Södra Afrika

Det här är några bilder med text, här i lätt bearbetad form, jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Bilderna är tagna i januari 2018.

Resor Hem


Botswana Railways..

black
..har en av de coolare loggorna jag sett. Pula betyder f.ö. regn, och det är även vad valutan i landet heter. Det säger något om vad som är värdefullt i ett ökenland...


Godståg i Mahalapye

black
Mahalapye ligger vid Stenbockens vändkrets och ungefär mitt på Botswana Railways huvudlinje Plumtree (Zimbabwe) - Mafikeng (Sydafrika).
Obs. signalanläggningen med LED ljussignaler!

black
Ett godståg klart att avgå söderut mot Gabarone.

black
Gott om tankvagnar i det tåget... Botswanas oljeimport kommer denna väg från sydafrikanska hamnar. Stationshuset är kanske inte så överdrivet stort, men i Mahalapye finns också verkstad och lokstation.

black
Järnvägen öppnade redan 1897 och var en del Rhodesia Railways (RR), som senare blev National Railways of Zimbabwe (NRZ), och en vital del av den aldrig avslutade Cape-Cairo järnvägen. Några år före Botswanas självständighet 1966 drev South African Railways (SAR) sträckan söder om Mahalapye som då var överlämningsstation mellan SAR och RR. Botswana Railways (BR) bildades först 1987 och tog över två år senare, innan dess var järnvägen i Botswana en del av RR/NRZ.

black


Dagens blandade tåg

black
Dagens blandade tåg Francistown (Botswana) - Bulawayo (Zimbabwe) gör uppehåll i Plumtree, som är gränsstation på den zimbabwiska sidan.

Sedan 20 december 2017 går det åter att åka tåg mellan Botswana och Zimbabwe då ett dagligt blandat tåg på försök återinfördes mellan Francistown och Bulawayo. Tåget utgår på morgonen från Francistown med anslutning från nattåget från Lobatse och Gabarone och åter på eftermiddagen med anslutning till nattåget i motsatt riktning.

black
Botswanskt lok, några godsvagnar..

black
..restaurang/serveringsvagn, en "standard class" sittvagn och tågvärmefinka.

black
Det är nybyggda vagnar. Liknande vagnar används i tågen Lobatse - Gabarone - Francistown, som återupptogs 2016 efter att ha varit nedlagd sedan 2009 pga dålig lönsamhet. De tågen, som är betydligt längre och rena persontåg, har även "bussines class" och "first class sleeper".

black
Tidtabell. Botswana Railways har annars en hemsida som både innehåller relevant information och möjlighet att boka biljetter på nätet!

Botswana Railways

Tågex Plumtree

black
Det dagliga blandade tåget Francistown - Bulawayo gör uppehåll för diverse formaliteter i Plumtree, Zimbabwe som är gränsstation mot Botswana.

black
Passade även på att besöka tågex. En titt i TAM boken till vänster visade förutom det dagliga blandade tåget ett godståg ungefär varannan dag samt Rovos rails turisttåg nån gång ibland. Numera går det mesta godset mot Sydafrika den kortare vägen via Beitbridge och den privata BBR, Beitbridge Bulawayo Railway som öppnade 1999. Om jag förstod allt rätt så ges tågen körtillstånd för en viss (block)sträcka via radio i Botswana, medans "normal" tåganmälan mellan Tkl på respektive station sker i Zimbabwe.

Beitbridge Bulawayo Railway

black
Tidigare har det funnits blockapparat, men den har inte funkat på länge, så nu används tågstav som här förevisas den långväga besökaren.

black
Ordergivning mm. kändes betydligt "seriösare" i Zimbabwe än i andra länder i regionen.

black
Måste också visa den fina kartan med el- och ånglok som satt i förrummet till tågex.

Eldriften en bit väster om Harare har slutat fungera (utan hårdvaluta gick det inte att importera reservdelar), och ångdriften är det åter slut med på NRZ. Plumtree ligger på gränsen mot Botswana nere till vänster och Bulawayo är järnvägsknuten en bit österut. Beitbridge ligger på gränsen till Sydafrika där järnvägen korsar, men den direkta linjen från Bulawayo finns inte med på kartan.


Gryning i TJ, eller Bobbejaanes bangård

black
Solen är på väg över horisonten i TJ, vilket Thomson Junction är känt som på järnvägen, i nordvästra Zimbabwe och bangården kryllar av babianer. Babianerna är till förtret för tågresenärerna eftersom de gärna öppnar ett dåligt stängt fönster och klättrar in i för att hitta något ätbart. Sen är de j***igt svåra att få ut ur kupén...

