Amerikabilder

Det här är en reseberättelse som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen". Bilderna är från januari 2019.

Hem Resor


Amerikabilder 11, nedlagd T-station

black
"The T", som Pittsburgh Light Rail kallas, består av en tunnel genom centrum och ett par äldre förortsspårvägar som moderniserats och letts ned i tunneln under centrum via en gammal järnvägsbro och -tunnel. När tunnelspårvägen öppnades 1985 hade den två grenar, en till Gateway i centrum och en till Penn Station i utkanten på centrum.

black
Själva T-stationen Penn Station ligger utomhus på en f.d. del av stationsområdet, och mellan den återstående delen av järnvägsstationen och T-stationen passerar "Martin Luther King Jr. East Busway", en bussväg till de östra förorterna lagd på en tidigare järnväg. Till och från har det funnits planer på att förlänga Light Rail systemet österut, men det har inte blivit av.

Wikipedia om Martin Luther King Jr. East Busway

black
Grenen till Penn Station fick, trots bra bytesmöjligheter till den vältrafikerade bussvägen, lite resande och bara några år efter öppnandet var trafiken inskränkt till två avgångar per dag tills man lade ned helt 2006. Grenen är dock helt driftklar och används någon enstaka gång vid oregelmässigheter eller stora event.

black
Som man kan ana är det en f.d. järnväg. Detta var Pittsburgh & Steubenville Extension Railroad som ledde till Pittsburgh, Cincinnati, Chicago and St. Louis Railroad (Panhandle Route), båda dotterbolag till Pennsylvania RR. Denna väg leddes persontåg från Panhandle Route till Penn Station, sista tåget gick 1979. Godstågen har "alltid" gått en annan väg längre från centrum. Denna järnvägsinfart till Pittsburgh blev grunden till Light Rail tunneln.


Amerikabilder 12, överdimensionerat spårkors

black
Vid South Hills Junction på Light Rail systemet i Pittsburgh, PA.

De enda spår som normalt används är de från höger och rakt fram i bild. Spåren bakom ryggen kommer från Allentown linjen som "ställdes in tillfälligt" 2011 och går över berget i stället för genom Mt. Washington tunneln som spåret till höger kommer ifrån. Spåret till vänster ledde till Overbrook linjen där trafiken ställdes in 1993, sedan vändspår (övergångsväxlarna anas i backen) för Allentown (Brown line) tåg, som ännu tidigare använde vändslingan vars växel anas längst till vänster. Den upprustade Overbrook linjen öppnade åter 2004 från en avgrening en bit rakt fram. Många oanvända växlar och spårkors blir det...


Amerikabilder 13, Steel City Subway

black
Pittsburgh, PA är känt som "Steel City" efter den tidigare stora stålindustrin i staden. Numera är Edgar Thomson Steel Works, som dock ligger utanför stadsgränsen, den enda anläggningen som fortfarande äter kol och skiter stål. Många av huvudkontoren har också flyttat från Pittsburgh, men staden har på senare år återhämtat och återuppfunnit sig. Befolkningen är dock klart lägre och inom stadsgränsen mindre än hälften av 1950. I centrum ligger Steel Plaza..

black
..som har en station med samma namn på Pittsburghs Light Rail linje.

black
Stationen har tre (eller sex om man så vill) plattformar och fyra spår, de två vänstra spåren i bild leder mot den nedlagda sträckan till Penn Station. Sträckan är inte så lång och utan mellanstationer, men delvis enkelspårig. Om man tittar längst bort på plattformen ser man en nedsänkning..

black
..som är en lågplattform med bänk och allt. När tunneln öppnades 1985 trafikerades den både av äldre PCC vagnar med trappor och insteg i gatunivå och med nya LRT vagnar med dörrar för plant insteg från högplattformar. Just linjen till Penn Station, som den här plattformen ligger vid, har dock aldrig kunnat trafikeras med PCC vagnar eftersom den saknar vändslinga...

black
Nog med Steel Plaza, vi kliver på en utgående vagn och..

black
..åker ut i de södra förorterna. LRT (Light Rail) vagnarna har tre dörrar för högplattform har tre dörrar per sida för högplattform, men längst fram till höger också en dörr med trapp ned till gatunivå för att..

