Några bilder från en tysk resa

Det här är en kort reseberättelse som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Bilderna är från mars 2009 och texten från 2010.

Hem Resor


black
Denna gång en mindre exotisk resa, och det får även bli lite mindre text.

black
Det hela började med ett eftermiddagståg Stockholm - Lund en onsdag i mars 2009.

black
I Lund intogs en öl i sällskap med kamrat statstjänstemannen (Sierra Nevadas Celebration kan rekommenderas och finns tillfälligt på bolaget just nu) och dagen efter ägnades till större delen åt arbete i sydstaterna.

black
Men på torsdagseftermiddagen när det var färdigjobbat styrdes stegen genom Knutpunkten..

black
..till färjan Helsingborg - Helsingör.

black
Kystbanen är ganska tråkig numera. Vidare från Helsingör med Ö-tåg..

black
..till hovedbangården. Där finns det i alla fall fortfarande lite skojigare tåg.

black
Kan inte med den bästa vilja tycka dessa manövervagnar är vackra, men åtminstone för mig mycket danska. Varför har man tagit bort gaveldörren på dessa? Borde ju ha varit väldigt praktiskt med manövervagnar som kan kopplas var som helst i tåget.

black
Fortsatt väntan. Denna dag verkade inte vara den bästa för DSB och det fanns goda möjligheter att öva på danska räkneord i alla förseningar och spårändringar som strömmade ur högtalarna.

black
Det Kalundborgståg som hållit mig sällskap en stund ställdes till slut in en kvart efter ordinarie avgångstid och växlades undan..

black
..för att ge plats åt nattåget mot Amsterdam/München/Basel.

black
Tåget består av en sittvagn, en eller flera liggvagnar samt en sovvagn per destination.

Till München och Basel går CNLs fina tvåvåningssovvagnar och vid detta tillfälle en tjeckisk sovvagn Köpenhamn - Amsterdam. Lite underligt med en vagn, inklusive sovvagnskonduktör som sålde tjeckisk öl :-), på turné långt från hemlandet, men det verkade vara det normala i detta tåg ett tag. Senast jag åkte var det dock en vanlig tysk envåningssovvagn till Amsterdam.

black
Någon minut efter avgångstid hittade jag min vagn mot Basel och steg ombord.

black
Middagsdags. Denna gång hade man lyckats få med restaurangvagnen (till München).

black
Nattågen har förenklad servering där man får beställa i baren. Lika mikrovärmd mat som SJ, men betydligt trevligare upplagd. Å andra sida dyrare också.

black
Efterrätt från DSB.

black
Strax före tio kommer man till Padborg vid gränsen mot Tyskland där det är en halvtimmes uppehåll för..

black
..lokbyte. Det danska EA loket för 25kv/50Hz släpas bort av ett diesellok och ersätts av en tysk 101:a för 15kv/16.7Hz kontaktledningsspänning.

black
Jag gillar verkligen det här uppehållet på kvällskvisten, den speciella gränsstationskänslan, tystnad som bryts av en lokkompressor som startar någonstans, pysande och klonkande av bromsprov, knäppandet i elementen när det blir värmespänning på tåget igen, ett par liggvagnskupéer med en skolklass på resa, någon som hänger i ett kupéfönster, ett godståg kommer krypande in och stannar med ett gniiiiiisel en bit bort... ...

black
På andra sida stationshuset en brummande MR motorvagnen som inväntar avgångstid mot Tinglev.

Efter avgång från Padborg kan man börja fundera på att sova.

black
En god natts sömn och dito frukost senare anländes Freiburg där jag gick av.

I DBs biljettautomat kan man köpa en Baden-Württemberg-Ticket Single för 20 € som gäller för resten av dagens resande med lokal/regionaltåg och den mesta lokaltrafik i delstaten.

Karta över giltighetsområdet

black
Freiburg är en universitetsstad med c:a 220 000 inv. i sydvästra Tyskland (nära "treriksröset" mellan Tyskland - Schweiz - Frankrike). En lustighet i gamla stan är de öppna decimeterbreda och -djupa dikena, det gäller att se sig för om man inte vill bli blöt om fötterna.

