Sommarresa 2009 till världens ände

Det här är en reseberättelse, i något bearbetad version, som jag börjat skriva och visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen" men som aldrig blev färdigskriven. Resan fortsatte sedan till Brest och Minsk i Vitryssland, och därefter till Kiev och Tjernobyl i Ukraina.
Bilderna är från juni 2009 och texten från våren 2010.

Hem Bilder Resor


Del 1, från Stockholm

black
Snart är det sommar igen och dags för en "traditionsenlig" tågresa i någon mer spännande del av Europa. Några bilder från förra årets resa har jag inte visat än så det börjar bli dags.

black
Av någon anledning blir det alltid mycket att göra när man ska vara ledig. Så efter att ha tokjobbat första måndagen på semestern hittade Den Folkvalde ned till Södran, och ett pendeltåg mot Västerhaninge. Därifrån det gick detta anslutande tåg till Nynäshamn där Järnvägsingenjören, Statstjänstemannen och Trafikmästaren redan..

black
..checkat in oss på Polferries båt Nynäshamn - Gdansk. Men en gammal gottlandsfärja kom vi fram till Gdansk morgonen efter.

black
Varför finns det så lite väggmålningar i Sverige?

black
Sedan några år är lokaltågstrafiken till Nowy Port, där färjeterminalen i Gdansk ligger, nedlagd men det går att åka spårvagn..

black
..med ett byte på vägen in till stan. Färjeterminalen trafikeras endast av linje 15 som inte går in till centrum, men eftersom det ligger en vagnhall i Nowy Port kan man ibland även åka med in-/utgående vagnar.

black
Moderniserad Konstal 105N vagn. Gdansk verkar satsa en del på sin spårväg och har skaffat såväl nya låggolvsvagnar som begagnade tyska vagnar som man kompletterat med låggolvsmellandel, men det vet säkert andra mer om.

black
Gdansk blev illa åtgånget under andra världskriget, vilket märks på arkitekturen. Gamla stan har återuppbyggts och dit ville Järnvägsingenjören och Statstjänstemannen medan den mer politiskt intresserade Trafikmästaren och Den Folkvalde..

black
..ville till Leninvarvet där Lech Walesa och grabbarna (och tjejerna för den delen) bildade fackföreningen Solidaritet 1980 vilket var början till slutet för Kommunismen i Östeuropa knappt tio år senare.

Wikipedia om Lech Walesa
Wikipedia om Solidaritet

black
Vid de centralt belägna varvsportarna finns ett monument..

black
..över de som dog under demonstrationerna/kravallerna 1970..

black
..och "frihetlig" konst.

black
Men Solidaritets museum över sig själv ligger..

black
..numera i en källare en liten bit därifrån. Naturligtvis lite vinklad bild av historien skriven av segraren, men väl värt ett besök för den som har det minsta intresse av samtidshistoria.

black
Efter respektive besök sammanstrålade sällskapet för inköp av lämplig proviant och tågbiljetter samt begav sig till Gdansk centralstation.

black
Norrgående Inter Citytåg rullar in, men..

black
..vi ska söderut med IC 5300 mot Warszawa och Krakow. Den skyltade tiominuts förseningen blev aningen längre..

black
..men tillslut kom också vårt tåg.

black
IC tåg kräver tillägg och obligatorisk platsreservation i Polen, men..

black
..då serveras man också..

black
..gratis fika efter avgång.

black
IC tågen har förståss också de bästa vagnarna, mest schyssta kupévagnar med..

black
..dessa ganska vettiga skyltar i korridoren.

black
Utvändig skyltning av samma vagn.

black
Sist i tåget även en lite tråkig salongsvagn..

black
..av polsk tillverkning.

black
Cykelställ naturligtvis, förstår inte riktigt varför det ska vara så svårt i Sverige.

black
Enkel problemslösning när sista gaveldörren ska låsas, men det inte går. Ganska polskt.

