. För att koppla till ett normalspårigt lok används en "interfacevagn" med buffertar och skruvkoppel i ena änden, det är nog sådana vi ser här.
Tyska Wikipedia vet mer om GoldenPassLine och omspårningstågen