black
..kunna stanna vid hållplatser som denna. Huvuddelen av Light Rail systemet är äldre förortsspårvägs och interurbanlinjer som delvis moderniserats och delvis behållits ungefär som de alltid sett ut.

black
Libary (i South Park) är ändstationen för den längsta av grenarna. Tidigare fortsatte linjen som "the Charleroi Interurban", men 1953 klipptes interurbanlinjerna vid länsgränsen och en vändslinga för stads/förorts trafikens PCC vagnar byggdes här (numera borttagen).

black
Systemet för betalning/avgiftsupptagning är lite annorlunda. På ingående vagnar betalar man när man går på, på utgående vagnar betalar man när man går av och lokala resor i centrum är gratis. (Inte helt ovanligt system i USA, på så sätt går det fortare vid de högt belastade hållplatserna i centrum för bussar.) Under högtrafik bemannas spärrkiosker vid de större stationerna i förorten och alla dörrar i tåget kan användas.

black
Vid mindre stationer och i lågtrafik går man på och av fram (hög- eller lågplattformsdörren beroende på station) i första vagnen och betalar med kontanter eller kort i en "fare box" bakom föraren. Dörrarna i bakre vagnen på tvåvagnståg öppnas inte vid små stationer, så det gäller att veta vart man kan åka i vilken vagn!

PortAuthoritys "how-to-ride instruktioner" kan man ha lite roligt åt, 1. Know where you want to go and when you want to get there. men just det här med var man kan gå av och på förklarar de inte...

black
Interiör... Pittsburgh har 55 Siemens - Düwag vagnar från 1985 - 87 upprustade 2005 - 2006 samt 28 liknande CAF vagnar från 2003 - 2004 som jag inte såg.

black
Vi fortsätter till den andra ändstationen i söder, South Hills Village med parkeringshus och stort shoppingcenter. Men den största anledningen att bygga den korta grenen hit från Dorchester 1984..

black
..var att bygga den moderna vagnhallen. En äldre PCC vagn står uppställd som monument.

black
Linjekarta för spår och bussvägar. Vi är längst ned på den korta blå grenen i söder. Ursprungligen var detta en interurbanlinje till Washington, PA (inte Washington, DC...) som klipptes vid länsgränsen vid Drake 1953. Sträckan från Dorchster (näst sista hållplatsen) till Drake rustades aldrig upp så det gick att köra LRT vagnar där utan linje 47 kördes med gamla PCC vagnar, genom tunneln i stan till 1993 och sedan som anslutningslinje till 1999 då man tyckte PCC vagnarna var i för dåligt skick och lade ned.

Första LRT upprustade sträckan var ytteränden av blå linjen till South Hills Village + vagnhall 1984. Sedan öppnades tunneln i centrum 1985 och ersatte gatuspårvägstrafiken där. Uppgradering av röda linjen (med en kort tunnel mm.) och LRT trafik till centrum var klar 1987 och den blå grenen till Libary lättanpassades för de större LRT vagnarna. Mittenbiten av blå linjen mellan South Hills Junction och Overbrook Junction..

black
..kunde däremot inte trafikeras med de nya vagnarna. PCC vagnarna på 47 Drake linjen tog fortfarande den delvis enkelspåriga och nedkörda "Overbrook" linjen till centrum fram till 1993 då broar mm. dömdes ut och trafiken ställdes in "tillfälligt".

Overbrook linjen var ursprungligen en smalspårsjärnväg som breddats, elektrifierats och fungerade som en snabb genväg för spårvagnarna till de södra förorterna. Banan hade redan tidigare delvis asfalterats för att fungera som Pittsburghs första "Busway", som ses här, och med det hade det kunna slutat.

black
Men 20 år efter den första LRT etappen skakade man fram pengar och rustade upp Overbrook linjen, eller snarare nybyggde linjen i delvis ny sträckning så att bussvägen kunde ligga kvar.

2004 återöppnades linjen och yttergrenarna leddes om via snabblinjen som innan 1987. I samband med detta köptes den sista generationen vagnar in. Overbrook linjen är lite "modern och tråkig" men det finns mycket charmigt och udda på andra delar av Pittsburghs Light Rail.

www.urbanrail.net om Pittsburgh
Wikipedia om Pittsburgh Light Rail

Resan var betydligt längre än så, men någon mer del av reseberättelsen blev aldrig skriven. Men fortsättning följer kanske någon gång..


Resor Bilder Hem Upp