Med tåg till Murmansk och tillbaks

Det här är några bilder med text som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen" som ett antal enskilda löst sammanhängande bilder från samma resa.
Bilderna är från månadsskiftet mars - april 2018..

Resor Hem


En elektritjka i vårsolen

black
Även om solen värmde när jag sträckte på benen utanför den varma vagnen under det kvartslånga uppehållet undrar jag vad ryssarna gjort för att få snön i spårområdet så rutten, svart och smält. Vid sidan om spåret en meter vit snö...


Röda stjärnor

black
Det är mycket folk i rörelse när tåget S:t Petersburg - Murmansk gör uppehåll i Kandalaksja, som ligger vid Vita havet i Murmanskaja oblast.

På spåret närmast stationshuset avvaktar två multipelkopplade VL80 dubbellok att persontåget och alla vimsiga passagerare ska försvinna för att, antar jag, hämta upp ett godståg att dra söderut. Tycker ändå det är lite snyggt med den röda stjärnan i fronten som VL80 loket har fått behålla likt det plintade ångloket bredvid.


Skidtåg

black
Apatity, där jag klev av detta tåg, ligger mitt på Kolahalvön norr om polcirkeln, och knappt tre timmar söder om Murmansk.

black
Det var 19 vagnar i tåget när det lämnade St Petersburg, men två sattes redan i Petrosavodsk så resten av färden till Murmansk var det 17 vagnar. Apatity är närmsta järnvägsstation för skidanläggningarna vid Kirovsk och många som kom med tåget skulle uppenbarligen åka skidor.

Vitryska järnvägen har ett ganska direkt gränssnitt mot det postsovjetiska bokningssystemet: Länk här.

Klicka på "Information about the train" och välj och skriv in "022" och välj "022Ч S-PET-LADOJ - MURMANSK" (samma tågnummer kan finnas flera gånger så bokstaven skiljer dem åt) och klicka på "Get" så kommer tidtabell och vagnlista upp över bokningsbara vagnar upp för detta tåg den valda dagen. Restaurangvagn eller andra vagnar som inte går att boka syns inte. Roligt verktyg att undersöka de bredspåriga järnvägarna! (OK, inte Finland eller Turkmenistan eller .., men ni fattar...)

black
Ifall man går upp på vägbron över järnvägen och tittar norrut anar man Chibinybergen dit skidåkarna är på väg. I en dalgång i bergsmassivet ligger gruv- och skidorten Kirovsk som har världens renaste förekomst av apatit. Av apatiten kokar man konstgödsel, de största processanläggningarna ligger vid järnvägen och den tillhörande staden har fått namnet Apatity...

black
Lokaltåget, eller vad det är, har jag ingen aning om vart eller varifrån det kom eller skulle. Det fanns inte med i tidtabellen, men stod där både den dag jag kom och den jag åkte därifrån.

När man väl fått visum och är inne i Ryssland är man fri att åka hur som helst? Ingen kontroll och ingen visumbegränsning?
I praktiken ja. I visumansökan anger man vart man ska, men det kollas inte. Å andra sidan sparas passnumret i tågbokningar (och det lär ska vara vanligt att FSB välkomnar utlänningar på stationen i just Murmansk) och man behöver registrera sig där man bor efter 3 dagar på samma ställe, vilket hotellet gör om man bor på ett sådant.

Ryskt visum är inte så krångligt, men kostar närmare 700 SEK i praktiken.


Isigt

black
Tåget till Murmansk är på väg in till plattform i Apatity på Kolahalvön.

EP1 är ett 25kV/50Hz Tri-Bo (axelföljd Bo'Bo'Bo') persontågslok med sth 140 byggda mellan 1999 och 2007. Sedan 2007 byggs istället de moderniserade versionerna EP1m och EP1p.


Ett grått tåg..

black
..men accentfärgen gör det lite gladare i alla fall!

Tåg 015A "Arktika" ska snart avgå från Murmansk via St Petersburg till Moskva, en nätt resa på 35h.


Första april

black
På kvällen den första april 2018 var det någon grad kallt och solen på väg ned när moskvatåget inväntar avgångstid från Murmansk.


Fina fisken..

black
..är till salu i Medvezhya Gora när "Arktika" mot Moskva gör en kvarts uppehåll.

Det är rökt fisk som säljs, så den håller nog ett tag, men jag gissar att den ofta äts upp direkt på tåget. Plattformsförsäljning av mat, snacks och sånt man kan vilja ha på resan är ganska vanligt i Ryssland på småstationer där fjärrtågen stannar några minuter.


Björnberget

black
En till bild från Medvezhya Gora (Björnberget) där tåg 015A "Arktika" gjorde en kvarts uppehåll på sin väg mellan Murmansk och Moskva via St Petersburg annandag påsk 2018. Fast eftersom den ortodoxa påsken (oftast) infaller annorlunda än den protestantiska/katolska så var det en helt vanlig måndag där 2018-04-02.


Spårförsäljning..

black
..eller vad man ska kalla det. Det är samma tåg 015A "Arktika" som gör några minuters uppehåll i Medvezhya Gora som ovan.


Väntsalen..

black
..på Petrozavodsk-Passazhirskiy. Stationen har ett vackert stationshus i neoklassicistisk "Stalinarkitektur" och på övervåningen finns denna väntsal.

Petrozavodsk har ett svenskt namn som inte längre används. Onegaborg är det svenska 1700-tals namnet, som direktöversatts till Äänislinna på finska vilket användes som namn på staden under den finska ockupationen under andra världskriget.

Wikipedia om Petrozavodsk

Strumpförsäljning

black
Ifall man behöver nya strumpor på resan kan man köpa dem av tanterna på plattformen medan växelströmsloket byts mot ett likströmslok i Svir, nästan så långt norrut man kan komma i Leningradskaja oblast.

Lustigt nog har Leningrads oblast (län) fått behålla sitt sovjettida namn när huvudorten återtog namnet S:t Petersburg. Stationen Svir är lite av en skogsstation där elsystemet skiftar, och är namngiven efter den närliggande floden med samma namn som flyter mellan de stora sjöarna Ladoga och Onega vid Östkarelens sydgräns.


Resor Hem Upp