Det här är en reseberättelse som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Tábor - Bechyně var Tjeckens första elektriska järnväg öppnad 1903, sträckan är den enda 1500 V DC elektrifieringen i Tjeckien och trafikeras med typ 113 lok och tågsätt som detta. Sommartid körs även en av de ursprungliga motorvagnarna på helgerna.
Bilderna är från mars 2007 och texten från 2008.
En Tjeck resa, del 4
Tjeckienresan fortsätter...
Länk till en tjeckisk järnvägskarta här.
Kvällen innan hade vi kommit till Tábor (36000 inv.), som är ganska dött en söndagsmorgon... Så efter en kort runda på stan spatserade vi ned till stationen istället.
Snett framför stationshuset hittar man plattformen och rundgångsspåret för banan till Bechyně.
Wikipedia om banan (tyska).
På andra sida stationshuset stod rälsbussarna mot Ražice respektive Horní Cerekev och brummade. Däremellan inhandlades två SONE+ biljetter i stationens biljettlucka. Sådana gäller obegränsat i hela Tjeckien för fem personer varav max två vuxna lördag eller söndag, 130 CZK (= 50 SEK) för lokaltåg eller 390 CZK (= 150 SEK) för alla tåg. Bra grejer 😁.
Bagagehantering på snälltåget České Budějovice - Prag.
Strax efter rullade snälltåget från Prag in, vilket embarkerades..
..och medföljdes en halvtimme till Veselí nad Lužnicí..
..där anslutande rälsbuss mot České Velenice (vid Gmünd) inväntar. Tkl ger avgång och föraren svarar. Hur skulle det annars gå till?
Läs och lär...
Under en halvtimmes bytestid hinner några tåg komma och gå.
Lokaltåget från Horní Cerekev (varför ser inte ASEA lok lika coola ut?). Varför stationsetablissemanget med den lockande skylten inte besöktes kan jag inte svara på 🙁.
Och lokaltåget från České Budějovice som vårt..
..lokaltåg mot Jindřichův Hradec har anslutning från.
Just detta tåg var enmansbetjänat så föraren har Makotången i högsta hugg... Annars är många tåg som består av en ensam liten rälsbuss bemannade med både förare och konduktör.
Och så studsar vi vidare mot fortsatta äventyr...