Men mitt intresse denna morgon var inte primärt primater, utan Garratter. Thomson Junction är sista platsen i Afrika där ånglok används i kommersiell drift. Hwange Colliery har tidigare haft egna ånglok men hyr nu en Class 16 Garratt av NRZ (National Railways of Zimbabwe) för att växla vid kolgruvan och dra lastade tåg upp till TJ där de lämnas över till NRZ och tillbaks med tomvagnar. Men det hade gått sönder, och NRZ skött växlingen åt dem med diesellok i två veckor.

Bobbejaan
Garratt
En YouTube video från TJ juli 2017

En berömd bro

black
Från terrassen på The Victoria Falls Hotel i Zimbabwe kan man se Victoria Falls Bridge, järnvägsbron som binder ihop Zimbabwe till vänster och Zambia till höger om bron. Zambesifloden rinner under och vattenfallen kan anas till vänster om bron.

Efter att Zambia blivit fritt, men Zimbabwe fortfarande var det rasistiskt styrda Sydrhodesia var gränsen var helt stängd. Men man skickade godsvagnar över gränsen genom att man backade ut vagnarna på bron och, ett lok från andra landet kopplades till i andra änden och drog in dem till andra sidan. Vid något tillfälle gick en förare från Rhodesia Railways över för att lossa en broms och blev omedelbart arresterad och fick sedan åka hem över en hisklig omväg.

black
Stationen vid Victoriafallen.

black
Eller the smoke that thunders "röken som dundrar" som översättningen av ursprungsbefolkningens namn lär ska vara. När man närmar sig ser det på håll ut som rök från en skogsbrand (= vattendimman som stiger upp), men när man kommer närmare hörs dundret...

black
De 100 meter höga fallens storhet är svårt att fånga på bild.

black
Men själva bron går att fånga.

Bron går över Zambesifloden som här är gräns mellan Zimbabwe (fd. Sydrhodesia) och Zambia (fd. Nordrhodesia). Enligt Cecil Rhodes önskan är bron byggd så nära fallet att tågresenärerna ska kunna vattendimman från fallen. Cecil Rhodes han dock dö (1902) innan bron blev färdig 1905 och järnvägen kunde förlängdes till Nordrhodesia. Ursprungligen var bron en ren järnvägsbro med ett enkelspår något lägre ned än idag, men senare kragades bron ut till ett asymmetriskt placerat enkelspår och en enfilig väg, samt gångbanor på varsin sida.


Bara en buckla där bak och ett läckande tak..

black
..lyder att gammalt talesätt i Spårvägssälskapet som skulle passa på detta lok, som stod och mullrade på tomgång över dagen på "loksticken" i Victoria Falls, Zimbabwe i januari 2018.

black
Vad NRZ 1027 råkat ut för någon gång har jag ingen aning om, men en lite buckla verkar inte hindrat att dra nattåget Bulawayo - Victoria Falls den gångna natten med ankomst vid 9.30 och att återvända med tåg 111 mot Bulawayo 19.00. Stänga av för en halvdag verkar inte vara något man gör...

black
Vagnarna återfanns ute på bangården. Sovvagnarna (1:a klass) närmast är byggda i Birmingham 1958 för Rhodesia Railways (som senare blev NRZ- National Railways of Zimbabwe).

black
Sittvagnarna (Economy/3 klass) i andra änden var dock av nyare årgång (1970-tal?) byggda i Sydafrika.

black
Ett besök på tågex och en tjuvtitt i vagnlistan för tåg 111 visar att tankvagnen vid loket innehåller vatten och ska med till TJ, Thomson Junction. VA = Victoria Falls, BLR = Bulawayo. Kontrasten mellan den prydliga administrationen och den buckliga verkligheten känns lite symptomatisk för Zimbabwe.

black


Godståg i Victoria Falls

black
Ett av Zambia Railways lok har tagit sig över gränsen till Zimbabwe, och har nu spänts framför ett norrgående godståg (down train, söder om ekvatorn är det upp och ned…) och ska snart få ta sig hem till Zambia igen. Victoria Falls är överlämningsbangård mellan National Railways of Zimbabwe (NRZ) och Zambia Railways (ZR). Statsgränsen går mitt i bron över Zambezi floden någon kilometer österut och sedan är det en mil till Livingstone i Zambia.

