Det här är några bilder med text jag lagt ut i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Bilderna är från oktober 2016, men texterna skrevs 2019.
Vid EUs yttre gräns i Stamora Moravita inväntade denna "Ferkeltaxi", CFR rälsbuss typ 79, avgångstid i oktober 2016. Då utgjordes tågen som vände vid gränsen av dessa rälsbussar, medan de som fortsatte över gränsen till Serbien kördes med modernare Desirio (typ 96) motorvagnar.
CFRs motorvagnar typ 79 köptes begagnade från DB (Br 772 - 972) som övertog dem från DR (Br 172.0 - 172.6, ursprungligen VT 2.09.1 - VS 2.09.1) efter die Wende. I DDR kallades de "Ferkeltaxi" (griskultingstaxi) eller "Blutblase"...
Det börjar närma sig avgångstid. Konduktören avvaktar på plattformen.
Det tyska arvet bryter igenom...
Ett besök i förarhytten. Ett antal av vagnarna moderniserades i Rumänien med ny motor (Volvo), växellåda mm. och uppenbarligen med lite nyheter på förarplatsen.
Kupén i motorvagnen. För att vara tvåaxliga tycker jag de var riktigt bekväma, men 2016 kändes vagnarna rejält uppruttna, hålrostade och slutkörda. På något ställe flexade vagnsväggen, som inte riktigt satt ihop med golvet längre, betänkligt under gång...
De vagnar som såldes till Rumänien 2002 - 2005 hade moderniserats i Tyskland på 1990-talet av DB, och moderniserades senare en gång till i Rumänien. Vid ombyggnaden i Rumänien togs ena förarhytten bort i motorvagnarna och ersattes med fler säten, så efter det kan de inte gå som enkelvagnar (normalt motorvagn + manövervagn).
Uppehåll i väntan på tågmöte.
Idyllisk småstation...
Framme i Timişoarai skymningen!
Länk till en tysk sida om Die Ferkeltaxe der Deutschen Reichsbahn.
En annan tvåaxlig motorvagn
En tvåaxlig motorvagn som känns lite för klumpig för att kallas rälsbuss... CFR typ 77 är en sorts urtidsödla (1930-tal) som byggts om i omgångar, numera med Volvo motor och multipelkörbarhet (max två vagnar). Gångegenskaperna är ungefär som en olastad tvåaxlig godsvagn...
En oktobereftermiddag 2016 hade denna vagn ankommit till Remetea Mica som lokaltåg från Timişoara och skulle någon timme senare växlas ihop med nästa ankommande tåg och de båda vagnarna som skymtas till höger för att gå tillbaks till Timişoarai en fyrvagnskoppling med två förare. Tiden däremellan var lagom för en promenad hela vägen bort till byn (det vore ännu konstigare om stationen inte låg vid järnvägen...), se hela byn och besöka affären/spelhålan/pubens uteservering och gå tillbaks till stationen.
Ännu en gammal motorvagn
En av CFRs typ 78 motorvagnar har ankommit till Chişineu Criş som lokaltåg från Arad en hösteftermiddag 2016 och växlats in på spår ett och ställts av. Nästa morgon åter i pendlarläge. De flesta andra tågen på sträckan (och vidare mot Oraeda) verkade bestå av tråkiga Desirio motorvagnar, CFR typ 96, och en sådan fick vi återvända till Arad med.
De flesta av CFRs typ 78 motorvagnar är fyraxliga vagnar med hytt i båda ändar, men det finns också fyra tvåvagnsenheter som denna som går (gick?) kring Arad. Byggda på 1930-talet, med ganska cool design tycker jag, och moderniserade i omgångar. Inredningen är ganska tråkig med hårda plaststolar och numera Volvomotorer. Men känslan är mer snabbmotorvagn än rälsbuss.