En resa med den rumänska tidsmaskinen

Det här är en reseberättelse i något bearbetad version som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Bilderna är från september 2007 och texten från samma år.

Hem Bilder Resor


En resa med den rumänska tidsmaskinen

Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8


Del 1, till Rumänien

black
Jag var på ett bröllop i Sucevita i nordöstra Rumänien i september, eftersom det ändå var lite meckigt att ta sig dit passade jag på att ta ytterligare ett par dagar ledigt för att se mig om lite i ett av EUs yngsta medlemsländer...

black
Resan började en onsdagmorgon på Arlanda..

black
..byte till en krasch D8 (det här var precis när SAS hade sönder sina) med destination Timisoara i Wien...

black
Timisoara (320.000 inv.), som för övrigt kallas "lilla Wien", är en universitetsstad i västraste Rumänien med ett Habsburgskt förflutet och historia sedan romartiden. Staden industrialiserades tidigt och var bland annat först i Europa med elektrisk gatubelysning.

black
En ganska vacker stad med åtskilliga historiska byggnader, som här vid Piata Unirii..

black
..men i varierande skick. De utländska investeringarna i staden har tagit fart ordentligt efter EU inträdet och gett ett uppsving i ekonomin de senaste åren.

black
R.A.T.T. driver kollektivtrafiken i Timisoara med 11 spårvagnslinjer, 9 trådbusslinjer och 15 busslinjer.

R.A.T.T.
Linjekarta

black
Spårvagnsparken består till största delen av olika begagnade tyska vagnar, Düevagvagnar från Karlsruhe..

black
..något nyare Hansavagnar från Bremen..

black
..samt något äldre från Bremen och München som skiljer sig åt en aning. I bakgrunden..

black
..den ortodoxa katedralen byggd så sent som 1937 - 40 med 11 torn. Framför den Segertorget (Operatorget före revolutionen), det var här..

black
..revolutionen mot Ceausescu började under några kaotiska dagar i december 1989. Det hela började som ett stöd för den oppositionelle prästen Laszlo Tökes mot säkerhetstjänsten securitate som övergick till demonstrationer mot Ceausescu på Operatorget. Fabriksarbetarna som skickats in till stan med påkar och järnrör gick spontant med demonstranterna istället för att spöa upp dem som tänkt... Efter ett par dagars upplopp och massaker på obeväpnade demonstranter spred revolutionen sig till Bukarest, och efter ett par dagar till var Ceausescu avrättad. Vem som sedan tog över revolutionen är en annan historia...

Monumentet ovan är för dem som dog här.

Wikipedia om saken (Även om detta är ett sådant fall jag inte litar helt på Wikipedia)

black
Ett andra världskrigsmonument av..

black
..den typ man bara hittar i gamla kommunistländer...

black
Ett par spårvagnar för att få upp det på spåret igen.

black
Till de fyraxliga ledvagnarna från Bremen finns det fyraxliga ledsläp som i detta tvåvagnarståg.

black
Modern dieselbuss, annars är de flesta bussarna också köpta begagnade från Västeuropa.

black
En 2:a på Bulevardul 16 Decembre 1989 (datumet för de första demonstrationerna) söder om centrum.

black
Timisoara har ett trådbussnät med lite blandade begagnade (Väst)europeiska vagnar, men här är det en totalsunkig rumänskbyggd Rocar trådbuss som stannat vid Gara de Nord. En nattlig Rocarfärd är minnesvärd, svag glödlampsbelysning, blåa blixtar från det poffande och fräsande kontaktorpådraget bredvid föraren, ordentligt drevmorr, skrammel från alla luckor som i vissa fall är öppna och svänger fram och tillbaka, obefintlig fjädring, osv....

black
Avgångshallen på Timisoara Nord med något bedagade juldekorationer (?) i september, men en öppen 2 klass biljettlucka med engelsktalande tant (tror inte jag sett någon man i en biljettlucka...) fanns den sena timmen till trots!

black
Och på plattformssidan rörde det på sig med ankommande lokaltåg strax innan nattågen skulle gå. Men vi gick över gatan till vårt hotell för några timmars sömn (nåja) innan..

black
..det var dags för tågåkning. Men det blir nästa gång.

Nästa del


Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8


Resor Hem Upp