Tågsättet till höger (som loket kommit med?) ser ut att vara tryckluftsbromsat, men både vakuum- och tryckluftsbromsade godståg förekommer. Persontågen är alltid vakuumbromsade. Loken har utrustning för både och, till vänster om kopplet den grövre "spiralslangen" för vakuumbroms och till höger nedanför kopplet den klenare slangen för tryckluftsbroms.


Bromsprov på gränsen

black
Zambia Railways 01-266 har kopplats framför ett norrgående godståg i Victoria Falls vid gränsen mellan Zimbabwe och Zambia.

Det är ett General Electric U20C lok, ett sexaxligt dieselelektriskt lok med en fyrtakts V12 motor på 2000 hkr. 73 lok byggdes för ZR av GE i Erie, Pensylvania USA 1967 – 75 och ytterligare 10 lok licensbyggdes av Krupp i Västtyskland 1980. De först levererade var "långnos" lok liksom sydafrikanska class 33, medan de senare var "kortnos" som det här från 1975.

black
Förarbiträdet som vart inne på tågex och hanterat pappersarbetet lämnar över tåguppgifterna till föraren, och får en radio i retur.

black
Dags för bromsprov. Det är förstås biträdet som får gå längs tåget och kolla medan föraren sitter kvar på loket.

Ordergivning sker på engelska men allmänt prat personalen emellan, inklusive det kring bromsprov, sker på tonga eller något annat inhemskt språk som de råkar ha gemensamt. Engelska är det officiella språket i Zambia och talas som andraspråk av de flesta, men 98 % av befolkningen har något av de sju, eller sjuttio, olika bantuspråken som modersmål.

black
Förarplats enligt GE standard. Gaspådrag ("throttle") med spaken mitt i bilden närmast bakom radion (som kommer behöva flyttas vid pådrag…), framför den "selector" för att manuellt påverka serie/parallell koppling och shunt av banmotorerna ("växelspak") och under den fram/back (környckel). På golvet pedal för dödmansgrepp.

I bildens nederkant, med rött handtag, tågbromsventilen och snett under den aluminiumfärgade lokbromsventilen. Genom att trycka ned lokbromsventilens handtag lossar lokbromsen och det går att ha pådrag, även om tågbromsen är ansatt. Tågbromsen är omställbar mellan trycklufts- eller vakuumbroms. Med vakuumbroms kan ansättnings eller lossningstiden vara flera minuter, så det gäller att ha linjekännedom och planera körningen…

Mätarna är bakifrån för broms, luft och vakuum, samt motorström och hastighet.


Garratt i Victoria Falls

black
När jag snokade runt på den övre bangården i Victoria Falls hittade jag detta ånglok, och två man som sorterade kol med skottkärra. Något oklart till vad.. -Jodå, det gick bra att titta runt lite.

black
Loket tillhör resebyrån Bushtracks Africa som dels kör turisttåget "Bushtracks Express" med ånglok från Victoria Falls i Zimbabwe, dels det liknande "The Royal Livingstone Express" från Livingstone på andra sidan gränsen i Zambia.

Bushtracks Africa
Mer om turen med Bushtracks Express

black
Tågsättet består av en utsiktsvagn, restaurangvagn och en loungevagn (club car) som också innehåller en dieseldriven tågvärmegenerator. Vagnarna har renoverats av Rovos Rail för denna trafik. Som jag förstått det har man liknande men fler vagnar i tåget i Livingstone.

Bushtracks Express kör middagsturer ett par dagar i veckan. Man börjar vid Victoria Falls station, kör ut på bron för en "sundowner" (drink i solnedgången) med utsikt över fallen, sedan kör man iväg en bit söderut längs linjen mot Bulawayo till Jafuta Siding c:a 15 km från Victoria Falls där det blir femrätters middag innan återfärd. 195 USD verkar det kosta (2020) enligt uppgifter jag hittade på nätet. Denna dag var det uppenbarligen ingen körning.

black
Loket man har i Victoria Falls är ett Rhodesia Railways (RR) senare National Railways of Zimbabwe (NRZ) Class 14A byggt 1952. Class 14A var en något moderniserad variant av 30-talsloken i RR 14:th Class, ett (1'C1')(1'C1') Garratt lok. Ett av NRZs minsta ånglok… Typen användes i växling i Bulawayo en bra bit in på 2000 talet.

black
Förarplatsen. Dessa lok är manuellt eldade, till skillnad från de största loken som har mekanisk stoker.

black
Garratt lok är ganska vanliga i Afrika, i den här vinkeln ser man att det är en sorts boggilok. Ramen som pannan och hytten sitter på är vridbart upphängd på maskindelarna. Fördelen är man kan bygga ett stort och kraftigt lok som klarar små kurvradier. Mellan de båda maskindelarna får man plats med en stor fyrbox.

black
En stund senare tittar jag in på tågex, tkl var inte på plats men ett lokbiträde förberedde pappersarbetet för ett avgående tåg.

black
En titt i TAM boken visar att ångloket varit ute och rört på sig två dagar tidigare. Bushtracks korta svängar till Jafuta (JFT) med tåg 031/032 verkar gå två gånger i veckan.

