En resa med den rumänska tidsmaskinen

Det här är en reseberättelse i något bearbetad version som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Bilderna är från september 2007 och texten från samma år.

Hem Bilder Resor


En resa med den rumänska tidsmaskinen

Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8


Del 3, med tåg till Cluj Napoca

black
Med tren-accelerat 1629 hade vi åkt från Timisoara till den lilla järnvägsknuten Vintu de Jos i sydvästra Transsylvanien. A 1629 vek av mot Sibiu medan vi skulle fortsätta på stambanan norrut.

black
Anslutande tåg i rätt riktning var inställt pga banarbeten (om jag förstod tidtabellens rumänska fotnot rätt) och istället blev det tre timmars bytestid. I motsatt riktning passerade under tiden ett lokaltåg bestående av..

black
..en före detta fransk rälsbuss.

black
Husdjur på stationsplanen...

black
Såhär ser en rumänsk bygata ut! Nästa station 10 km bort i vår riktning är Alba Iulia med en berömd fästning att titta på, men dit gick det inte att ta sig så vi spanade in Vintu de Jos istället... Byn verkade inte ståta med något ställe som kunde servera mat (bara öl och sprit, äta kan man väll göra hemma hos frun?) så..

black
..det blev stationsbuffen i stället som åtminstone kunde ordna en macka å en öl.

black
"Buffens" hela utbredning och sortiment syns på bilden, liksom vår konduktör som var in och tog sig en pruttare efter rundgången.

black
Lokaltåget från Cluj Napoca har just kommit in fullt med skolbarn och ett par autentiska gummor.

black
Och så en snabb rundgång med det sexaxliga 41 loket och några minuters rast. Till vänster IC 526 "Aurel Vlaicu" Arad - Bucurest med restaurangvagn och allt, det är skillnad på tåg och tåg i Rumänien.

black
Det ankomna tåget vände tillbaks till Cluj som "vårt" P 3614.

black
Innan avgång hans ett besök på loket med, ganska ASEA mässig hytt.

black
Tren-personal (P) är lokaltåg som stannar överallt (verkligen överallt) och har normalt de sämsta vagnarna, men det här var i alla fall hyfsat rent...

black
Andraklasskupé och..

black
..en förstaklasskupé. Salongsvagnar är annars mer typiskt för tren-personal.

black
En hållplats någonstans i närheten av Teius, inga problem att ha en hållplats tvärs över vägen, de som kommer med tåget ska ju ändå gå längs vägen ned till byn...

black
En annan mjölkpall, det är inte heller något problem att plattformen är en bråkdel av tågets längd....
Det transsylvaniska bergiga landskapet längs sträckan är för övrigt väldigt vackert.

black

black
Mötande godståg i närheten av Tesius, draget av ett typ 40 lok. Dessa sexaxliga likriktarlok är byggda av Electroputere i Rumänien på ASEA licens och motsvarar ungefär NSB El 15.

black
En liten station på landet, plattformen var nog egentligen på andra sidan tåget, men den här sidan var ju närmare... OBS potatisskörden i stationsträdgården.

black
Ett vanligt transportmedel på den rumänska landsbygden.

black
Ett mötande tren-personal med tvåvåningsvagnar och en typisk lokaltågsvagn med tre salonger sist. Hur många öppna dörrar?

black
Backe upp och backe ned. När vi närmar oss Cluj blir landskapet åter något flackare.

black
I skymningen kom vi så fram till dagens mål, Cluj Napoca i nordvästra Transsylvanien, efter tretio(!) uppehåll på knappt tre timmar med P 3611. Stan har både spårväg och trådbuss som det blir några bilder ifrån nästa gång.

Nästa del


Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8


Resor Hem Upp