Denna reseberättelse är en minimalt bearbetad variant av bilder med text jag lagt ut i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen",
så det är inte helt sammanhängande och mest om tåg... Resan gjordes en helg i månadsskiftet augusti - september 2019.
Båten från Stockholm ankommer till Åbo obehagligt tidigt på morgonen. I alla fall för en nattuggla som mig... Men en kryssningsbiljett är betydligt billigare en än en enkelresa, och man slipper bli väckt onödigt tidigt.
Silja Lines båt ankommer till Åbo 07.00 och avgår mot Stockholm 08.20, Viking Lines båt ankommer 07.35 och avgår 08.45
Väl av båten är det inte många meters promenad till VRs station Åbo hamn. Föredömlig anslutning mellan trafikslagen!
Vid tio i åtta ankommer ett tåg från Helsingfors och ett från Tammerfors till Åbo hamn några minuters mellanrum. 08.10 avgår ett tåg därifrån till Helsingfors, mot Tammerfors blir det byte i Åbo, så det är anslutning både från och mot Stockholm.
S 978 Åbo hamn - Helsingfors gör några minuters uppehåll i Åbo.
På lördagsmorgnar är anslutningståget från Sverigebåten Pendolinotåg, annars är det bara IC tåg som går direkt till Åbo hamn från/till Helsingfors och Tammerfors vid båtarnas ankomst- och avgångstid.
Finland är ett rejält land. På finska tåg kan man få gröt till frukost. I porslinstallrik (Iittala förstås!), och mjölk finns i en kanna på bardisken. Det verkade förresten lite konstigt att fråga om..
Restaurangvagnen i Sm3 "Pendolino", ganska fin vagn och med sittplatser vid bord till skillnad från våra X2000...
Beställning sker i baren, men om det ska värmas får man det sedan serverat vid bordet. Porlinsmuggar, tallrikar och riktiga bestick om man stannar i restaurangvagnen på Pendolinotåget, och engångs för take away. Inte jättebilligt kanske, men OK utbud och priser.
Meny
Avecras hemsida (som inte finns på svenska)
Ekoklass (2:a klass), nojjan med konstiga namn på klasserna verkar även ha nått till Finland..
Extraklass (1:a klass).
Pendolinotågen är fina, och med den stora finska lastprofilen blir tågen rymliga. Men som alla pendolinosläktningar är fönstren lite för små.
Gott om plats i 1:a klassen denna lördagsmorgon...
I Extraklass finns en kaffehörna och tidningar ungefär som på X2000. Men kaffehörnan är ingen hörna utan i mitten där Pendolinotågen saknar fönster...
Just kaffehörnan tycker jag är en väldigt bra service i 1:a klass, som knappast lär kosta så mycket, som konstigt nog bara verkar finnas i norden.
IC 3 Helsingfors - Joensuu gör sitt första uppehåll redan i Böle.
En Sm2 motorvagn har ankommit som H tåg (persontåg/regionaltåg) från Kotka Hamn till Kouvola, och ska om närmare två timmar återvända dit som tåg H 354.
Sm2 från 1970 talets andra halva är de äldsta motorvagnarna som går i trafik i Finland, och verkar gå i lite "udda" lokaltåg i södra Finland utanför Helsingforsområdet.
Stadshuset i Kuvola. Finland känns ibland som ett stort Norrland...
Väntsalen i den sydfinlänska järnvägsknuten Kouvola.
IC 65 Helsingfors - Uleåborg via Kuopio har ankommit Kouvola, och har 15 minuters uppehåll för riktnings- och lokbyte.
Av omloppstekniska skäl(?) sker lokbyte här. Sr2 loket, som ses försvinna i bakgrunden, skulle kunna körts från manövervagnen i den här änden av tåget om det inte varit för att det går en äldre envånings restaurangvagn mitt i tåget. Istället kopplas ett Sr1 lok till i den här änden.
Sr2 loket försvinner bort mot lokstallet.
En äldre plintad kollega...
