En Tjeck resa

Det här är en reseberättelse som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Bilderna är från mars 2007 och texten från 2008.

Hem Bilder Resor


En Tjeck resa

Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9


En Tjeck resa, del 8

black
Resan fortsätter.

black
Vi hade kommit till Brno på söndagskvällen, och måndag morgon blev det en promenad ned till Brno hlavní nádraží.

black
Under avgångstavlan hittar man gångtunneln till plattformarna, och går man genom den..

black
..hittar man snälltåget till Bohumin. Brno ligger i 25kV land medan Bohumin ligger i den 3kV elektrifierade delen av Tjeckien.

Karta med elektrifieringar mm.

black
R 735 Brno - Bohumin visade sig vara ett typiskt tjeckiskt snälltåg bestående av ett tvåsystemsellok, några kupévagnar, en BF med tjänstekupé och en förstaklassvagn. Mötande tåg förefaller vara ungefär motsvarande.

black
Lokalgodståg, någonstans...

black
I Přerov steg vi av..

black
..studerade godshanteringen..

black
..och spanade på lokverkstaden vid plattformens ena ände. Här ett par Škodalok tillhöriga det polska (privata) godsbolaget CTL Logistics.

black
Intill järnvägsstationen i Přerov ligger busstationen, sjüsst logga 🙂.

black
Linjebuss har sprit sig även i Tjeckeien. Lustig lågentrébuss förresten...

black
En järnvägares cykel kan man gissa? Efter att ha dödat trekvart och köpt fika för någon krona styrdes stegen tillbaks till stationen där..

black
..EC 103 "Polonia" Warszawa - Wien rullade in. Tjeckiskt lok och polska vagnar avslutat..

black
..med en tjeckisk mätvagn. Vi åkte inte med detta utan..

black
..tog istället nordgående EC 104 "Sobieski" Wien - Warszawa, även det bestående av ett tjeckiskt lok och polskt tågsätt..

black
..innehållande en polsk restaurangvagn. Undra om det var färgsättningen som gjorde den så glest besatt?

black
Till ett högst resonabelt pris stektes en schnitzel och ordnades tillbehör av den ensamme föreståndaren, plasttallrik och plastbestick sänker känslan lite, men det var gott ändå 🙂. Polska restaurangvagnar är normalt lite enklare med självbetjäning och plastbestick (men finns i många, även simplare tåg), även så i detta EC tåg från väst. Varför det endast såldes lättöl i denna vagn förstår jag däremot inte... 🙁

black
Det polska godstågsloket tittar storögt på den lilla söta tjeckiska rälsbussen... 😉

Petrovice u Karviné stod det på flera ställen i mitt förra pass, men jag har inte lyckats se det i dagsljus tidigare... Här blev det lokbyte och passkontroll.

black
Den lyckade gränspassagen firades sedan med en kopp äkta polskt (ofiltrerat) kaffe, men det gäller att vara bestämd annars får man som oförstående utlänning automatiskt tråkigt nescafé, som man kan dricka innan sumpen lagt sig på botten. Störtlöjligt asså...

black
När kaffet var uppdrucket var vi framme i Katowice, centralorten i sydschlesiska industriområdet. I området finns ett av Europas..

black
..största spårvägsnät, men det blir nästa gång.

Nästa del


En Tjeck resa

Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9


Hem Bilder Resor Upp