NORDPOLEN 2004

Det här är några bilder med text, i minimalt bearbetad version, som jag tidigare visat på Svenska Spårvägssällskapets webforum "Forum - Spårvägssällskapet.se".
Bilderna är från mars 2004 och texten är från december samma år.

Hem Resor


Till Nordpolen..

..eller närmare bestämt till Gdansk går det båt från Nynäshamn. Vintertid kan man göra en helgkryssning med två korta dagar i Gdansk, båten kommer fram på lördag förmiddag och går tillbaks på söndag kväll. 550:- för resa, hytt i tre nätter och frukost verkade prisvärt... Så en fredag i mitten på mars tog sex glada diggare pendeltåget så långt mot Europa det gick.
Anm. 2004 fortsatte fortfarande enstaka pendeltåg vid båtarnas ankomst- och avgångstider förbi nuvarande slutstationen Nynäshamn till stationen Nynäshamns Färjeterminal. Det är den stationen som avses.

black
I Nynäshamn embarkerades Polferries M/F Scandinavia fd. Gotlandsbolagets M/S Visby, som en i sällskapet varit styrman på sista resan som gotlandsbåt... (Bild från Wikipedia tagen av “Brosen" fri att sprida under CC licens.)

black
Under mellankrigstiden var Danzig (Gdansk) en fristad under nationernas förbund, men var omgärdad av den tyska enklaven Ost Preussen. Här inleddes 2:a världskriget med tyskarnas beskjutning av Westerplatte 1939. Under kriget bombades staden ut nästan helt, 80% av Danzig förstördes...

black
Efter kriget blev staden polsk och döptes om till Gdansk. Återuppbyggnaden av Gdansk var ett prestigeprojekt för det kommunistiska efterkrigs Polen och mycket arbete och pengar satsades på att bygga upp staden efter gamla ritningar.

black
Det var även här i Gdansk som fackföreningsrörelsen Solidaritet bildades och blev början på slutet för kommunismen i Östeuropa.

black
Spårvagnarna är mestadels Polskbyggda Konstal 105N vagnar som körs i två- eller trevagnståg.

black
Dessa PCC kopior byggdes in på -90 talet. Ett fåtal moderna låggolvsvagnar finns också.

black
Bortanför 10:ans ändhållplats i Nowy Port..

Linjekarta mm. på urbanrail.net

black
..hittade vi..

black
..en av de två vagnhallarna.

black
Grindvakten pratade mycket och fort på polska när vi försökte gå längre än såhär, så vi lät bli...

black
En förklarande skylt vid vagnhallsinfarten...

black
Skicket på husen i Novy Port är lite blandade... Vagnhallen ligger till vänster, stan till höger och hamnen bakåt.


Nordpolen del 2

black
Stationen i Gdansk är pampig, men även den utbombad och återuppbyggd efter kriget.

black
Den nya tidens järnvägsrestaurang...

black
Stationen har dels genomgående spår, dels en säck där "pendeltågen" SKM vänder. SKM tågen körs med EN57 motorvagnar.

black
Dessa tåg är en licensbyggd ASJ konstruktion som utvecklats ur SJs X6:or. "Gristrynen" lär vara det polska öknamnet. Med dessa skramlar vi till..

black
..grannstaden Gdynia. Gdynia grundades på -20 talet av det ny(åter)bildade Polen vid dess korta Östersjökust för att få en egen hamnstad. Staden består i princip helt av funkisbebyggelse.

Här finns det som synes trådbussar, tre olika vagntyper kan skymtas. Det finns ett antal stadslinjer och en långlinje till den lilla badorten Sopot som ligger mellan Gdynia och Gdansk. Från Sopot är det inte långt till spårvagnen i Gdansk norra förorter, men sista trådbussen dit går tidigt 🙁.

black
Nattlig promenad längs spåret..

black
..till Gdansk hamn och M/F Scandinavia som vi sov ombord på när hon låg kvar i hamn natten mellan lördag och söndag.

black
Om man tar tåget lite söderut från Gdansk..

black
..kommer man till staden Malbork med borgen Malbork som inte har..

black
..något med lokaltrafik att göra, men är jä--igt ball även i vinterregnet.

black

black

black
En sista bild längs spårvägen vid hamnen i skymningen innan hemfärd. Till höger skymtas lokaltågsstationen dit det numera bara går ett par tåg om dagen från Gdansk centralstation. PKP går med stora förluster och en nedläggningsvåg av järnvägar pågår i Polen sedan folk börjat åka bil...


Resor Hem Upp