Dags att gå ombord.
Lunch i restaurangvagnen på IC 65 Helsingfors - Uleåborg någonstans i Savolax. Laxsoppa med bröd (11,90€) och en Karhu på tapp, riktigt gott!
Resten av tåget bestod av nyare tvåvåningsvagnar, men restaurangvagnen var en äldre envåningsvagn.
I mitten av vagnen kök och försäljningsdisk där man får beställa (dvs. ingen bordsbeställning). Precis som i Pendolinotågen riktigt porslin för de som sitter här och engångs för att ta med. Och ölkran... Klart högre klass än SJs Bistro enligt min mening.
I vagnshalvan närmast försäljningsdisken en bardel med ståbord och längssittning.
Matsalen i andra vagnshalvan. Beställer man varm mat får man den utburen om man sitter här.
Tror att de är de enda restaurangvagnar jag sett med denna lite udda layout, lite förskjutna sittgrupper kring bord på ena sidan och i mitten samt genomgång vid fönstren på andra sidan vagnen. Fönsterbord och mittgång är bättre..
R-vagnen från utsidan under uppehållet i Kuopio, bardelen av vagnen närmast.
IC 65 Helsingfors - Uleåborg via Pieksämäki ankommer Idensalmi (Iisalmi) mitt i Finland draget av ett Sr1 lok, kallade "Vargen". Anslutande rälsbusståg mot Ylivieska kan anas bakom kontaktledningsstolpen.
Två Dm12 står beredda att avgå från Idensalmi som tåg H 495 till Ylivieska. Timmertåget som snart ska fortsätta söderut mot Pieksämäki har mött IC 65 Helsingfors - Uleåborg som rälsbussen har anslutning från.
Dm12 är VRs modernaste, och för tillfället enda, rälsbusståg och har smeknamn som "Obygdspendolino", "Djungelpendolino" eller "Skoda". Byggda 2004 - 2006 i Tjeckien av Skoda Vagonka och går på oelektrifierade sidobanor "i skogen", därav smeknamnen (Pendolino är de finska snabbtågen).
Efter en och en halv timme genom ganska glesbefolkade trakter nås Ylivieska vid stambanan "längs kusten".
Den oelektrifierade "tvärbanan" Idensalmi - Ylivieska har två dagliga persontågpar.
Inte jättespännande, men ändå hyfsat bekväma vagnar med tjeckisk känsla. Det hade dock blivit en trevligare resa ifall fönstren tvättats sedan vagnen levererades...
Ett IC tåg avgår från Ylivieska mot Helsingfors med styrvagnen, som det verkar heta på finlandssvenska, först. De finska tvåvåningstågen är riktigt stora...
Den finska lastprofilen är (främst) högre än vår, och det märks på utrymmet på övervåningen i tvåvåningstågen.
På övervåningen är det riktigt rymligt jämfört med alla andra tvåvåningståg jag åkt, bagagehyllan blir lite låg för större väskor dock.
I änden anar man de låsbara förvaringsskåpen som finns att låna. En bra detalj om man vill röra sig i tåget.
Som syns här lutar väggen aningen inåt över armbågshöjd, men inte mycket.
Tror att detta är just en styrvagn, men upprustade(?) mellanvagnar ser i stort sett lika ut. Inredningen är f.ö. i stort sett identisk mellan Ecoklass och Extraklass, bara kaffe och tidningshörnan istället för en stolsrad skiljer.
Ylivieska ligger längs Österbottenbanan (Uleåborgsbanan), och har ett vackert stationshus i trä.
Läget vid Hamarinkoski ån är också vackert.
Men det är det. Ylivieska en lördagkväll i augusti är lika spännande som en måndagkväll i Flen.
Två trötta pizzerior, en nattklubb med galler för fönstren och en bar vid busstationen helt utan gäster där man kunde sitta på uteserveringen och titta på .. eh .. ingenting var vad jag hittade.
En fördel med ett interrailkort är att man kan ändra planer. Rovaniemi som destination känns ändå lite exotiskt..
