Det här är en reseberättelse som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Fortsättning följer, en annan tid, samma kanal...
Bilderna är från mars 2007 och texten från 2008.
En Tjeck resa, del 7
Den Tjecka resan fortsätter.
Efter två timmars oplanerat besök i Jihlava klev vi ombord på R 663 "Rozmberk" Plzen - Bohumin vid Jihlava Mesto som..
..fyra minuter snare anlände till Jihlava hl.n som vi tidigare bort åka till. Här blev det lok- och riktningsbyte.
Fungerande plattformsskyltning...
Möte med motgående snälltåg någonstans på den oelektrifierade sträckan mellan Jhlava och Brno.
Något så ovanligt som salongsvagn i ett fjärrtåg! Resten av tåget var välfyllt en söndagskväll som denna. För de som ville ända till Košice i östra Slovakien fanns även en direkt sovvagn att välja på.
I Brno tyckte vi det var dags att sluta åka tåg för dagen och..
..övergick till spårvagnsåkning efter att ha hittat ett lämpligt hotell.
Brno är Tjeckiens näst största stad och har även det näst största spårvägsnätet med 13 linjer och 78 spårkilometer.
Brno har en ganska blandad vagnpark med Tatra- och Škodavagnar av olika typ och ombyggnadsvarianter. Många Tatravagnar har fått "ploppmatic" pådraget utbytt mot tyristorpådrag och ny inredning och några vagnar, som den till vänster, har dessutom fått ny front och akter.
Grönsaksmarknad av genuinare slag.
En Škoda Anitra låggolvsvagn vid centralstationen.