I övrigt är det det dagliga persontåget 111/114 till/från Bulawayo, ett godståg med 600 eller 400 nummer ungefär varannan dag, och Rovos Rails turisttåg med 900 nummer lite mer än en gång i veckan som fått körtillstånd till/från Thomson Junction (TJ). Inte mycket trafik för att vara den enda genomgående nordsydliga järnvägslinjen i östra Afrika… Victoria Falls är änden på NRZ:s linje, så båda bladen i boken har använts för linjen söderut (Departures Up trains), även om rubriken på bladet säger något annat. Linjen har varit fjärrblockerad, men nu är det manuell tåganmälan som gäller.


Möte i Monze

black
Ett sydgående godståg inväntar möte Monze. Zambia Railways (ZR) 01-608 är ett sexaxligt GM/EMD GT36CU-MP lok med en turboladdad V16 tvåtaktsdiesel på 3500 hkr, 1067 mm smalspår. 15 lok byggda av GM i London, Ontario för ZR 1992.

black
Monze är en mindre stad (30 000 inv.) i södra Zambia, 180 km sydväst om Lusaka.

black
Området kring Monze är bördig jordbruksbygd, och majs är den stora grödan (som i stora delar av södra Afrika). Den bruna högen är en liten termitstack. Det är gott om termitstackar som ofta är manshöga…

Monze på Googles karta

Marknad

black
Marknaden i utkanten av Mazabuka..

black
..och vägen därifrån.


Station med godsmagasin

black
Mazabuka i södra Zambia.

På Googlekarta

The Sweetest Town

black
Mazabuka kallas "The Sweetest Town", i staden finns sockerbruk och runt om odlas mycket sockerrör. Staden ligger längs Zambia Railways (ZR) huvudlinje Livingstone - Ndola tio mil söder om Lusaka.

Zambia Railways 02-308 är ett General Electric U15C, ett sexaxligt dieselelektriskt lok med en fyrtakts V-8 motor på 1600 hkr. Det är den mindre av de båda typer av GE lok som köpts nya av ZR. 12 lok byggdes i Erie, Pennsylvania 1974, och på senare år har liknande f.d. sydafrikanska Class 35 lok tillkommit. Gissar att det var stationerat här som växellok, men skulle också kunna ha kommit hit med ett lokalgodståg.

black
Banan byggdes ursprungligen av Rhodesian Railways, som var stadsbana i både Sydrhodesia (Zimbabwe) och Nordrhodesia (Zambia) samt trafikerade Botswana. Det är förklaringen till stationshusets likhet med det i Victoria Falls. 1905 öppnades bron vid Victoria Falls, och 1906 hade järnvägen nått Kabwe där ZRs huvudverkstad mm. fortfarande ligger. 1909 var huvudlinjen klar när gränsen till Kongo norr om Ndola nåddes.

Zambia (som landet samtidigt bytte namn till) blev självständigt 1964, men det dröjde till 1967 innan järnvägen delades och Zambia Railways skapades och tog över järnvägen norr om statsgränsen vid Victoria Falls.

black
På huvudlinjen går det två persontåg i veckan Livingstone - Lusaka - Ndola - Kitwe och åter, samt flera dagliga godståg. På sidolinjen från Livingstone till Mulobezi går det två blandade tåg i veckan, detta är en f.d. privat timmerbana som tagits över av ZR och delvis går genom väglöst land.

black
Mellan 2003 och 2012 var järnvägen i Zambia "outsourcad" till det privata "Railway Systems of Zambia Limited" (RSZ), tills koncessionen avslutades i förtid av Zambias regering som anklagade RSZ för att missköta järnvägen. Här syns också signalanläggningarnas (obefintliga) skick...

Zambian Economist om "State of Railway Infrastructure in Zambia" 2014
En artikel i Eisenbahnkurier 8/2018 om järnvägen i Zambia (på tyska)

black
ZR är ingen liten järnväg, 850 km huvudlinje och 200 km sidolinjer, men ganska nedkörd. 30 km/h kändes ganska vågat på sina håll...