black
Något uppehåll längs vägen. Sträckan Gdansk - Warszawa är inte så spännande och det tar ganska lång tid, 330km på knappt 5 timmar. Hastighetshöjningsprojekt lär ska vara på gång. Till vänster anas en fd. dansk MR motorvagn.

black
Dags att äta. Restaurangvagnar är ganska vanligt i Polen, de är lite enklare men hyfsat billiga även med lokala mått.

black
VA! Alkoholfritt? De flesta polska tåg är numera torrlagda, liksom järnvägs- och busstationer med omgivningar. 😟

black
En enkel soppa och bröd..

black
..eller lite matigare mat. En schnitzel steker man naturligtvis i en stekpanna ombord, hur skulle man annars göra?

black
Polskt kaffe är en variant av turkiskt, grovmalet (robusta)kaffe och kokande vatten i en kopp. Efter en stund har den kaffesump som inte flyter på ytspänningen (som man får hjälpa med skeden) sjunkit till botten och det går att dricka. Ganska gott när man väl vant sig att inte ta en klunk på en gång. Fast som utlänning får man ofta snabbkaffe om man inte ber om riktigt...

black
Vid Warszawa Wschodnia (Warszawa Östra) gjordes ett något längre uppehåll..

black
..för lokbyte. Och tidsreglering antar jag..

black
..för den underjordiska Warszawa Centralna har mycket tåg men inte så många (åtta) spår. På spårplanen ser man hur det är ordnat med Centralstationen för fjärrtågen i mitten, WKD stationen ("Saltsjöbana" med 600V elektrifiering) nere till vänster och lokal-/regionaltågsstationen Warszawa Sródmiescie nere till höger.

black
Loket vi fått vid Wschodnia var en EP09, de enda 160 km/h loken i Polen (om det inte finns något Skodabyggt EP05 kvar) vilket behövs för den fortsatta färden söderut på CMK, Centralmagistralen/Centralstambanan mellan Warszawa och Katowice/Krakow som byggdes under -70 talet och som fick sth 160 km/h redan 1985. Östeuropas första höghastighetsjärnväg enligt polackerna.

Vid Centralna gick vi av och upp till ett mörkt och regnigt Warszawa. Efter att ha hittat hotellet blev det ändå en promenad på stan för i morgon bitti ska vi vidare.


Del 2, mot Vitryssland

black
Resan fortsätter, sist hade vi kommit till Warszawa på kvällen.

black
Strax efter åtta på morgonen tog vi oss till Warszawa Ochota från hotellet ett kvarter från stationen. Till vänster syns WKD-spåren, dess station ligger bakom tåget och till höger fjärrtågspåren utan plattform, det är bara lokal- och regionaltågen som stannar vid Warszawa Ochota.

black
Insidan av tåget. När vi klev på var det naturligtvis välfyllt i morgonrusningen in mot stan, men med tiden blev det gott om plats. Inte alltför bekvämt för en resa på en bit över två timmar som..

black
..det tog från Warszawa till slutstationen Lukow. Cykel går att ta med, men det är inga loggolvsvagnar direkt.

black
EN57 motorvagnarna är bland de vanligaste fordonen på polska spår. De ser lite ålderdomliga ut men de byggdes fram till 1993 (men med en annan front på slutet).

black
Vi tar ett par steg ut från stationen denna gråmulna junidag..

black
..innan vi vänder tillbaks via den mässiga vänthallen och..

black
..ut till perrong 2. Det gråa vädret hjälper till med stämningen...

black
40 minuter efter att vi anlänt till Lukow fortsätter vi med nästa tåg: 209 Vltava Prag - Moskva med kursvagnar från Wien och Budapest eller Zagreb och till S:t Petersburg eller Saratov beroende på veckodag. Detta tåg går en rakare väg mellan Katowice och Terespol och passerar inte Warszawa.


Hem Bilder Resor Upp