Smalspåret i Djibouti>

Det här är några bilder med text, här i lätt bearbetad form, jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Bilderna är tagna i maj 2018, texten från februari 2019.

Resor Hem


Vid ett godsmagasin..

black
..i Djibouti (före 1967 känt som Franska Somaliland), och i staden med samma namn. Eller Djibouti Ville om man så vill. Ungefär hälften av landets 900 000 invånare bor i staden.

black
En närmare bild på de närmsta fordonen, loket är tillverkat i Frankrike av Alstom.


Smalspårsstationen i Djibouti Ville

black
Ett par bilder på de kvarvarande tågen han jag ta innan vi blev vänligt men bestämt avvisade från stationsområdet. Fast när vi frågade vid grinden innan vi gick in så skulle det gå det bra att kolla runt och fota...

black
Nåja, vi gick runt till utsidan stationshuset som ser ut såhär. Byggt 1900. Allt väldigt stängt sånär som på kiosken på stationsplanen.

black
En närmare titt ovanför ingången visar vad det handlar om: "Chemin de Fer Djibouto-Éthiopien". Ethio-Djibouti Railway var en meterspårig järnväg som förband Addis Abeba i Etiopien med hamnen i Djibouti, 748 km, byggd av ett franskt bolag och färdig i hela sin längd 1917. Med tiden blev det ett djibouti-etiopiskt statligt bolag, sträckan genom Etiopiens Ogadenprovins råkade illa ut under krig och sabotage i slutet på 70- och början på 80-talet. Så långsamt somnade trafiken in.

Engelska Wikipedia om Ethio-Djibouti Railway

black
Den sist trafikerade sträckan mellan Dire Dawa och Djibouti (Ville) lades ned 2010, eller kanske 2014, och inne i staden är banan uppriven. Såhär ser det ut i utfartskurvan från stationen.

En bit mellan Dire Dawa (Etiopien) och gränsen till Djibouti har återöppnats och har viss trafik. En ny normalspårig elektrifierad järnväg mellan Addis Abeba och Djibouti har byggts med kinesisk hjälp, och som till slut öppnades 2018. Den nya järnvägen slutar i utkanten på staden och det finns (fanns?) inga spår till hamnen (den stora nyttan med både den gamla smalspåriga och den nya normalspåriga järnvägen är att frakta gods till/från det kustlösa Etiopien till hamnen i Djibouti). Men det ska dras spår till den nya hamnen i Doraleh väster om staden (byggd med kinesiska pengar, inklusive kinesisk flottbas...), kanske är det klart nu.

black
Tillsist en bild från hotellets tak med utsikt över torget/busstationen i Djibouti.


Resor Hem