Vid Kapiri Mposhi ansluter den andra järnvägen i Zambia; TAZARA Railway som ägs gemensamt av Zambia och Tanzania. TAZARA verkar vara i betydligt bättre skick än ZRL. Jag vet inte, men kanske är det bättre standard på ZRLs bana norr om Kapiri Mposhi där koppargruvorna som generar mycket av exportgodset ligger (kring Ndola, Kitwe och på andra sidan gränsen i Kongo finns enorma kopparfyndigheter). Kopparn kan skeppas ut via Kongo - Angola, via Tanzania, via Zimbabwe - Mocambique, eller via Zimbabwe - Sydafrika beroende på läget för tillfället...


Längs spåret

black
Typiska afrikanska kor med långa horn…

black
Hej, hej!


En väntsal

black
En väntsal någonstans långt borta…

black
En närmare bild på biljettkontoret och anslagen utanför.

black
Vi är i Serenje.

black
En mindre station längs TAZARA, TAnzania ZAmbia Railway Authority.

black
TAZARA är en 180 mil lång järnväg från Kapiri Mposhi i centrala Zambia till Dar es Salaam i Tanzania byggd av kineserna som bistånd i början på -70 talet.

Järnvägen går mestadels genom glesbefolkade områden men gav Zambia möjlighet att exportera kopparmalm (det finns enorma malmfyndigheter i Kopparbältet i centrala Zambia och sydöstraste hörnet av DR Kongo) utan att passera fientligt sinnade länder. Innan TAZARA var exportvägarna genom Sydrhodesia till Beira i Mocambique eller Durban i Sydafrika alternativt genom Kongo till Lobito i Angola. Aparteidregimen i Sydrhodesia (nuvarande Zimbabwe) var än mer fiende än den Sydafrika, och de fascist-portugisiska kolonierna Angola och Mocambique inte heller helt vänligt inställda till det självständiga socialistiska Zambia.

black
TAZARA har aldrig varit lönsam, men blev av stor politisk betydelse när Angola föll in i inbördeskrig efter självständigheten 1975 och järnvägen till Lobito sprängdes. Samtidigt stängdes gränsen mot Sydrhodesia under "bushkriget".


Luchewe

black
Luchewe är en liten station i skogen längs TAZARA i norra Zambia mellan Kasama och Nakonde (gränsstationen mot Tanzania).


I mobiltelefonens sken

black
Den afrikanska natten är svart, men där som här finns det ljus som lyser upp i mörkret. Mobiltelefonen tillexempel.

Tunduma i Tanzania är gränsstation mot Zambia längs TAZARA, och stationshuset är byggt i samma kinesiska 70-tals arkitektur som de flesta av banans byggnader.


Mpanga

black
I bergen i södra Tanzania ligger den lilla stationen Mpanga.

black
Två spår, en minimal plattform och ett stationshus, så mycket mer är det inte.

black
Ja, ett par semaforer och tillhörande signal-box i varje ände av stationen förstås.

black
Livet på landet…


Tåglös afrikansk skymning..

black
..sedd från sista vagnen i tåget. Någonstans längs TAZARA öster om Mbeya i Tanzania.

Enligt TAZARAs hemsida byggdes banan mellan 1970 och 1975, men det är möjligt att något påbörjades tidigare. Loken är såväl kinesiska (nya, de ursprungliga växer det träd igenom på uppställningsspåren...) som amerikanska och tyska, vagnarna främst kinesiska. Expresståget har nya vagnar medan persontåget har äldre vagnar, liksom pendeltågen närmast Dar es Salaam. Express- och lokaltågen går en gång i veckan och tar ungefär två dygn (enligt tidtabell...) mellan Dar es Salaam och Kapiri Mposhi så det räcker med ett tågsätt för vardera.

TAZARA

black
Banan lär (huvudsakligen) vara konstruerad för sth 110 km/h, men jag uppskattar att man kör typ 80 - 90 km/h med nedsättningar, och det är ju inte så dåligt med afrikanska mått. TAZARA påstås ibland vara i dåligt skick, men klart mycket bättre än Zambia Railways (den andra järnvägsförvaltningen i Zambia), bättre än Zimbabwe railways och vad det verkar inte så mycket sämre än många av Transnets banor i Sydafrika. Men allt är relativt...


Ett afrikanskt godståg

black
Ett godståg på TAZARA står klart att lämna Yombo mashalling yard i Dar es Salaam med..

black
..ett nästan nytt kinesiskt diesellok (CSR SDD20) i ena änden..

black
..och en inte lika ny caboose i den andra. Januari 2018.


Resor Hem Upp