En resa med den rumänska tidsmaskinen

Det här är en reseberättelse i något bearbetad version som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Bilderna är från september 2007 och texten från samma år.

Hem Bilder Resor


En resa med den rumänska tidsmaskinen

Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8


Del 7, Isasi

black
Fortsätter den rumänska reseberättelsen. Sist var vi på bröllop, åkte smalspårigt ångtåg och fick en vansinnig bilskjuts till studentstaden Iasi.

black
Iasi (uttalas ungefär "Jach") är Rumäniens näst största stad (325 000 inv.) och huvudort i det rumänska "landskapet" Moldavien. De östra delarna av landskapet annekterades av Sovjet 1940 och blev vid dess upplösning 1991 det självständiga landet Moldavien (Moldova). Från Iasi är det bara två mil till moldaviska gränsen.

Wikipedia om Iasi

black
Det krigades en del med pansarvagn i och kring staden 1944 och innerstaden är en blandning av betonghus och äldre ganska pampig bebyggelse.

black
Hotel Traian, till höger, vid Piata Unirii (som är Iasis centrum) ritades av Gustaf Eiffel och är ett av stans landmärken.

black
Ett annat landmärke är kullturpalatset (Palatul culturii) som idag bland annat innehåller ett par museer och ett bibliotek. Ursprungligen byggt som stadshus/domstol.

black
Det nya "Palatul de justitie" i något annan arkitektur...

black
Iasi har en meterspårig spårväg med nio linjer som drivs av R.A.T.P Iasi.

black
Den i flera bemärkelser brokiga vagnparken består till större delen av begagnade vagnar från Tyskland och Schweiz. Här en Be 4/4 från Bern på Str. Cruza Voda nära Piata Unirii.

Länk till en diggarsida med fler bilder mm. från Iasi.

black
Vagn 109 är en sexaxlig ST7 från Darmstadt och 146 en fyraxlig GT4 kortledvagn från Halle (som i sin tur köpt den begagnad från Västtyskland.

black
En sexaxlig GT5 ledvagn från Augsburg.

black
Samma vagn från insidan, mysig träinredning och behaglig gång.

black
Iasi har också Tatravagnar, T4R som köptes nya på -70 talet och T4D som köpts begagnade från Halle på -90 talet. På den gamla onda tiden körde man Tatra T4R och Timis 2 vagnar.

Den typiskt rumänska bilen är en Dacia 1300, egentligen en Renault 12 som byggdes fram till 2005 (pickupversionen) i Rumänien. Dacia (uttalas ungefär Datsia) ägs i dag av Renault och bygger Dacia Logan som i andra länder säljs som Renault Logan eller Nissan Aprio...

black
Hållplats Tirgu Cucu, till höger ligger Golia klostret med anor från 1600 talet. En kontaktledningsstolpe kan användas till mycket...

black
Föraren spättar om växeln för att köra in i slingan vid Tirgu Cucu. Det verkar jobbigt med så korta växelspätt...

black
Och i slingan (mitt i stan) stod denna häst parkerad. Skojigt land...

black
Den kan för all del ha ett samband med grönsaksmarknaden på ett nedsänkt torg bredvid...

black
En etta stannar vid universitetet. Iasi är som sagt en studentstad och befolkningen nästan fördubblas under terminen.

Som i många östeuropeiska länder finns det båda statliga och privata universitet, prestigeuniversiteten är de statliga som är gratis men kräver mycket bra betyg medan de privata som man betalar för anses lite sämre.

black
Insidan av en GT4:a ex. Halle. GT4:orna verkar vara av ganska olika ålder och ursprungligt ursprung.

black
Så tar vi en tur till industriområdet..

black
Spontangräsbeklätt spår...

black
Udda med motsittning i en enriktningsvagn. En äldre fd. Halle GT4 tar oss tillbaks..

black
..till stan. Där vi byter..

black
..till denna 6:a. Inget låggolv här inte...

black
Samma 6:a invändigt.

black
Efter en halvdag i Iasi var det så dags att flyga hemåt..

black
..med mellanlandning i Wien. Men mer om det nästa gång.

Nästa del


Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8


Resor Bilder Hem Upp