IC 27 Helsingfors - Rovaniemi består helt av tvåvåningsvagnar, inklusive en av de nya DuettoPlus restaurangvagnarna. På undervåningen ligger serveringsdisken och några bord, ytterligare några på det anslutande mellanplanet. Restaurangvagnen var välfylld med resenärer som testade ölkranens innehåll och god stämning.
På övervåningen i DuettoPlus vagnen finns en rad med vridbara fåtöljer längs ena vagnssidan. Man kan välja på med färdriktningen, snett framåt, mot fönstret osv. i 45 graders steg.
Längs andra sidan övervåningen normala fyrgrupper kring bord.
Övervåningen på DuettoPlus vagnen används som utökning av restaurangen vid behov, som denna dag när det var helt fullt på undervåningen. Man beställer nere och kan få maten serverad på övervåningen. Något besviken på engångsservisen mm. blev jag dock efter erfarenheten från envåningsrestaurangvagnen tidigare..
Det var en fin resa genom Österbotten i skymningen i alla fall. När jag gick av i Kemi var det redan helt mörkt, och man kan ana serveringsdisken mm. till höger i den väl upplysta restaurangvagnen..
VR har både äldre ("blåa") envånings- och nyare tvåvåningssovvagnar. IC-nattågen från Kemijärvi och Rovaniemi har enbart tvåvåningssovvagnar, de andra P-nattågen med traditionella blå vagnar verkar numera också ha enstaka tvåvåningsvagnar.
Ingången i tvåvåningsvagnarna (en dörr per vagn) är på nedervåningen, och övergången mellan vagnarna i normal höjd på mellanplanet.
Tåget från Kemijärvi är långt, så det blev en långpromenad ombord för att komma till rätt vagn.
Lite finlandsbåtskänsla i korridoren..
Trapporna går på tvären, så korridoren på övervåningen ligger på andra sidan vagnen.
Här inser man varför tvåvåningsvagnar sällan är kupévagnar, taket kommer obevekligen inåt uppe i hörnet...
Men med den stora finska lastprofilen blir det ändå tillräckligt rymlig i övre korridoren.
På övervåningen finns åtta tvåbäddskupéer med dusch och toalett, på undervåningen åtta och mellanplanen tre med tvättställ i kupén och dusch och toaletter i korridoren. Fyra av kupéerna på undervåningen går att kombinera parvis till fyrbäddskupéer.
Mycket bekväm vagn, en av de bättre jag åkt med. Liggvagnar förekommer inte i Finland, men sovvagn verkar vara billigare än i Sverige (och liksom här kan man boka plats i delad kupé, eller en egen).
Med interrrail kostar en sovplats på övervåningen 40,60 €, och på undervåningen c:a 5 € mindre. Normala biljetter har sovplatsen inbakad i priset, och där verkar skillnaden vara 9 € med eller utan dusch och toalett i kupén.
Våtutrymmet i kupén är lite lustigt. I grundläget toalett med handfat, där..
..en bit av väggen med handfat och allt viks undan..
..för att få en dusch!
Vid min resa blev det dock en kalldusch... -Jag får be om ursäkt. Men det var säkert bara en säkring som gått så det hade varit lätt att ordna om du sagt till tidigare, tyckte konduktören senare. Men det hade krävts en långpromenad för att hitta någon tågpersonal, finska nattåg har liksom svenska bara ett par personers bemanning för hela tåget. För just det här hade det varit bra med en vagnvärd som kunnat fixa, men om det ska bli någon rimlig ekonomi i nattåg måste det nog vara som i norden med enbart "säkerhetsbesättning" även på nattågen (på de flesta håll i värden jag åkt finns det en "vagnvärd" som följer med hela vägen och har hand om en eller två sovvagnar, förutom konduktör(er) som har hand om det säkerhetsmässiga).
Nattåget från Kemijärvi har nyss anlänt till Helsingfors. Någon gång under natten har det skett lokbyte till detta Sr1 som fått en liten VR-grön accessoar till den gammla röda kostymen...
