Det här är några bilder med text i något bearbetad version som jag tidigare visat på Svenska Spårvägssällskapets webforum "Forum - Spårvägssällskapet.se" och i
Bilderna är tagna med en enkel digital pocketkamera (Nikon Coolpix 2100) från den tiden, så bildkvaliteten är med dagens mått ganska dålig.
Katowice
Första vagnen gick till grannstaden Chorzow.
Många linjer har 20 min trafik och det är anslutning mellan linjerna vid knutpunkter som här. På mer trafikerade delar av nätet kombineras flera linjer som tillsammans ger högre turtäthet.
De manuella signalerna består av en seriekopplad glödlampa och strömbrytare typ "trappomkopplare" i ett litet låsbart perforerat plåtskåp i vardera änden av enkelspåret. Föraren låser upp skåpet, vrider på strömbrytaren som tänder de båda seriekopplade lamporna. Nu är linjen "tilldelad" honom och det är fritt att köra. Framme i andra änden av enkelspåret öppnar föraren motsvarande skåp och släcker lamporna. Är lampan tänd vid ankomst är linjen upptagen. Och ifall lampan inte tänds när föraren vrider på strömbrytaren är signalsystemet trasigt...
Enkelt system, men funkar! Gissar att körningen på dessa enkelspår i teorin sker med halv siktfart så att en frontalkollision kan undvikas.
Barvagnarna drivs i nyföretagsamhetens anda av olika entreprenörer som har lite olika idéer om fatöl/burköl, plast/riktiga bestick mm. och med lite olika "extra rätter" på menyn.
Apropå spårvagnar i cirkulationsplatser, här kör spårvagnarna genom rondellen och korsar cirkulationen med hjälp av trafiksignaler. Den gula vagnen är på väg ut ur rondellen på andra sidan.
Har inte Harry Martinson skrivit något vackert om röken som poetiskt virvlar mot horisonten? Visserligen på sjön, men ändå..
Ångdriften minskar, godstågsdragningen upphörde i april 2004, ångloksväxlingen i Wolsztyn i maj och i december minimerades persontågsdragningen till två tågpar, de två tågparen kräver dock två lok i omlopp.
De oekonomiska omloppen beror, om jag förstod det rätt på knaggligt skriven tyska, på att ångloken ägs och körs av PKP cargo medan PKP regional är ansvarig för trafiken och hyr in PKP cargo för de tåg som skulle kräva ett lok till.
Ångloksekonomin går ihop genom att ett engelskt företag (Wolsztyn experience) låter folk betala för att lära sig köra ånglok (i reguljär trafik). Wolsztyn experience "sponsrar" sedan PKP så det blir billigare att köra ånglok än diesel!
Det går även bra att bo på fd. överliggningen bredvid lokstallet, c:a 70 Kr som betalas hos förmannen när stallningen av loken är färdig. Enkelt men helt och rent. Och tågutsikt...
Tåget vi kom med igår drogs av ett större Pt47 lok med axelföljd 1D1. När man fram till april 2004 körde godståg med ånglok användes Ty42, motsvarande tyska BR52. Några Ty42:or verkade vara i driftklara men kalla.
Ett besök i och kring Wolsztyn kan verkligen rekommenderas medan det fortfarande går ånglok reguljärt. Det är lätt och billigt att åka runt i Polen med tåg, och polackerna är vänliga och hjälpsamma även om många över 25 bara kan polska. Polen har mycket att erbjuda diggaren..
OBS röken från rälsbussen, naturligtvis värms den med kolkamin...
Tror att det är nyttigt att ta en liten tur då och då, man behöver lite nya intryck ibland för att tänka lite friare........
Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen". Bilderna är från januari 2005 och texterna är från samma år.
Krakow
Wroclaw
Ångtåg till Wolsztyn
Smalspåret Stare Bojanowo - Wielichowo
Poznan
Spårvagnar kring Katowice
Jag och ett par glada diggare gjorde en kort januariresa förra helgen/veckan. Lågprisflygbolaget WizzAir hade annonserat om "gratis" biljetter, så på fredagskvällen tog vi flyget Skavsta – Katowice. Ankomst vid midnatt och övernattning på öststatsbetongklossen Hotell-Katowice, sedan finns ett löjligt stort spårvägsnät med många interurbana linjer utanför dörren. Dagbiljett kostar 12 zl = 25 kr...
Torget i Chorzow, vi gör ett snabbt byte till linje 17. De äldre Konstal 102 ledvagnarna går på linjer med svag matning, två PCC vagnar drar mycket mer ström än dessa som har en hederlig kontroller med vev. Konstal fabriken där i princip alla polska spårvagnar är byggda ligger för övrigt i Chorzow.
