En resa med den rumänska tidsmaskinen

Det här är en reseberättelse i något bearbetad version som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Bilderna är från september 2007 och texten från samma år.

Hem Bilder Resor


En resa med den rumänska tidsmaskinen

Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8


Del 6, bröllop och ett litet ångtåg

black
Sist hade vi åkt med tåget från Cluj-Napoca till..

black
..Suscava och därifrån med bil till Sucevita i det bergiga "landskapet" Bucovina. Södra Bucovina ligger i det nordöstra hörnet av dagens Rumänien, de norra delarna annekterades av Sovjet 1940 och är idag en del av Ukraina.

black
Först ett par tåglösa bilder för att visa var vi hamnat, Bucovina är känt för sina målade kloster och i Sucevita ligger det största och mest isolerade av dem. Under kommunisttiden tilläts endast nunnor över 50 här...

black
Klostren är befästa och byggdes i slutet på 1500 talet när det krigades med turkarna (Ottomanerna).

black
För att lära ut den rätta läran till de illaluktande oläskunniga soldaterna som väntade innanför befästningsmurarna målades klosterkyrkornas utsida med bibeln som "tecknad serie"...

black
Ska inte trötta ut er med bilder på obegripliga men skojiga ritualer med salt, bröd, hästar och så med bröllopsparets släkt iförda folkdräkt... En ortodox vigsel är för övrigt ganska annorlunda än vad man är van vid, men med tanke på de internationella gästerna som inte förstod rumänskan som den hölls på valdes den kortare 45 minuters varianten av vigsel...

black
Och så transport till festen, samma vagnar som det dagen innan körs potatis och kålhuvuden kan man köra bröllopsgäster i, det behövs bara ett par plankor och några rena mattor...

En rumänsk bröllopsfest är föresten inte någon stel tillställning med långa tal och så, man käkar en rätt och så är det lite dans och så käkar man nästa och dansar lite och så... Vid femtiden tror jag tårtan kom..

black
Dagen efter bröllopet ordnades det en utflykt med abonnerat ångtåg.

black
En stunds bussresa över bergen från Sucevita ligger Moldovita, dit går det en..

black
..bibana med tre tågpar per dag från Vama längs stambanan genom Karpaterna. Det till höger är alltså inte en gräsmatta utan banvallen...

black
I Moldovita finns det också ett målat kloster, samt träindustri som har gett underlag för en smalspårig skogsjärnväg. Banan öppnades 1888 och byggdes ut fram till 1980 talet.

black
En trött fd. motordressin i Moldovita. Smalspårsbanan lades officiellt ned 1999 (även om sporadisk trafik förekom senare) och försök att återöppna banan 2003 - 04 misslyckades sedan de ersättande timmerbilarna kört sönder spåret. En liten stump 3,5 km norrut från Moldovita har överlevt för musei/turisttågskörning.

black
Banan går till större delen vid/i vägkanten.

black
Det välvuxna gräset gör det inte lätt för lokföraren i uppförsbacken, mycket fåå-fåå-fåfåfåfå-fåffande blev det innan det tog stopp och manuellt sandande behövdes för att komma vidare.

black
Det märks att det inte går tåg har så ofta numera, vårat tåg var helt klart söndagens begivenhet för barnen längs banan.

black
Bröllopsparet ska åka på loket såklart.

black
I maklig takt längs vägkanten. Inga problem att kliva av och ta en bild i farten...

black

black
Samtal med lokalbefolkningen.

black
Hit men inte längre. Bortanför sandhögen är banan riven. 760 mm spårvidd.

black
Vid den nya "slutstationen" har man lagt in ett kort "rundgångsspår" med en växel.

black
Problemet var bara att en bil inte var parkerad hinderfritt. Men det löstes galant..

black
..och vagnarna kunde knuffas in på sidospåret..

black
..med handkraft.

black
Och sedan kom loket efter.

black
Injektorkörning. Sth för loket verkar vara 15 km/h.

black
Lokalbussen Argel - Câmpulung Moldovenesc.

black
Klart för avgång.

black
Så far vi tillbaks mot Moldovita. OBS korna i vägkanten.

black
Men vi kom inte så långt innan vi blev stoppade i ett tågrån... Det hela slutade tyvärr olyckligt genom att en av bröllopsgästerna blev nedriden och skallskadad.

black
Landsbygdspolisen (Polita Ruala) kom och utredde det hela. Från Moldivita skulle vi få bilskjuts med en av bröllopsgästerna till Iasi, men pga olyckan blev picknicken och tågets återfärd någon timme försenad. Så vi fick skjuts av polisen tillbaks till Moldovita och hennes bil. På vägen mötte vi en påtagligt vinglig cyklist varvid polisbilen raskt vändes och cykeln kördes i kapp och prejades. Inte för att jag förstår rumänska, men det som sades var nog ungefär följande: - Vi har ju sagt åt dig att inte cykla på fyllan! Du har tur den här gången för bilen är redan full, men nästa gång.. Så luftade polisen cykeldäcken och fortsatte med oss till Moldvita medan den fd. cyklisten fick vingla vidare till fots...

Det är inte ofta jag är rädd när jag åker bil, men färden till Iasi var en sådan gång. Ovan förare, lånad bil och hög fart på dåliga vägar är ingen bra kombination. Vår förare ville gärna komma fram innan det blev mörkt, rumänska landsvägar rymmer nämligen några annorlunda trafikfaror:
1) Häst och vagn går i 10 km/h och saknar bakljus och blinkers.
2) Dåligt tjudrade kor som betar gräset i vägkanten saknar bakljus och blinkers. Dessutom följer de inte trafikreglerna och är ohälsosamma att köra på.
3) Fulla bybor som vinglar ut på vägen efter mörkrets inbrott saknar bakljus och blinkers samt följer inte trafikreglerna. Dessutom kan det bli väldigt jobbigt om man kör på dem.

Alla dessa trafikfaror förekom på vägen till Iasi, liksom mörker.

black
Vi kom fram helskinnade i alla fall. Iasi har en meterspårig spårväg med begagnade spårvagnar från olika håll i Europa, men mer om det nästa gång.

Nästa del


Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8


Resor Bilder Hem Upp