En Tjeck resa

Det här är en reseberättelse som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Bilderna är från mars 2007 och texten från 2008.

Hem Bilder Resor


En Tjeck resa

Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9


En Tjeck resa, del 9

black
Resan börjar närma sig slutet.

black
Katowiceområdet, eller egentligen överschlesiska industriområdet, har ett av Europas (världens?) största spårvägssystem. Om man räknar bankilometer vill säga, över 200 km...

black
Det överschlesiska spårvägssystemet är till stor del ett interurbant nät med långa linjer mellan kommunerna i det halvglesa stadsområdet. Många lågtrafikerade linjer är enkelspåriga vid vägkanten utanför stadskärnorna, som här i Siemianowice. Spårvägen drivs av Tramwaje Śląskie S.A. som har en bra hemsida som tyvärr bara är på polska, men lite förstår man...

black
Vi började med att ta linje 13 från stationen i Katowice till ändhållplatsen Siemianowice, Plac Skargi (hållplatsnamnen är an sammansättning av stad och plats) och..

black
..tillbaks till Weinowiec, Plac Alfreda där linje 14 vänder och linje 12 grenar av. Tidtabellerna (många linjer har kvartstrafik) är lagda för att få anslutningar mellan linjerna i olika riktningar vid många av grenpunkterna, ett ganska komplicerat upplägg...
För att tidtabellen med möten och anslutningar ska funka måste dessutom hastigheten hållas uppe även om spåret med tiden junkat ihop på sina håll...

black
Delar av det enkelspåriga nätet har manuella "blocksignaler" av denna typ. I burken finns det en vanlig glödlampa och en strömbrytare modell "trappbrytare" seriekopplade med motsvarande i andra änden på enkelspåret. I normalläget är lamporna släckta och när en vagn ska in på enkelspårssträckan går föraren ut och vrider om strömbrytaren med fyrkantsnyckel, om lampan tänds är linjen fri. Om lampan inte tänds hämtar föraren reservlampan som finns på vagnen... När vagnen kommit fram till nästa mötesstation vrider föraren om motsvarande brytare i den andra signalburken och båda lamporna släcks, mötande vagns förare kan sedan tända lamporna och köra ut. Varför krångla till det?

På andra enkelspårssträckor finns automatiska signaler med luftledningskontakter eller i något fall spårledning. Delar av det lågtrafikerade nätet, som linje 12 väster om Welnowiec, Plac Alfreda, har inga signaler alls utan mötena sker enligt tidtabell (och tågorder, antar jag).

black
Vi fortsatte västerut med denna 12:a till Chorzów, Plac Hutników. Vagnarna verkar ganska slutkörda och diverse vagnfel är ingen ovanlighet, ett smärre dörrfel med resultatet en av mittdörrarna lealöst hamnade i halvöppet läge löstes enkelt genom att föraren tryckte igen dörren från utsidan och passagerarna som stod närmast instruerades att hålla emot dörren under färd. På så sätt undveks försening på den enkelspåriga linjen och vid ändhållplatsen kunde säkringen återställas och dörren provköras i lugn och ro. Varför krångla till det?

black
Alldeles intill 12:ans ändhållplats ligger Chorzów Rynek, stora torget i Chorzów som utsmyckats med en motorvägsviadukt ovanpå... Härifrån kan man fortsätta med..

black
..linje 41 till Bytom, Sad. Linje 6 och 41 Brynów - Katowice - Chorzów - Bytom är flaggskeppet och "stambanan" i nätet, spåret har rustats upp och de flesta turerna går med låggolvsvagnar Konstal 116Nd/Alstom Citadis 100. Ganska hyfsade vagnar, men de kräver bättre spårläge än vad stora delar av nätet har.

black
I Bytom finns också den korta linje 38 som går på ett enkelspår mitt i gatan mellan..

black
..Kosciól sw. Trójcy i centrala Bytom..

black
..och Powstanców Slaskich. Vändslingor saknas i båda ändarna och därför..

black
..är linjen den sista i Polen som trafikeras med de tvåaxliga N vagnarna som byggdes i stort antal strax efter kriget. Alla modernare vagnar som byggts i Polen är enriktningsvagnar, men i Katowice (eg. Gliwice) finns sex Konstalvagnar typ 111 med dörrar på båda sidorna som kan kopplas akter mot akter vid behov. Men en ensam tvåaxlig vagn som pendlar fram och tillbaka är fullt tillräckligt på 38:an.

black
Kupén bjuder på träbänkar och ett ordentligt drevmorrande, det körs ganska hårt och skenbroms används vid behov... I bakgrunden föraren som verkade känna alla längs vägen, en liten pratstund vid ett rödljus här och en tant som plockas upp mellan hållplatserna där. Ganska gemytligt...

black
Plattform..

black
..med förarplatsen.

black
Vem vinner?

black
Tramwaje Śląskie har till skillnad från många andra polska spårvägar inte köpt några begagnade vagnar från Västeuropa. Förutom N vagnar finns några enstaka Konstal ledvagnar typ 102Na som används på linjer med dålig matning, ett stort antal PCC vagnar typ 105Na och 111N och 16 av dessa låggolvsledvagnar typ 116Nd från 2001-2002.

black
Konstal vagn typ 105. Katowiceområdet är ganska befriat från turister och på sina håll lite slitet (tidigare hade området den högsta levnadsstandarden i Polen, men mycket av den tunga industrin har lagts ned efter kommunismens fall).

black
Andra delar är uppfräschade som här där spårvägen korsar gågatan i Bytoms centrum.

black
Bytom, Plac Sikorskiego är en av de stora knutpunkterna i nätet, på en trespårig "bangård" vänder åtta linjer..

black
..och en (linje 41) passerar. Linje 38 vänder dessutom något kvarter bort. Katowicespårvägen är heldiggabel men hotad, passa på att åka hit medan det roliga finns kvar. Delar har redan lagts ned de senaste åren när kommunerna inte velat betala. Flyg till Katowice är oftast inte så dyrt och flygbussen sannar utanför Hotell Katowice. Dagskort för buss och spårvagn kostar mindre än en enkelbiljett hemma...

black
Den ödsliga väntsalen i Bytoms stationshus, men en bemannad biljettlucka finns det. Lite bortanför järnvägsstationen ligger Bytoms busstation som det är betydligt mera liv i. Där hittade vi..

black
..en trött buss på linje 53 som via långa och krokiga vägar tog oss till Katowice-Pyrzowice flygplatsen. En snabbare linje finns från Katowice, som dessutom trafikeras med moderna Solaris låggolvsbussar, men...

black
Sen återstod bara en trist flygresa till Skavsta och bussresa därifrån till stan efter fyra intensiva diggardagar i Centraleuropa...


En Tjeck resa

Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9


Hem Bilder Resor Upp