Det här är några bilder med text i något bearbetad version som jag tidigare visat på Svenska Spårvägssällskapets webforum "Forum - Spårvägssällskapet.se"
och i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen". Bilderna är från maj 2006 och texten från samma år.
..fast av ett annorlunda slag. Fångat på Warszawa Centralna 2006-05-13 i väntan på ett försenat tåg..
Såhär i efterhand kan man ju le lite åt följande historia om resandets vedermödor:
Vi kommer till Warszawa Centralna och letar upp plattform IV spår 6, vilket inte ska blandas ihop med spår 4 eller plattform VI (varför vara konsekvent och använda spårnummer eller plattformsnummer?), där tåget till Krakow ska gå.
Något sägs på polska om vårt tåg i högtalarna och plattformsskyltarna bläddrar fram ett annat tåg, frågar närmsta person vad som sades -tåget är åtta minuter försenat.
En stund går och något sägs på polska i högtalarna om vårt tåg, frågar en annan om vad som sades -tåget är arton minuter försenat.
En halvtimme till går, något sägs på polska i högtalarna om vårt tåg. Frågar en tredje person om vad som händer -jo det var något fel på loket och som dom har sagt tre gånger är tåget 80 minuter försenat..
Det är visst inte alltid lätt med eight, eighteen och eighty. Eller så borde man själv lära sig räkneord på lite olika språk...
..vid utfarten från stationen Tunel på linjen mellan Warszawa och Krakow. Tunel ligger som namnet antyder vid en tunnelmynning och hit går det lokaltåg från Krakow och på en sidolinje från Katowice, förutom fjärrtågen Warszawa - Krakow som inte stannar.
Så här ser det ut om man vänder sig om och tittar mot stationen.
..eller motsvarande i barvagnen. Tyvärr står det inte längre BAR WARS på dem numera... WARS finns kvar och sköter vissa bar/restaurangvagnar, men just texten "BAR WARS" har man tagit bort, en och annan engelskspråkig för mycket har kanske dragit på mungiporna åt det.
Barvagnarna drivs numera av olika entreprenörer och utbud och kvalitet varierar, men alla gånger jag har åkt har det gått att få ombordlagad mat till ytterst humana priser. Uppläggningen på plasttallrikar är kanske inte den roligaste men smaken är det inget fel på, enligt min mening. Dessutom finns det oftast barvagn. Och det är ju trevligt...
Hållplatsen Huta Katowice Dworzec PKP med kameran vänd mot ändhållplatsen vid stålverket. PKPs station/hållplats verkade däremot vara ganska nedlagd.
Notera särskilt välståndet som kommer ur skorstenen längst till höger över lastbilen 😬
En vagn i vändslingan vid Huta Katowice. Stålverket syns bra på Google Earth. Framför allt röken därifrån... Inte det mest idylliska stället här på jorden kanske men stålverk är ju ballt!
Det finns många vackra stadskärnor och idylliska förortsgator men också många fula och trista miljöer. Och olika former av tung industri som kolgruvor, stålverk, valsverk, nedlagda industrier, rester av sedan årtionden nedlagda industrier mm mm. Bland allt detta finns ett enormt men ganska dåligt underhållet spårvägsnät som går i och mellan städerna i GOP. En resa från ena änden av spårvägsnätet till den andra tar kring fyra timmar!
En 21:a passerar 24:ans ändhållplats vid valsverket i Dabrowa Gornicza.
Enkelspår längs linje 26 i Nikwa. Många av sidolinjerna är enkelspåriga med mer eller mindre obefintligt signalsystem. Två långa enkelspåriga banor, linje 8 och 25, lades dock ner för ett par månader sedan. Tyvärr är det nog risk att fler linjer följer efter.
Planskild spårvägskorsning! Linje 15 går mitt i en motorväg under bron 24:an på bilden just passerar.
Fd. trappa från undre planet...
Zagorze Petla, ändhållplats för linje 15. En tråkig LRT - linje i ett dike genom en betongförort i närheten av Sosnowiec.
Samma vagn som ovan från insidan.
Under en motorvägsviadukt i Sosnowiec. Det finns mycket infrastruktur i betong...
Intressant spårlösning på en gata i Pogon, eftersom både väg och spårväg har högertrafik så.....får bilarna flytta sig när det kommer en spårvagn på det högra spåret. Olika konstiga spårlösningar finns det gott om.
Villaförort i Golonog.
Omkörd av parallellgående buss på väg mot..
..stationen i Myslowice.
Vägen dit.
Katowiceområdet är väl värt ett besök, det är nästan "tjänstefel" av en sann diggare att inte besöka spårvägen medan den finns kvar...
Ursäkta bildkvaliteten, optiken i min enkla digitalkamera klarar inte riktigt motljuset utan en viss slöja. Spårvagnen är iallafall med god fart på väg genom Sosnowiec i Katowiceområdet i sydpolen.
En till "spårlägesbild" från Sosnowiec, resultatet av spårläget vid växeltungorna syns i asfalten närmast...
Ytterligare en bild från Sosnowiec, samma korsning som "spårläget" ovan. Inte så välkomponerad bild kanske, men den är tagen från en annan spårvagn i farten..
Linje 26 strax söder om Dandowka Trojkat (Katowicenätets hållplatser har dubbelnamn, första halvan är stadens namn och andra platsen) där linje 27 grenar av och dubbelspåret slutar.
24:ans vändslinga i Dabrowa Gornicza Kopania Paryz.
Hållplatsavstånden är väll ganska långa överlag, men å andra sidan är det ju mest långlinjer mellan städerna och jag gissar att folk åker relativt långt med dem. Här kliver några kraftverksarbetare av 5:an vid Zabrze Elektrowina i januari 2005.
Tydlig skyltning för tillfälligt omlagd körväg på Warzsawa busslinje 175.
Bussen till flygplatsen (linje 175, vanlig buss/spårvagnsbiljett för typ en femma gäller) tog en dryg halvtimme i kvällsrusningen.
Samtliga bilder från resan, utan text, finns på bildsidan här: Besök i sydpolen, maj 2006