IC 274 Kemijärvi - Helsingfors har äldre envånings resgods-, sitt-, restaurang- och nya tvåvåningssovvagnar samt nya tvåaxliga bilvagnar (eller om man ska kalla dem fyraxliga eftersom de är parkopplade).
Tvåvåningssovvagnarna tycker jag är bland de bästa sovvagnar jag åkt med i Europa. Helt i klass med WL4, men roligare eftersom de är anorlunda...
För dagresa är de kanske inte så roliga däremot, på samma sätt som i WL4 är fönstret aldeles för litet, och man sitter inte särskilt bra på något sätt. Ett fällsäte finns, men det är knapppast något för en längre stund..
Tåget har också ett par envånings sittvagnar, en vanlig IC vagn..
..och en med 1 + 2 sittning i salongen, fler kupéer, cykelplatser och tjänstekupé. Gissar att det är en f.d. förstaklassvagn.
Restaurangvagn där man kan köpa sig frukost.
Strax före Böle stannar tåget till och bilvagnarna kopplas av och växlas till BilTågstationen. Resten av tåget fortsätter sedan till plattform vid Böle och vidare till Helsingfors. VR verkar ha fått till en effektiv hantering av bilvagnarna, det är inte så hiskligt dyrt. Eller subventioneras det på något sätt?
BilTågresandets ABC
Framme i Helsingfors. Det är ett långt tåg. Och rejält stora vagnar...
VRs nattåg var en positiv upplevelse, en tågtur i Finland kan rekommenderas! Känns som VR gör ganska mycket rätt..
..i banhallen på Helsingfors centralstation.
Tåget som ankommit från Kemijärvi i Lappland med ett Sr1 lok främst har tagit sig en lång väg under natten, IC tåget som strax ska avgå till Uleåborg med en tvåvåningsmanövervagn sist har en lång resa framför sig. Sm4 och Sm5 motorvagnarna till höger används i närtågstrafiken runt Helsingfors. Några närtåg fortsätter ända till Tammerfors, och det är ju inte så nära förstås..
En museievagn inväntar vid Salutorget i Helsingfors. Lördagar och söndagar under sommaren körs en runda genom centrum en gång i halvtimmen. Motorvagn 50 är en ASEA vagn från 1909 och efter en öppen släpvagn.
Spårarbete pågår vid hållplats Femkanten i Helsingfors, men..
..det är inget som hindrar spårvagnstrafiken. Bilar vill man däremot inte så gärna ha ned i gropen så..
..man har en kon mitt i gatan som spårvagnen kan köra på och vika ned. (En bil skulle förståss också kunna köra över och vika ned den, men det går inte att missa i alla fall...)
Enkelt fixat för den händige...
Förutom de gamla Valmet/Strömbergvagnarna från -70 och -80 talen som kompletterats med en låggolvsmellandel har Helsingfors stads trafikverk, HST ett antal Škoda Transtech "Artic" vagnar.
Dessa har en konstruktion med låggolv och "riktiga" vridbara boggier som tagits fram för Helsingfors, men nu också sålts till andra städer. Trevliga vagnar att åka, och vad jag förstått är HST mycket nöjda med dem. Variotramvagnarna från 1998-2003 (multi-länk vagnar med semifasta truckar under vagnsdelarna) fick man aldrig att fungera bra på Helsingfors spår, och nu har Bombardier köpt tillbaks dem... En möjlig köpare är Rhein-Neckar-Verkehr (Mannheim - Ludvigshafen - Heidelberg) efter revission.
Spårvagnen stannar nära till vid Olympiaterminalen, där Silja Lines sverigebåtar går.
Så var denna resa i Finland slut, och dags att gå ombord på M/S Silja Serenade, sjösatt 1990.
"Promenaden" mitt i fartyget som Silja Serenade och systerfartyget Silja Symphony har känns lite udda.
Insideshytt med fönster mot "promenaden".