Linjekarta på Urbanrail.net
Tillägg 2022: Några linjer vi åkte 2005 är nedlagda, bland annat sträckan genom Gliwice längst i väster där linje 1,2 och 4 vänder nu vid stadsgränsen. Andra linjer har rustats upp med EU-pengar och just nu pågår genomgripande upprustning av flera sträckor och såväl bättre begagnade som nya spårvagnar har skaffats.
En taskig bild från enkelspåret nära 17:s andra ändhållplats i staden Chebzie. Ändhållplatsen ligger lite utanför samhället och består av en "spårvagnsrondell" med inkommande enkelspår från tre riktningar och några förbigångsspår i "rondellen". Vi byter till anslutande linje 1 mot Gliwice.
Möte med en 5:a vid Zabrze Elektowina, vilket betyder..
..Zabrze kraftverk.
Katowiceområdet är ett kol- och stålindustriområde och bakom kraftverket..
..ligger ett kolgruvemuseum ("skansen" betyder friluftsmuseum på flera slaviska språk).
Tyvärr stängt vid vårt besök, men det här gruvtåget stod utanför.
Vi fortsätter till torget i Zabrze (försök uttala det...)
Torget i Zabrze är rätt vackert även om bilderna är lite gråa. Och lite folktomt så här på lördagseftermiddagen.
Vid torget i Zabrze blir det byte till den mestadels enkelspåriga linje 3.
Hållplatsstolpe och signal för enkelspåret.
Automatisk signal som påverkas av spårvagnens strömavtagare för ovanlighetens skull... Annars är det ofta manuella signaler på enkelspåren som manövreras av föraren.
3:ans norra ändhållplats vid..
..en mycket nedlagd järnvägsstation..
..och 3:ans andra ändhållplats 40 minuters resa söderut.
Här ligger en stor kolgruva och vid stationen passerar lååånga koltåg.
Misslyckad bussbild, eller ball effekt framför gruvlaven. Välj själv!
Krakow
Vi tar 3:ans spårvagn tillbaks till Zabrze, och därifrån tåget till Krakow.
Sympatiskt nog har polska snälltåg ofta en barvagn där man kan få en öl och något ätbart. Lite spartanskt serverat kanske men gott (och billigt: 25:- för en Schnitzel). Ingen mikrad frysmat eller pizza slice här inte...
IC tågen har lite stiligare restaurangvagn.
BAR WARS! Lite roligt kan man ju ha åt texten på barvagnarna... WARS är det polska restaurang- och sovvagnsbolaget.
Morgonen efter ger vi oss ut på stan, Krakow är en fin stad. Här en fd. Wienvagn i Krakows färger.
Fd. Nürnbergvagn byggd av MAN i början av -60 talet på samma ställe.
Meny utanför en bar i Krakow, prislista i form av en "linjekarta" och inredning med gamla spårvagnsbänkar mm..
Slottet Wawel där knugen residerade medan Krakow var Polens huvudstad fram till ungefär år 1600, då Warszawa blev huvudstad.
Det finns även vanliga Konstal vagnar..
En liten övning i nöd-vändig symbolpolska, vilken är vilken?
Teatr Ludowy i..
..Krakowstadsdelen Nowa Huta, byggd som en "socialistisk idealstad" på 1950 talet.
På söndagskvällen tar vi tåget tillbaks till Katowice för att möta en tredje Carl. Mat i barvagnen den här gången också. Även om det hela ser lite blekt ut är polsk korv god!
Wroclaw
På måndagsmorgonen checkar vi än en gång ut från Hotel Katowice. Vid Plac Wolności, en hållplats väster om stationen i Katowice, finns det en stor "rondell" där spårvagnarna kör runt i cirkulationen på samma sätt som bilarna. Ett par spårvagnslinjer som vänder här använder den som vändslinga.
På stationen i Katowice ser vi detta regionaltåg bestående av två EN57 tågsätt ankomma.
Men vi åker till Wroclaw med InterCity tåg. Med tillägg är det nästan dubbelt så dyrt som snälltåg, men då ingår också kaffe och ett kex i form av en IC personvagn!
IC 240 "Wawel" går Krakow - Berlin - Hamburg över Forst och består av tyska (DB) vagnar. Restaurangvagnen är också tysk, en äldre vagn med riktigt kök, men drivs av polska restaurangvagnsbolaget Wars och har polska priser och mat lagad ombord!
I Wroclaw verkade det pågå banarbeten på spårvägen. Omlagda linjer har gul nummerskylt som denna vagn på linje 0 framför stationen.
Tvåvagnståg med de vanliga Konstal 105 vagnarna.
Andravagnarna har ingen ordentlig förarhytt eller strålkastare i Wroclaw. Endast den främsta vagnen har bygeln uppe, drivström (700 v) till andravagnen förs över med den övre kabeln.
Det finns även en nyare variant av Konstalvagn. Höggolv och PCC boggier, men tyristorstyrning?.
