Det här är en reseberättelse i något bearbetad version som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Bilderna är från september 2007 och texten från samma år.
Del 8, Wien
Avslutar den rumänska reseberättelsen med hemfärden.
Efter att ha tillbringat en sen kväll och en förmiddag i Iasi var det dags att åka hemåt.
Austrian Airlines flyger Iasi - Wien en gång om dagen med vidare anslutning till Stockholm. På flygplatsen råkade jag ut för den enda rumän på resan som var otrevlig, någon form av vakt som inte tyckte om att jag tog den här bilden. Bra jobbat på sista intrycket av landet 😠.
Trevligt att för en gångs skull flyga med ett bolag som fortfarande bjuder på mat. Men jämfört med..
..en restaurangvagn känns ju plastbestick och små plastlådor på ett litet fällbord torftigt...
Bytet i Wien planerades så att vi fick ett par timmar att åka in till stan.
Till/från flygplatsen i Wien kan man antingen åka med flygtåget CAT som tar 16 minuter non stop till Wien Mitte och kostar 9 €/16 € ToR eller S-Bahn på 24 minuter med ett antal stopp för 3,40 € med övergång till spårvagn och tunnelbana. Vi tog pendeltåget.
Hyfsat bekväm pendeltågsinredning. Och en konduktör som säljer biljetter ombord ifall man inte använt biljettautomaten.
En kort tunnelbanefärd till Stephans platz.
Wiener linien kör tunnelbana, spårvagn och buss i den österrikiska huvudstaden.
Wiener linien
Wiener linien har föresten sålt E vagnar till Krakow, här en vagn som inte målats om till Krakows blå-vita färgsättning.
Förutom Wiener linien finns Wiener Lokalbahnen som driver Lokalbahn Wien - Baden som går på stadens spårvägsnät på gatorna i centrum och sedan ut på en egen bana (järnväg) till Baden. WLB kör med låggolvsvagnar typ 400 och..
..med äldre höggolvsvagnar typ 100. Framför vagnen en nedgång till tunnelbanan, stilig stad det här...
Spårvagnarna går inte in i gamla stan utan går som längst till innersta ringen.
Innanför ringen går endast minibussar som denna, samt två tunnelbanelinjer i ett kors under. Men det är ingen lång promenad ut till ringen.
En ULF, Ultra Low Floor, vagn. 100% lågt låggolv (180 mm instegshöjd), perfekt för den här typen av innerstadstrafik och med en komfortabel gång, åtminstone på österrikiskt pedantiskt spårläge... Det var mycket problem med dem i början, och vad jag vet har de inte sålts till någon annan stad... ULF är kanske inte världens vackraste vagn men..
..visst smälter den väl in i stadsmiljön trots sin längd?
En museivagn kom smygande när vi hänge lite. Kanske inte helt tyst, men jämför med bilarna så...
En 1:a på ringen runt gamla stan. Wien är en av de tätaste städerna i Europa och har ett av de största spårvägsnäten och en av de högsta kollektivtrafikandelarna i Europa.
Sen var det dags att ta S-tåget från Wien-Mitte tillbaks till flygplatsen och..
..därefter en tråkig flygtur hem. Så var sex intrycksrika dagar över, liksom denna reseberättelse.