Wikipedia om Freiburg im Breisgau

black
Ett par DUEWAG GT8 från början av -80 talet är de äldsta vagnarna som fortfarande går i trafik (reservvagnar). Pga de små kurvradierna i Freiburg är dessa byggda med en semitrailerkonstruktion som mittdelen hänger i istället för jakobsboggier som de flesta andra DUEWAG vagnar. 1990-91 byggdes tio liknande vagnar med låggolv i mellandelen som denna.

black
Hur får man till en hållplats med plant insteg i en låggolvsspårvagn när gatan är för trång för en ö-plattform?

black
Man höjer upp gatan till rätt plattformshöjd, sätter upp en trafiksignal som kan vara släckt..

black
..gul..

black
..och röd när spårvagnen kommer in till hållplatsen.

black
Bilarna väntar vid rött ljus bakom medan spårvagnsresenärerna går av helt planfritt på plattformen/gatan. När spårvagnen lämnat hållplatsen släcks signalen.

black
Freiburg är Tysklands "gröna huvudstad" och har haft röd och sedan grön borgmästare sedan -60 talet. Man har länge satsat på utbyggnad av spårvägen samt gång och cykeltrafik, och har genom en konsekvent och progressiv trafikpolitik lägre andel biltrafik än för 25 år sedan samtidigt som staden växt med 25%.

black
GT8D-MN-Z är den sista spårvagnstypen som DUEWAG konstruerade, byggda 1993-94. Inte vackra men bekväma tack vara "riktiga" boggier och 48% låggolv däremellan. Från spårvagnsviadukten över stationen..

black
..kan man gå direkt ned till järnvägens plattformar.

black
Denna 143:a drog det tåg med dubbeldäckarvagnar till Neustadt längs Höllentalbahn jag tog.

Tyska wikipedia om Höllentalbahn
Trainspotting Bukkes karta över Tyskland

black
Höllentalbahn har en vacker sträckning upp genom bergen. Neustadt im Schwarzwald ligger på 800 meters höjd och här snöade det ymnigt.

black
Den branta sträckan Freiburg - Neustadt samt bibanan Titisee - Seebrugg elektrifierades 1933 med 20kv/50Hz för att DR skulle få erfarenheter av elektrifiering med industrifrekvens. 1960 konverterades elektrifieringen om till 15kv/16.7Hz som resten av Tyskland. Några år i slutet på -50 talet hade bangården i Freiburg därför olika spänning på olika spår efter att stambanan elektrifierats med standardspänning.

Men i Neustadt tar kontaktledningen slut och här får man byta till dieseltåg för fortsatt färd.

black
RE tåget till Rottweil gick med en BR 611, dessa inte alltför vanliga tvådelade dieselmotorvagnar med korglutning går främst i detta hörn av Tyskland. Det har varit mycket problem med korglutningen på dem och om jag förstått det rätt betyder den vita pricken under frontrutan att korglutningen fungerar och att vagnen får kopplas med andra vagnar med korglutning.

black
Från Rottweil fortsatte jag..

black
..med denna 425:a till Horb. X60 med toalett är nog en bra beskrivning av komforten i en BR 425.

black
BR 650 är en ganska gullig rälsbuss, 25m, 40ton, c:a 85 sittplatser, sth 120 och acceleration som en spårvagn. Stadler Regio-Shuttle RS1 går att få med automat- eller skruvkoppel och buffertar, har 65% låggolv och är lämplig för enmansbetjäning. Kanske vore en lämplig ersättning för Y1?

Tyska Wikipedia om BR 650

black
I stationshuset i Horb säljs öl och matsäcksmacka till ett rimligt pris. Härifrån fortsatte jag med rälsbussen..

black
..längs Nagoldtalbahn, som DB marknadsför som Kulturbahn..

Tyska Wikipedia om Nagoldtalbahn

black
..till Pforzheim.

black
Vidare från Pforzheim med en duospårvagn på linje S5..

black
..till Marktplatz i Karlsruhe. En imponerande mängd spårvagnar som passerar här i rusningen.

black
Efter lite stilla diggande fortsättning med en annan duovagn, denna gång linje S41 mot Freudenstadt långt upp i bergen.

black
Men jag gick av redan vid Karlsruhe Hbf för att byta till ett tåg mot Mannheim som var dagen resmål.

black
Resten av helgen ägnades åt icke järnvägsrelaterat, här ett på väg upp till slottet i Heidelberg. Hemresan skedde med flyg så nästa omgång bilder får bli från någon annan resa.


Resor Bilder Hem Upp