Det här är en reseberättelse som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Bilderna är från mars 2007 och texten från 2008.
En Tjeck resa, del 6
Till Obrataň hade vi kommit med smalspåriga JHMD och..
..därifrån fortsatte vi med CDs rälsbusståg mot Horní Cerekev, gemytlig stämning såhär på söndagseftermiddagen.
Under uppehållet i Pelhrimov hängdes den tredje bussen av, gissar att den skulle följa efter oss som nästa tåg härifrån till Horní Cerekev två timmar senare.
Efter en timmes rälsbussresa nåddes Horní Cerekev med anslutning till snälltåget mot Brno.
Planen var nu att åka med detta tåg en halvtimme till Jihlava, och därifrån med anslutande snälltåg till Pardubice för att där hitta ett IC tåg med restaurangvagn att dinera i till Olomouc.
Varför det är två lok av olika typ? Ingen aning, men det ser pampigt ut 🙂.
Tkl ger avgång i Jihlava..
..Jihlava Miesto. Attans äch! Fel Jihavla station 😣. Vi skulle ju av vid centralen och inte staden... Nåja med två timmar till nästa tåg..
..var det bara att traska ut på stan å få en bit mat.
Jihlava (50.000 inv), som intogs av svenska landslaget i mord och plundring under trettioåriga kriget, var till största delen tyskspråkigt fram till 1945 då alla tyskar kastades ut. En del av dem överlevde promenaden till Österrike.
Jihlava har ingen spårväg längre, men väl trådbussar.
Nya Škoda trådbussar..
..och halv nya Škoda trådbussar. Några lite äldre Škoda trådbussar fans det åxå, Tjeckien är Škodas hemland.
Mätta och belåtna samt försedda med en tjeckisk kvalitetsprodukt bestående av kyla och fukt som färdkost återvände vi till den Jihlava Miestostationen för att fortsätta åka tåg. Men det blir nästa gång...