Det här är en reseberättelse som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Bilderna är från mars 2007 och texten från 2008.
En Tjeck resa, del 2
Resan fortsätter.
På torsdagskvällen hade vi kommit till Liberec och via en slingrig taxifärd i snöstormen tagit oss till Hotel Jested på en bergstopp lite utanför stan.
Men då var det sent, mörkt och läge att pröva rymdskeppets matsal.
Tjeckoslovakisk 70-talsarkitektur är så ball att det..
..får vara värt ett par bilder..
..utan spår. Om ni undrar är det gula en fåtölj...
För att (dagtid) ta sig till och från Hotell Jested..
..kan man med fördel använda linbanan ..
..Horní Hanychov - Jested..
..som drivs av tjeckiska statsbanan. Från dalstationen Horní Hanychov är det en liten promenad nedför backen till..
..spårvagnslinje 3s ändhållplats Horní Hanychov.
Ett antal av Liberecs Tatra T3 vagnar har byggts om med låggolv mellan boggierna. I original satt PCC-snurran där men den har ersatts med tyristoriserad elutrustning på taket. Det lär ska finnas färdiga tyristorpaket att skruva in i istället för PCC-snurran med anslutningar och allt. Och så är T3 världens mest tillverkade spårvagn.
Låginstegs-Tatra från insidan.
Spårvägen i Liberec var ursprungligen smalspårig med 1000 mm spårvidd, men har i etapper breddats till normalspår. Stora delar av nätet i centrum har treskensspår.
Vi stiger av 3:an vid Fugnerova och..
..byter till linje 11. Linje 2 och 3 är normalspåriga medan linje 5 och 11 är smalspåriga.
Länk till DPML, spårvägsbolaget
Smalspårig låginstegsvagn på 5:an. Normal- och smalspårsvagnar är i princip lika, men i den lilla blå pricken i fronten står spårvidden angiven. Gissar att det är på förekommen anledning efter att någon trött rangerare kopplat tvåvagnståg...😄.
Linje 11 är en interurbanlinje mellan Liberec och Jablonec. Banan är mestadels enkelspårig vid sidan av vägen eller på egen banvall..
..men går även i gata. Obs. signalen den järnvägsmässiga...
Mötesplats (station är väll att ta i...) i utkanten av Liberec.
Linje 5 förstärker 11:an så det blir kvartstrafik närmast Liberec.
Längre ut blir banan mer järnvägsmässig.
Denna del av linjen byggdes i början på 50-talet, både Liberec och Jablonec hade stadsspårvägar då men Jablonec lade ned 1965.
Möte i Proseč. Det finns planer under namnet "Regiotram Nisa" på att kombinera spår- och järnväg och skapa ett stort Tram-Train system i regionen, mellan Proseč och Jablonec ska då interurbanspårvägen som går parallellt med järnvägen (men en bit ifrån) läggas ned och järnvägen elektrifieras. Har tidigare läst en del om det på någon officiell hemsida, men kan inte hitta den nu.
Även när man kommer in i stan i Jablonec är banan enkelspårig vid sidan av gatan, men stensatt. Området är annars ganska bergigt och spårvägen går vackert i naturen, men det blev det ingen bild på.
Ändhållplatsen i Jablonec Tyršovy sady. Vi tog samma vagn tillbaks..
..till Proseč.
Om man går lite uppför backen från spårvägsstationen hittar man..
..järnvägshållplatsen i Proseč. Färden fortsattes med detta tåg, men det får bli en annan gång.