Det här är en reseberättelse som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Petrovice u Karviné stod det på flera ställen i mitt förra pass, men jag har inte lyckats se det i dagsljus tidigare... Här blev det lokbyte och passkontroll.
Bilderna är från mars 2007 och texten från 2008.
En Tjeck resa, del 8
Resan fortsätter.
Vi hade kommit till Brno på söndagskvällen, och måndag morgon blev det en promenad ned till Brno hlavní nádraží.
Under avgångstavlan hittar man gångtunneln till plattformarna, och går man genom den..
..hittar man snälltåget till Bohumin. Brno ligger i 25kV land medan Bohumin ligger i den 3kV elektrifierade delen av Tjeckien.
Karta med elektrifieringar mm.
R 735 Brno - Bohumin visade sig vara ett typiskt tjeckiskt snälltåg bestående av ett tvåsystemsellok, några kupévagnar, en BF med tjänstekupé och en förstaklassvagn. Mötande tåg förefaller vara ungefär motsvarande.
Lokalgodståg, någonstans...
I Přerov steg vi av..
..studerade godshanteringen..
..och spanade på lokverkstaden vid plattformens ena ände. Här ett par Škodalok tillhöriga det polska (privata) godsbolaget CTL Logistics.
Intill järnvägsstationen i Přerov ligger busstationen, sjüsst logga 🙂.
Linjebuss har sprit sig även i Tjeckeien. Lustig lågentrébuss förresten...
En järnvägares cykel kan man gissa? Efter att ha dödat trekvart och köpt fika för någon krona styrdes stegen tillbaks till stationen där..
..EC 103 "Polonia" Warszawa - Wien rullade in. Tjeckiskt lok och polska vagnar avslutat..
..med en tjeckisk mätvagn. Vi åkte inte med detta utan..
..tog istället nordgående EC 104 "Sobieski" Wien - Warszawa, även det bestående av ett tjeckiskt lok och polskt tågsätt..
..innehållande en polsk restaurangvagn. Undra om det var färgsättningen som gjorde den så glest besatt?
Till ett högst resonabelt pris stektes en schnitzel och ordnades tillbehör av den ensamme föreståndaren, plasttallrik och plastbestick sänker känslan lite, men det var gott ändå 🙂. Polska restaurangvagnar är normalt lite enklare med självbetjäning och plastbestick (men finns i många, även simplare tåg), även så i detta EC tåg från väst. Varför det endast såldes lättöl i denna vagn förstår jag däremot inte... 🙁
Det polska godstågsloket tittar storögt på den lilla söta tjeckiska rälsbussen... 😉
Den lyckade gränspassagen firades sedan med en kopp äkta polskt (ofiltrerat) kaffe, men det gäller att vara bestämd annars får man som oförstående utlänning automatiskt tråkigt nescafé, som man kan dricka innan sumpen lagt sig på botten. Störtlöjligt asså...
När kaffet var uppdrucket var vi framme i Katowice, centralorten i sydschlesiska industriområdet. I området finns ett av Europas..
..största spårvägsnät, men det blir nästa gång.