Det här är en reseberättelse som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Efter att ha skaffat skaffning för färden i stationskiosken bar det vidare med välfyllt dubbeldäckartåg av västtysk (återförenattysk?) modell till Cottbus.
Bilderna är från mars 2007 och texten från 2008.
En Tjeck resa, del 1
Tänkte börja med en ny bildserie, men det tog så lång tid att skriva om USA resan så det får bli mindre text och mer bilder den här gången...
En torsdag i slutet av mars 2007 bordade fyra glada kamrater tyska vingarnas pillemariskt leende flygmaskin på Arlanda..
..för en färd till Berlin Schönfeldt. Före detta Öst Berlins flygplats är utrustad med regional- och S-tågsstation, även fjärrtågen mot Dresden passerade innan nya Berlin Hbf öppnades.
I den östmässiga stationsmiljön hittade vi tillslut en biljettautomat som ville sälja en Brandenburg-Berlin-Ticket till en kostnad av 26 € för fem personer.
Därefter bar det iväg till Königs Wüsterhausen med dubbeldäckartåg av östtysk modell. I östmodellen har man förenklat konstruktionen genom att vinkla in väggen på övervåningen så att fönstren kan göras plana, men det blir ganska trångt på övervåningen... Plattformsskyltar "med lysrör och pling" är alltid stämningshöjande 🙂.
Königs Wüsterhausen är också stutstation för S-bahn linje S 46, linjerna på ringbahn har nummer i 40 serien.
I Cottbus kan man byta till Lausitzbahn, en "länstrafikbana" som körs på entreprenad av Connex.
Föredömligt nog säljer konduktören öl, som förvaras i ett kylskåp i förarhytten 😁.
Kontan säljer faktiskt inte bara öl, Brandenburg-Berlin biljetten gäller bara till Spemberg så för resten av resan köptes en EURO-NEISSE-Tageskarte a 10 € för två personer.
Görlitz. Zgorzelec är den stadsdel öster om Neisse som 1945 hamnade i Polen och blev en egen stad. Mellan Görlitz och Zittau följer banan Neisses dalgång, omväxlande på östra och västra stranden. Efter 1945 innebär det att banan går fram och tillbaks över tysk-polska gränsen att antal gånger och en station (Ostritz) ligger i Polen men trafikeras bara av tåg till och från Tyskland.
Från Zittau kan man åka med Zittauer Schmalspurbahn till Kurort Oybin och Kurort Jonsdorf, men vintertid går det bara två tågpar om dagen så det blev inte den här gången heller 🙁.
Zittauer Schmalspurbahn
I stället fortsattes resan med en av CDs tvåaxliga rälsbussar på linjen Rybniste - Zittau - Liberec. Gränserna i det här hörnet av Europa är en aning konstgjorda och CD kör en del "transittåg" genom Tyskland (mellan Zittau och Liberec dessutom genom Polen) och tyskarna transittåg genom Tjeckien på sträckan Zittau - Varnsdorf - Seifhennersdorf. De tjeckiska tågen stannar (stannade? antar att det ändrats sedan Tjeckiens Schengen inträde) vid en särskild inhägnad plattform med passkontroll i Zittau.