Det här är en reseberättelse i något bearbetad version som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Spårvägen består egentligen bara av en linje men den trafikeras av tre, 100 och 101 som går varsin halva av banan samt 102 som går hela sträckan. Planer finns på att uppgradera spårvägen till någon form av Ligth Rail med större del egen banvall.
Bilderna är från september 2007 och texten från samma år.
Del 4, Cluj-Napoca
Resan fortsätter, sist hade vi kommit med tåget till Cluj Napoca.
På andra sidan stationshuset hittade vi spårvägens hållplats (som man på öst-betong maner bara kommer till genom en gångtunnel, den måttliga biltrafiken till trots) och en Tatra KT4D från Berlin..
..och genast kände man sig förflyttad tillbaks till 1992 och de östra delarna av det återförenade Berlin (DDR lyckades jag aldrig ta mig till)...
En Timis 2 vagn från byggd samtidigt med spårvägen 1987. Förutom Timisvagnar och Tatra KT4D från Berlin har RATUC ett antal Tatra T4D (T3 med smalare korg) från Magdeburg.
Linjekarta på urbanrail.net
Cluj-Napoca (310 000 inv.) är Rumäniens tredje största stad och är huvudort i nordvästra Transsylvanien. Staden har (och framförallt haft) en stor ungersk minoritet.
Wikipedia om Cluj-Napoca
Förutom den enda spårvägslinjen från -80 talet har Cluj ett relativt stort trådbussnät (öppnat 1959). Mest har man rumänskbyggda ROCAR bussar, främst ledvagnar.
Men även nya trådbussar från Irisbus (= Renault)..
..modellen finns både som dieselbuss (första) och trådbuss (andra)...
Och en Saviem från någon fransk(?) stad.
Inte sådär jättegamla bussar egentligen, men man känner igen sig från resorna som barn till Frankrike på -80 talet...
Något så ovanligt som en ROCAR dieselbuss som fortfarande rullar. De var "ekonomibyggen" från den tid Ceausescu fick för sig att betala av stadsskulden på några få år (vilket han också lyckades med strax innan han blev avrättad...).
Men nu är det dags att fortsätta så vi kliver ombord på en trådbuss..
..stämplar en biljett..
..och åker upp mot stationen.
En ROCAR kortvagn från insidan. RATUC verkar hålla sina fordon i gott skick jämfört med andra Rumänska städer.
Det gamla stationshuset i Cluj-Napoca..
..och dess vänthall. De elektroniska ankomst- och avgångstavlorna känns lite malplacerade... På tåget som skymtar..
..ska vi tillbringa en stor del av dagen, men det blir nästa del.