Typisk polsk lansortsbuss tillverkad av Autosan. (Fast den här är nog en körskolebuss, PKS bussarna är vanligen blå-vita)
Reklammålad vagn framför ett lustigt hus, varje "ruta" verkar vara en lägenhet i etage. Det finns mycket spännande modernistisk arkitektur i Polen, men utan underhåll...
Wroclaw, eller Breslau före WW2, bombades under kriget och stadsbilden är full med "hål" där det saknas hus.
Konstal 102 ledvagn från -60 talet.
Möte.
Det imponerande stationshuset i Wroclaw. (Glowny=central)
Efter bara någon timme och dessa snabba bilder fortsätter vi..
..med snälltåget till Leszno. Snälltågen består mest av gamla hederliga kupévagnar i lagom skick.
Ångtåg till Wolsztyn
I Leszno byter vi till lokaltåget 15.28 mot Wolsztyn..
..som dras av ånglok! Två tågpar går dagligen med ånga. Lok och två pass.
Avgång från någon av alla småhållplatser på vägen.
Lokaltågsvagnarna är salongsvagnar med en större salong i mitten och två mindre i ändarna med vestibuler och dörrar däremellan. Galonklädda soffor, ångvärme och lite immigt...
Full fart över..
..den polska slätten i skymningen.
Framme i Wolsztyn, vagnarna undanväxlade och loket nedbackat till lokstationen, men ännu inte slut för i dag.
Slaggning.
Slaggsläckning. Nu vid 17 tiden är det nästan helt mörkt och lite dimma.
Kolning med kran. Lokföraren och eldaren fyller de små vagnarna med en bandtransportör till höger, rullar fram, krokar i kranen samt spårar på tomma vagnar på väg ned. "Stallförmannen" sitter i kranen, lyfter och tippar i tendern. Många små vagnar blir det..
Kolningskranen används även till att hiva slagg ur slaggropen, högen växer snabbt..
Strax efter vårt lok blivit färdigt och stallat kommer nästa lok som dragit tåget från Poznan in, och proceduren upprepas.
Tåg nr Avgång Ankomst
4437 Wolsztyn 08:16 Poznan 10:02
4436 Poznan 15:35 Wolsztyn 17:25
33230 Wolsztyn 05:56 Leszno 07:03
33237 Leszno 15:28 Wolsztyn 16:28
Lokstationen i Wolszyn är lätt att besöka, man hälsar bara på hos förmannen och betalar entréavgiften 2zl = 4kr.. En obetalbar stämning/upplevelse att drälla omkring i dimman på en ånglokstation i drift på riktigt i Europa 2005!
Rundstallet i Wolsztyn strax före åtta på morgonen tisdagen 18/1 2005.
08.16 tåget till Poznan inväntar avgångstid. Ett "litet" Ol49 lok och två pass.
Solen bryter fram strax innan avgång.
På väg mot Poznan.
Framme i Poznan efter knappt två timmars färd. Dagens pendlare kliver av och hastar vidare...
Smalspåret Stare Bojanowo - Wielichowo
I Stare Bojanowo längs linjen Poznan - Wroclaw finns anslutning till smalspårbanan mot Wielichowo.
Banans huvudstation är Smigiel, 5 Km från Stare Bojanowo. Här gjorde vårt tåg sympatiskt nog en timmes "lunchuppehåll" i väntan på godståget
(1 överföringsvagn). Stationsrestaurangen har mat, öl och tågvykort!
Banans största(?) hållplats sedd från tåget. Här ligger skolan där alla barn som utgör banans trafikunderlag går.
Det går tre tågpar M-F och resan på 23 Km tar nästan två timmar, så man kan ju undra hur länge banan blir kvar.
Poznan
Universitetsstaden Poznan ligger mitt i mellan Berlin och Warszawa (lite närmare Berlin) och har mycket att erbjuda. Bland annat finns ett ganska stort spårvägsnät.
Vagnparken i Poznan är varierad. Förutom vanliga Konstal 105 finns det nya Konstal låggolvsvagnar (uppköpt av Alstom), Combino..
..och begagnade vagnar från väst.
Dålig bild på en fd. Amsterdam vagn.
Amsterdamvagnarna borde trivas här, körstilen i Polen är ungefär den samma som i Amsterdam ( = full fart spar tid)...
Besöket i studentstaden Poznan blev kort, men stan verkade trevlig, trots det gråa vädret, så det blir nog ett till besök någon gång.
Onsdag morgon är det dags att åka hemåt. Tåg från Poznan med byte i Wroclaw till..
..Gliwice. Därifrån spårvagn 4 till Zabrze, byte till 5:an till Bytom..
..och slutligen lokalbus 85 genom Katowiceområdets smog till flygplatsen Katowice-Pyrowice. Sen bara en trist flygresa kvar. Fem dagar går fort när man har roligt...